۱۳۹۷ اسفند ۲۳, پنجشنبه

خاصیت (مشخصه ) (۲)

 
پروفسور دکتر گونتر کروبر 
 
برگردان
شین میم شین


۵
خاصیت و مشخصه در امپیریوکریتیسیسم و امثالهم 

·    نظریه ایدئالیستی ـ ذهنی خواص و مشخصات را امپیریوکریتیسیسم و جریانات مشابه در فلسفه بورژوائی معاصر پذیرفته اند.
·    این نظریات را لنین در اثر خود تحت عنوان «ماتریالیسم و امپیریوکریتیسیسم» مورد انتقاد همه جانبه قرار داده است.

۶
خاصیت و مشخصه در فلسفه مارکسیستی

۱
·    فلسفه مارکسیستی، خواص و مشخصات را مستقل از روح (شعور) انسانی و مستقل از این که بوسیله انسانها ادراک شوند و یا نشوند، در نظر می گیرد و بر آن است که خواص و مشخصات، بطور عینی به چیزها تعلق دارند و نمی توانند مجزا از چیزها، به مثابه ماهیت های مستقل وجود داشته باشند.

۲
·    خواص و مشخصات را  فقط بطور فکری می توان از اشیاء مجزا ساخت.

۳
·    خواص و مشخصات هر چیز در تأثیر متقابل آن چیز با چیزهای دیگر نمودار می گردند.

۴
·    خاصیت و مشخصه معین نه بطور مطلق، بلکه در رابطه با چیزهای دیگر است که به چیزی تعلق پیدا می کند.

۵
·    خواص و مشخصات هر چیز و نحوه   بروز آن به عوامل زیر بستگی دارد:

الف
·    به ساخت و ترکیب خودویژه آن چیز بستگی دارد.

ب
·    به نوع  تأثیرمتقابل آن چیز با چیزهای دیگر بستگی دارد.

پ
·    به ساخت و ترکیب چیزهای دیگر بستگی دارد.


۷
خاصیت و مشخصه ماهوی

·    خواص و مشخصات هر چیز را که با تعویض سیستم مختصات، یعنی در چارچوب تأثیرات متقابل با چیزهای مختلف دیگر، تغییر پیدا نمی کنند و ثابت می مانند، خواص و مشخصات ماهوی و یا کیفیات آن چیز می نامند.

۸
خاصیت (مشخصه) و کیفیت

·    مفهوم خاصیت (مشخصه) با مفهوم کیفیت یکی نیست:

الف
·    مفهوم خاصیت (مشخصه) دامنه دارتر از مفهوم کیفیت است.

ب
·    چون مفهوم خاصیت (مشخصه) هم خواص و مشخصات ماهوی را در بر می گیرد و هم خواص و مشخصات غیرماهوی (فرعی) را.
پ
·    تمیز خواص و مشخصات ماهوی از غیرماهوی از اهمیت معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) بی واسطه ای برخوردار است.

ت
·    استنباطات و ادراکات بی واسطه نمی توانند به ماهیت چیزها راه یابند.

ث
·    تنها خواص و مشخصات ظاهری چیزها هستند که ما بطور بی واسطه قادر به شناخت شان هستیم.

ج
·    تمیز خواص و مشخصات ماهوی از غیرماهوی  تنها پس از امتحان تغییرناپذیری خواص و مشخصات امکان پذیر می گردد.

ح
·    کیفیت بمثابه خاصیت (مشخصه) ماهوی هر چیز نمود ماهیت آن چیز است.

خ
·    بنابرین، شناخت هر چیز از ادراک خواص و مشخصات خارجی آن چیز آغاز می شود، به شناخت خواص و مشخصات ماهوی آن چیز و سپس به شناخت ماهیت درونی آن چیز می رسد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر