۱۳۹۵ فروردین ۱۵, یکشنبه

عید نوروز از دیدی دیگر (7)


تحلیلی از
گاف سنگزاد 

جملی کرری
در نوروز بزرگان برای عرض تبریک به حضور شاه می ‌رسند
و نسبت به وسع و امکان خود سکه‌ های زرین و هدایایی تقدیم می‌ کنند  
خان‌ هایی که به علت دوری راه نتوانند به حضور شاه برسند،
به وسیله چند تن از غلامان و کنیزان خود،
 که لباس فاخر بر تن می ‌کنند،
هدیه نوروزی خود را به پیشگاه شاه می فرستند

·         از این گزارش جملی کرری ماهیت طبقاتی اعیاد معلوم می گردد:

1
در نوروز بزرگان برای عرض تبریک به حضور شاه می ‌رسند
و نسبت به وسع و امکان خود سکه‌ های زرین و هدایایی تقدیم می‌ کنند  

·        شاه کیست و بلحاظ اجتماعی چه جایگاه و مقامی دارد؟
·        بزرگان کیانند که سکه های زرین و هدایای سنگین به حضور شاه می برند؟

2
در نوروز بزرگان برای عرض تبریک به حضور شاه می ‌رسند
و نسبت به وسع و امکان خود سکه‌ های زرین و هدایایی تقدیم می‌ کنند  

·        شاه عالی ترین شخص و شخصیت در هیئت حاکمه و طبقه حاکمه نظامات برده داری، فئودالی و گاهی حتی در نظام اجتماعی بورژوائی واپسین است:

الف
·        هیئت حاکمه نماینده سیاسی طبقه حاکمه است.
·        دیالک تیک حاکمیت و حکومت.
·        دیالک تیک طبقه حاکمه و هیئت حاکمه.
·        دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی
·        دیالک تیک مالکیت و سیاست.

ب
·        اعضای هیئت حاکمه گاهی ـ بسان شاه ـ عضو طبقه حاکمه نیز هستند.
·        یعنی هم عضو ارگانیک طبقه حاکمه اند و هم نماینده ایده ئولوژیکی (سیاسی، فکری، فلسفی، هنری، قضائی و غیره) طبقه حاکمه اند.
·        هم وزیرند و هم ارباب فئودال

3
در نوروز بزرگان برای عرض تبریک به حضور شاه می ‌رسند
و نسبت به وسع و امکان خود سکه‌ های زرین و هدایایی تقدیم می‌ کنند  

·        بزرگان در هر جامعه طبقاتی، اعضای طبقه حاکمه اند:

الف
·        بزرگان در جامعه بنده داری، خداوندان بنده، غلام، کنیز، کلفت و غیره و سرداران نظامی اند.

ب
در نوروز بزرگان برای عرض تبریک به حضور شاه می ‌رسند
و نسبت به وسع و امکان خود سکه‌ های زرین و هدایایی تقدیم می‌ کنند  

·        بزرگان در جامعه فئودالی خداوندان رعیت و اراضی کشاورزی و مستغلات اند.
·        یعنی از اعضای اشرافیت بنده دار (بقایای نظام برده داری)  و فئودال و روحانی (طبقه حاکمه) اند.

ت
·        بزرگان در جامعه سرمایه داری، خداوندان سرمایه اند:
·        اقشار مختلف طبقه موسوم به بورژوازی اند:
·        زمیندار و کارخانه دار و شرکت دار و تاجر و صاحبان مؤسسات و نهادهای صنعتی، آموزشی، پرورشی، علمی، فنی، خدماتی و غیره اند.
 
4
در نوروز بزرگان برای عرض تبریک به حضور شاه می ‌رسند
و نسبت به وسع و امکان خود سکه‌ های زرین و هدایایی تقدیم می‌ کنند  

·        این آیین و رسم حاکی از آن است که اعیاد فونکسیون منفعتی ـ طبقاتی دارند.
·        یعنی در راستای منافع مادی علنی طبقه حاکمه اند.

·        چون، بردن سکه های زرین و هدایا به حضور عالی ترین نماینده طبقه حاکمه و هیئت حاکمه، به معنی پر کردن خزانه سلطنتی و خالی کردن جیب بزرگان است.

·        اعیاد بهانه ای برای جریان ثروت از پایین به بالا ست.

5
در نوروز بزرگان برای عرض تبریک به حضور شاه می ‌رسند
و نسبت به وسع و امکان خود سکه‌ های زرین و هدایایی تقدیم می‌ کنند  

·        بزرگان اما سکه زرین زن و هدیه سنگین ساز که نبوده اند.
·        سکه های زرین و هدایای سنگین را چگونه تهیه می کردند و به مناسبت اعیاد به خاندان سلطنتی می دادند؟

6
در نوروز بزرگان برای عرض تبریک به حضور شاه می ‌رسند
و نسبت به وسع و امکان خود سکه‌ های زرین و هدایایی تقدیم می‌ کنند  

·        اگر تیز اندیشیده شود، این سکه های زرین و هدایای سنگین نان سفره توده های مولد و زحمتکش بوده است که به سوی رأس هرم اجتماعی، جریان می یابد (سرابالا می شود.)

·        دیالک تیک سرازیری و سرابالائی

7
در نوروز بزرگان برای عرض تبریک به حضور شاه می ‌رسند
و نسبت به وسع و امکان خود سکه‌ های زرین و هدایایی تقدیم می‌ کنند  

·        در این صورت معلوم می شود که فونکسیون اعیاد ـ در تحلیل نهائی ـ جریان ثروت اجتماعی از پایین به بالا ست.
·        هر عیدی بهانه ای برای خالی شدن سفره توده های مولد و زحمتکش و رنگین شدن خوان طبقه حاکمه است.

·        این به معنی مبارزه طبقاتی از بالا ست.

8

خان‌ هایی که به علت دوری راه نتوانند به حضور شاه برسند،
به وسیله چند تن از غلامان و کنیزان خود،
 که لباس فاخر بر تن می ‌کنند،
هدیه نوروزی خود را به پیشگاه شاه می فرستند

·        اکنون تحلیل ما تأیید و تصدیق می شود.
·        بخشی از بزرگان یعنی خوانین.
·        یعنی رؤسای قبایل و وطوایف و دیگر اعضای عالی رتبه اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی.
·        خوانین یعنی خداوندان گله و رمه و قبیله و طایفه و کنیز و غلام و رعیت و بنده.
·        ممر در آمد خوانین، استثمار کار توده های مولد و زحمتکش در دامپروری و گاهی کشاروزی از سوئی و چپاول مسلحانه ی دار و ندار خوانین دیگر از سوی دیگر است.

·        اکنون روشن می شود که سکه های زرین و هدایای سنگین ـ در تحلیل نهائی ـ قطرات الماسین اشک کودکان توده های مولد و زحمتکش است.

·        محتوای اشعار پروین اعتصامی اکنون بهتر درک می شود.
·        یاد خروشان روشنگر بزرگ دیار آتش ها به یاد باد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر