۱۳۹۷ آبان ۱۱, جمعه

خود آموز خود اندیشی (۴۵)

   

شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.

۱
 نه هرجای مرکب توان تاختن
که جاها سپر باید انداختن

معنی تحت اللفظی:
همه جا نمی توان اسب تاخت.
بعضی جاها باید تسلیم شد.

سؤال

مبارزه بی امان سعدی و حدود یکصد سال بعد، حافظ با اهل طریق و عرفان از همین نکته سرچشمه می گیرد.
وگرنه هم سعدی و هم حافظ بخش اعظم الف (خردستیزی) عرفان را نه تنها قبول دارند، بلکه وسیعا تبلیغ می کنند.

جواب

مبارزه بی امان سعدی و حدود یکصد سال بعد، حافظ با اهل طریق و عرفان از همین نکته سرچشمه می گیرد.
وگرنه هم سعدی و هم حافظ بخش اعظم ایراسیونالیسم (خردستیزی) عرفان را نه تنها قبول دارند، بلکه وسیعا تبلیغ می کنند.


جامعه ـ تئوری سعدی و بویژه حافظ
از سر تا پا ایراسیونالیستی و خردستیز است.


موضع سعدی راجع به شناخت خدا،
همان موضعی است که   شیخ محمود شبستری
ـ عارف معاصر سعدی در آذربایجان ـ
 اتخاذ کرده است:

شیخ محمود شبستری «گلشن راز»

در آلا فکر کردن شرط راه است
ولی در ذات حق محض گناه است.

معنی تحت اللفظی:
اندیشیدن در هر زمینه ای
به راهیابی منجر می شود.
ولی
اندیشیدن در زمینه خدا
گناه محض
است.

سؤال

دلیل این رهنمود شیخ شبستر روشن است :
اندیشیدن راجع به خدا همان
 و
ت  در وجود او همان.

جواب

دلیل این رهنمود شیخ شبستر روشن است :
اندیشیدن راجع به خدا همان
 و
تردید در وجود او همان.

۲
نه هرجای مرکب توان تاختن
که جاها سپر باید انداختن

سعدی با اعلام عجز انسان از شناخت ذات حق،
وارد موضع معرفتی ـ نظری معروف به ندانمگرائی (اگنوستیسیسم) می شود.

ندانمگرائی سعدی در موارد دیگر،
ندانمگرائی نیم بند و ناپیگیر
 است،
 که
 به جای خود مورد بحث قرار خواهد گرفت.
حافظ این گرایش معرفتی ـ نظری سعدی را از آن خود می کند و تمامت سیستم فلسفی خود
را
بر آن استوار می سازد.

حافظ 
ندانمگرای قاطع، پیگیر و تمام عیار 
است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر