پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۸
· منفرد می تواند در توسعه اش به عام بدل شود:
مثال اول
· مثلا در جهان ارگانیسم ها (اندام ها) تغییرات ژنه
تیک (موتاسیون) نخست در افراد منفرد پدید می آیند و وقتی بعدها در کشمکش با محیط زیست مفید بودن خود را
نشان دادند، براساس انتخاب طبیعی، به تدریج به خصیصه کل گونه و نوع موجودات زنده
(عام) بدل می گردند.
مثال دوم
· اقتصاد کالائی در فرماسیون اقتصادی ـ اجتماعی
برده داری و فئودالی تک و توک صورت می گیرد:
· (منفرد) است.
· اما در روند توسعه جامعه بشری به کاپیتالیسم، اقتصاد
کالائی (منفرد) به عام بدل می گردد.
۹
· مقوله منفرد با مقولات تصادف و نمود (پدیده) در رابطه قرار دارد.
· مراجعه کنید به به دیالک
تیک ضرورت و تصادف، دیالک تیک نمود و بود (دیالک تیک پدیده و ماهیت)
۱۰
· منفرد به مثابه پدیده
مشخص در قیاس با عام و قانون، امری تصادفی است.
۱۱
ویلهلم
ویندلباند
(۱۸۴۸ ـ ۱۹۱۵)
فیلسوف، استاد
دانشگاه آلمانی
نماینده
نئوکانتیانیسم و فلسفه ارزش
· نئوکانتیانیسم (ویندل باند، ریکرت
و غیره) ادعا می کند که دو نوع اصلی از علوم وجود دارد:
الف
· علوم نوموته تیکی، مثلا علومی از نوع علوم طبیعی که با قوانین سر
و کار دارند و در صدد درک عام اند.
ب
· علوم ایدیوگرافیکی، مثلا علومی از نوع علم تاریخ و امثالهم که کسب
و کارشان فقط توصیف منفرد است و باید هم باشد.
۱۲
· این نوع تقسیم بندی سوبژکتیو (دلبخواهی)، ارزش
علمی ندارد.
· برای اینکه دیالک تیک عام (خاص) و منفرد در مورد
طبیعت و جامعه به یکسان معتبر است.
· (برای اینکه این دیالک تیک از دیالک تیک های
ماتریالیسم دیالک تیکی است و شامل کل هستی می شود. مترجم)
۱۳
· عدم توجه به دیالک
تیک منفرد (خاص) و عام منجر به تحریف
ایدئالیستی ـ ذهنی و بویژه پوزیتیویستی رابطه میان منفرد، خاص و عام می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر