شین میم شین
نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
شیخ سعدی
(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و
یا ۱۲۹۱)
(دکتر
حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۱۱ ـ ۱۵)
۱
چو دشمن خر
روستائی برد
ملک باج و ده
یک، چرا می خورد؟
(ده یک به معنی یک بخش از ده بخش، ظاهرا بهره
مالکانه بوده است.)
مخالف خرش برد و
سلطان خراج
چه اقبال ماند
در آن تخت و تاج؟
رعیت درخت است،
اگر پروری،
به کام دل
دوستان، بر خوری
به بی رحمی از
بیخ و بارش مکن
که نادان کند
حیف بر خویشتن.
(دکتر حسین رزمجو: بوستان
سعدی، ص ۱۵ ـ
۲۲)
معنی تحت اللفظی:
اگر غصب و غارت وسایل تولید
رعایا
نشانه دشمنی
است،
اخذ باخ و ده ـ یک توسط
پادشاه،
نشانه چیست؟
چه بخت و اقبال برای سلطنت
باقی می ماند،
در کشوری که دشمن وسایل
تولید رعایا را غصب می کند و پادشاه خراج از رعایا می ستاند؟
اگر پادشاه رعیت پروری پیشه
کند،
ثمره حاصله را به کام
دوستان می خورد.
تبر بر ریشه و بار رعایا
فرود نیاور
که
نشانه خودستیزی است
و
خودستیزی کسب و کار ابلهان
است.
۲
چو دشمن خر
روستائی برد
ملک باج و ده
یک، چرا می خورد؟
(ده یک به معنی یک بخش از ده بخش، ظاهرا بهره
مالکانه بوده است.)
سؤال
سعدی
در این بیت شعر
در جای دیگری از
بوستان
دیالک تیک
ت و ط
ح
را
به شکل دیالک
تیک رعایا و طبقات حاکمه د و خ (ملک و دشمن) بسط و تعمیم می دهد.
طبقه حاکمه
خارجی
به غصب و غارت
وسایل تولید رعایا می پردازد
و
طبقه حاکمه
داخلی
به باجگیری و ده
ـ یک ستانی از رعایا کمر برمی بندد.
جواب
سعدی
در این بیت شعر
در جای دیگری از
بوستان
دیالک تیک توده
و طبقه حاکمه
را
به شکل دیالک
تیک رعایا و طبقات حاکمه داخلی و خارجی (ملک و دشمن) بسط و تعمیم می دهد.
طبقه حاکمه
خارجی
به غصب و غارت
وسایل تولید رعایا می پردازد
و
طبقه حاکمه
داخلی
به باجگیری و ده
ـ یک ستانی از رعایا کمر برمی بندد.
۳
چو دشمن خر
روستائی برد
ملک باج و ده
یک، چرا می خورد؟
(ده یک به معنی یک بخش از ده بخش، ظاهرا بهره
مالکانه بوده است.)
سعدی
عملا
میان طبقه حاکمه
خودی و بیگانه (ملک و دشمن) علامت تساوی می گذارد
و
هر دو را خصم
توده مولد و زحمتکش (رعایا) محسوب می دارد.
این نشانه هوش و
فهم و فراست خارق العاده سعدی است.
هنوز هم که هنوز
است،
کسی در طویله
های سیاسی کشور سعدی
چنین درایتی
ندارد.
۴
مخالف خرش برد و
سلطان خراج
چه اقبال ماند
در آن تخت و تاج؟
سؤال
سعدی
در
این بیت شعر
دیالک تیک ز اقتصادی و روبنای الف
را
به شکل دیالک تیک تخریب ن م جاندار و جامد و تضعیف س بسط و تعمیم می دهد
و
هر خواننده و شنونده ای را به حیرت و تحسین برمی انگیزد.
جواب
سعدی
در
این بیت شعر
دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی
را
به شکل دیالک تیک تخریب نیروهای مولده جاندار و جامد و تضعیف سلطنت بسط و
تعمیم می دهد
و
هر خواننده و شنونده ای را به حیرت و تحسین برمی انگیزد.
۵
مخالف خرش برد و
سلطان خراج
چه اقبال ماند
در آن تخت و تاج؟
سؤال
در این بیت شعر
هم
درک مارکسیستی سعدی از اقتصاد س
و
هم
وقوف تجربی او به تز د م تاریخ
آشکار می گردد
که
دهها قرن پس از مرگ او
توسط کلاسیک های مارکسیسم کشف و استدلال و اثبات خواهد شد.
جواب
در این بیت شعر
هم
درک مارکسیستی سعدی از اقتصاد سیاسی
و
هم
وقوف تجربی او به تز درک ماتریالیستی تاریخ
آشکار می گردد
که
دهها قرن پس از مرگ او
توسط کلاسیک های مارکسیسم کشف و استدلال و اثبات خواهد شد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر