تنها، صدا ست
که می ماند.
ایمان
بیارویم.
1352
فروغ فرخزاد
(1313
ـ 1345)
(1934
ـ 1966)
ویرایش و تحلیل از
شین میم شین
در سرزمین قد کوتاهان
معیارهای سنجش
همیشه بر مدار صفر سفر کرده اند
·
این یکی از عمیق ترین و علمی ترین
سخنانی است که فروغ به میراث نهاده است و احتمالا کسی به غنای فلسفی، اسلوبی و معرفتی
ـ نظری آن پی نبرده است.
·
سؤال این است که چگونه فروغ به
اینهمه دانش فلسفی دست یافته است؟
·
چون برای فرمولبندی این سخن،
دنیائی دانش فلسفی لازم است.
·
حتی امروز ـ دهه ها پس از رحلت تراژیک
فروغ ـ در گله رهبران احزاب و سازمان ها و علما و فقها و فلاسفه کشور عه «هورا» و
عا «شورا» کسی پیدا نمی شود که اندیشه ای این چنین عمیق و علمی بیان کرده باشد و
یا بتواند بیان کند.
1
در سرزمین قد کوتاهان
معیارهای سنجش
همیشه بر مدار صفر سفر کرده اند
·
برای درک غنای فلسفی و معرفتی ـ
نظری (تئوری شناخت) این سخن فروغ بهتر است که مفاهیم آن استخراج و تحلیل شوند:
معیارهای سنجش
سرزمین قد کوتاهان
مدار صفر
2
معیار
·
معیار به چه معنی است؟
·
در مفهوم «معیار»، علامت، محک، سنگ محک، متراژ، شاقول،
الگو، مدل و امثالهم تجرید می یابند.
·
مفهوم «معیار» در فلسفه، قبل از همه در رابطه با مقوله حقیقت
بکار می رود:
·
مفهوم «معیار» در تئوری شناخت، به معنای «معیار حقیقت»
به خدمت گرفته می شود.
·
فروغ هم در این سخن، مفهوم «معیار» را به همین معنا به کار
می برد.
3
·
مسئله معیار حقیقت، در طول تاریخ، فلاسفه بیشماری را به خود
مشغول داشته است.
·
ولی برای اولین بار مارکس و انگلس توانسته اند با کشف
پراتیک اجتماعی و با وارد کردن پراتیک اجتماعی به تئوری شناخت به حل علمی این
مسئله نایل آیند.
·
خطای اصلی کلیه نظرات دیگر در این مسئله عبارت است از
اینکه معیار حقیقت درذهن و ضمیر جستجو می شود.
4
·
پراتیک هم به مثابه زادگاه و منشاء
افکار و هم به مثابه معیار عینی برای تمیز حقیقت از دروغ، هم کشف بزرگ مارکس و
انگلس بوده و هم خدمت بزرگ آندو به شناخت واقعیت عینی.
·
معیار عینی حقیقت، پراتیک (عمل، آزمون،
آزمایش، تجربه، امتحان) است.
·
حافظ هم به تجربه شخصی تا حدودی به
همین معیار رسیده است:
خوش بود
گر محک تجربه اید به میان
تا سیه روی شود
هر که در او غش باشد.
·
معنی تحت اللفظی:
·
معیار برای تمیز خالص از ناخالص،
تجربه است.
·
حافظ این معیار را از حرفه زرگری
به عاریه گرفته است.
·
به همین دلیل از محک تجربه سخن می
گوید:
·
محکی که علمای شیمی برای تعیین درجه
خلوص طلا توسعه داده اند.
5
در سرزمین قد کوتاهان
معیارهای سنجش
همیشه بر مدار صفر سفر کرده اند
·
فروغ از معیارهای سنجش سخن می
گوید.
·
دلیل فروغ احتمالا این است که
اقشار و طبقات اجتماعی برای کشف حقیقت، نه معیار واحدی، بلکه معیارهای متفاوت، متنوع
و حتی متضادی دارند.
·
بر اساس همین تعدد معیارها ست که
حریفی می گوید:
·
مگر شناخت مطمئن چیزی امکان پذیر
است؟
·
چون وقتی معاییر متعددی برای کشف
حقیقت وجود داشته ابشند و معتبر باشند، س نه حقیقت عینی (اوبژکتیو) واحدی، بلکه حقایق ذهنی (سوبژکتیو) متعددی وجود
خواهند داشت.
6
در سرزمین قد کوتاهان
معیارهای سنجش
همیشه بر مدار صفر سفر کرده اند
·
به عنوان مثال، معیار حقیقت و
حقانیت در قاموس اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی، از صدر اسلام تا کنون، تقوا
ست.
·
تقوا اما معیاری سوبژکتیو است.
·
چون تمیز متقی از مفسد، پارسا از
پلید بمراتب دشوار تر از تمیز حقیقت از دروغ است.
7
·
به همین دلیل برای تمیز پارسا از
مفسد، اجامر به دنبال معیارهای عینی می گردند و به خیال خود پیدا می کنند.
·
معیارهای جدیدی که ظاهرا عینی اند
و دیدن شان کار سختی نیست، ولی ـ در تحلیل نهائی ـ سست تر، سوبژکتیو تر و عوام
فریبانه تر از معیار تقوا هستند.
8
·
مثلا محاسن و ریش و پشم، عبا و قبا
و عمامه و نعلین، کفش چروک و جوراب و کت و شلوار مندرس و وصله دار، نماز جماعت و
وضو و تیمم و حجاب و نماز و روزه و حج و ادا و اطوار ملائی ـ روحانی، به مثابه معیارهای
عینی برای تمیز متقی از مفسد جا زده می شوند.
·
معیارهایی که بیشتر نمودین و فرمال
اند.
9
در سرزمین قد کوتاهان
معیارهای سنجش
همیشه بر مدار صفر سفر کرده اند
·
انقلابیون سابق، از گذاشتن سبیل
استالینی، پوشیدن کفش کتانی کهنه و لباس عمله واره ـ حمال واره، کوهنوردی، عرعر
کردن به جای اندیشیدن و غیره معیار ساخته بودند.
·
این معیارهای سنجش، فرق ماهوی با
معیارهای اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی نداشته اند و ندارند.
·
خر همان می ماند که از دیرباز بوده
است.
·
فقط پالان ها و عرعها و لگد پرانی
ها عوض می شوند.
10
در سرزمین قد کوتاهان
معیارهای سنجش
همیشه بر مدار صفر سفر کرده اند
·
حالا همان انقلابیون قلابی بی سبیل
اند، کت و شلوار اطو کرده و فکل و کراوات و عطر و مخلفات دارند و طرفدار او ـ با ـ
«ما» شده اند و ضمنا برای هلری کلینتون و یا لیبر پارتی بریتانیای کبیر کثیف تبلیغ
می کنند.
·
این معیارهای سنجش در واقع نه
معیار، بلکه پالان اند.
·
چون خر همان است که از قدیم ایام
بوده است و تنها هنری که دارد، عرعر است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر