پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
شین میم شین
۵
خاصیت و مشخصه در امپیریوکریتیسیسم
و امثالهم
· نظریه ایدئالیستی ـ ذهنی خواص و مشخصات را امپیریوکریتیسیسم و جریانات مشابه در فلسفه بورژوائی
معاصر پذیرفته اند.
· این نظریات را لنین
در اثر خود تحت عنوان «ماتریالیسم و امپیریوکریتیسیسم» مورد انتقاد همه جانبه قرار
داده است.
۶
خاصیت و مشخصه در فلسفه مارکسیستی
۱
· فلسفه مارکسیستی، خواص و مشخصات را مستقل از روح
(شعور) انسانی و مستقل از این که بوسیله انسانها ادراک شوند و یا نشوند، در نظر می
گیرد و بر آن است که خواص و مشخصات، بطور عینی به چیزها تعلق دارند و نمی توانند
مجزا از چیزها، به مثابه ماهیت های مستقل وجود داشته باشند.
۲
· خواص و مشخصات را فقط بطور فکری می توان از اشیاء مجزا ساخت.
۳
· خواص و مشخصات هر چیز در تأثیر متقابل آن چیز با
چیزهای دیگر نمودار می گردند.
۴
· خاصیت و مشخصه معین نه بطور مطلق، بلکه در رابطه
با چیزهای دیگر است که به چیزی تعلق پیدا می کند.
۵
· خواص و مشخصات هر چیز و نحوه بروز آن به عوامل زیر بستگی دارد:
الف
· به ساخت و ترکیب خودویژه آن چیز بستگی دارد.
ب
· به نوع
تأثیرمتقابل آن چیز با چیزهای دیگر بستگی دارد.
پ
· به ساخت و ترکیب چیزهای دیگر بستگی دارد.
۷
خاصیت و مشخصه ماهوی
· خواص و مشخصات هر چیز را که با تعویض سیستم
مختصات، یعنی در چارچوب تأثیرات متقابل با چیزهای مختلف دیگر، تغییر پیدا نمی کنند
و ثابت می مانند، خواص و مشخصات ماهوی و یا کیفیات
آن چیز می نامند.
۸
خاصیت (مشخصه) و کیفیت
· مفهوم خاصیت (مشخصه) با مفهوم کیفیت یکی نیست:
الف
· مفهوم خاصیت (مشخصه) دامنه دارتر از مفهوم کیفیت
است.
ب
· چون مفهوم خاصیت (مشخصه) هم خواص و مشخصات ماهوی
را در بر می گیرد و هم خواص و مشخصات غیرماهوی (فرعی) را.
پ
· تمیز خواص و مشخصات ماهوی از غیرماهوی از اهمیت
معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) بی واسطه ای برخوردار است.
ت
· استنباطات و ادراکات بی واسطه نمی توانند به
ماهیت چیزها راه یابند.
ث
· تنها خواص و مشخصات ظاهری چیزها هستند که ما
بطور بی واسطه قادر به شناخت شان هستیم.
ج
· تمیز خواص و مشخصات ماهوی از غیرماهوی تنها پس از امتحان تغییرناپذیری خواص و مشخصات امکان
پذیر می گردد.
ح
· کیفیت بمثابه خاصیت (مشخصه) ماهوی هر چیز نمود
ماهیت آن چیز است.
خ
· بنابرین، شناخت
هر چیز از ادراک خواص و مشخصات خارجی آن چیز آغاز
می شود، به شناخت خواص و مشخصات ماهوی آن چیز و سپس به شناخت ماهیت درونی آن چیز می
رسد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر