میرزا علی معجز
(1252 ـ 1313)
(1873 ـ 1934)
رسول پیگیر هومانیسم، رنسانس و روشنگری
ویرایش، ترجمه و تحلیل از
میمحا نجار
(مهرماه
1309)
ادامه
1
داغا دوشدی قار، دوندی قان لار گینه
گیین کورکی، ای ناتوان لار گینه
·
معنی تحت اللفظی:
·
برف بر کوهساران نشست.
·
خون ها یخ زدند.
·
ای ناتوانان بار دیگر، پالتو بپوشید.
·
این بیت آغازین این شعر فوق العاده
زیبا ست.
·
در همین بیت آغازین شعر، پیوند
عاطفی عمیق شاعر با توده های تهیدست تبیین می یابد.
·
در همین بیت آغازین شعر، احساس
همدردی اصیل با توده موج می زند.
·
خودویژگی طنز معجز همین است:
·
هومانیسم و همبستگی عمیق و اصیل با
توده.
2
پاییز فصلی، چوخ غملی بیر وقت دور
پاییزدا ئولن، خیلی خوشبخت دور
پاییز، پولسوزا، مرگ دن سخت دور
ئولوم ایسته ییر «بی قران لار» گینه
·
معنی تحت اللفظی:
·
فصل پاییز، فصل غم انگیزی است.
·
سعادتمند کسی است که در پاییز
بمیرد.
·
پاییز برای بی پولان سخت تر از مرگ
است.
·
بی پولان بار دیگر، مرگ آرزو می
کنند.
·
در این بند شعر از وضع وخیم زندگی توده
های تهیدست پرده برداشته می شود.
·
تار و پود دیوان معجز به تشریح این
وضع وخیم توده زحمت و تهیدست اختصاص دارد.
·
طنز معجز طنز مبتنی بر هومانیسم و
همبستگی است.
·
شعر معجز از این بابت بی نظیر است.
·
دو دهه پس از مرگ معجز، طنز پرداز دیگری
گام به صحنه خواهد نهاد و ایده های هومانیسم و همبستگی را با تشکل توده در حزب
توده پیوند خواهد داد.
·
محمد علی افراشته معروف به شاعر زاغه
ها، محتوای طنز معجز را بلحاظ موضوعی و مضمونی رادیکالیته دیگری خواهد بخشید.
·
معجز ولی به مثابه قله رفیع طنز توده
ای، هم بلحاظ پیوند با توده، هم بلحاظ فرم طنز و هم بلحاظ محتوای انتقادی ـ اجتماعی
ـ ضد فئودالی ـ ضد روحانی آن، دسترس ناپذیر خواهد ماند.
·
مراجعه کنید به محمد علی افراشته از دید نصرت الله نوح در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
بو ایل چوخ بلالر، ویریب ال اله
ملخ، درد اسهال و هم زلزله
«تمام
اولدی»، ظن ائتمه یین، وار هله
صغیر و کبیر امتحانلار گینه
·
معنی تحت اللفظی:
·
امسال، بلاهای بیشمار الهی دست به
دست هم داده اند:
·
هم بلای ملخ، هم بلای اسهال و هم بلای
زلزله.
·
خیال نکنید که تمام شد.
·
هنوز بار دیگر امتحانات صغیر و
کبیر فراوانی در پیش خواهد بود.
·
معجز در این بند شعر، طرز «تفکر»
خرافی ـ مذهبی را به تیغ تیز طنز انتقادی ـ انقلابی می بندد:
4
·
در افکار خرافی عمومی، حوادث و
آفات طبیعی و بیماری هایی از قبیل اسهال به مثابه دیالک تیکی از بلای الهی و
امتحان الهی تلقی می شوند.
·
این بدان معنی است که بندگان خدا
مرتکب گناه می شوند.
·
خدا به خشم می آید و بلاهای
گوناگون بر سرشان می آورد.
·
این ولی فقط یک روی مدال واکنش خدا
نسبت به معاصی بندگان مسلمان است.
·
روی دیگر این واکنش الهی، مورد آزمون
و آزمایش قرار دادن خلق مسلمان است.
·
این دیالک تیک بلا و امتحان اما به
چه معنی است؟
5
بو ایل چوخ بلالر، ویریب ال اله
ملخ، درد اسهال و هم زلزله
«تمام
اولدی»، ظن ائتمه یین، وار هله
صغیر و کبیر امتحانلار گینه
·
بلای الهی جا زدن آفات و حوادث
طبیعی و بیماری های مختلف توسط روحانیت، خاص ایران نبوده است.
·
روحانیت در سراسر تاریخ همین تئوری
را نمایندگی و تبلیغ کرده است:
الف
·
روحانیت حتی در ماقبل تاریخ، برای
رام کردن خشم خدایان زیبا ترین کودکان مردم را به مسلخ برده است و در معابد در
پیشگاه تندیس خدایان سر بریده است.
·
در کتب درسی زمان شاه از این دهشت
باستانی سخن ها رفته است.
·
کودک ستیزی پدیده جدیدی نیست.
·
بلکه سابقه ای دیرین دارد.
ب
·
روحانیت مسیحی به عنوان مثال، بیماری
های خطرناکی از قبیل طاعون و وبا و جنگ و غیره را به عنوان بلایای الهی جا زده
است.
·
طاعون و وبا و جنگ و غیره را به
عنوان نشانه های خشم خدا در رابطه با معاصی مؤمنین مسیحی قلمداد کرده است.
·
دلیل این تشبثات اما چه بوده است؟
6
بو ایل چوخ بلالر، ویریب ال اله
ملخ، درد اسهال و هم زلزله
«تمام
اولدی»، ظن ائتمه یین، وار هله
صغیر و کبیر امتحانلار گینه
·
یکی از دلایل این دعاوی، سطح نازل توسعه
فکری مردم بوده است.
·
هر جا که عقل بشری قادر به توضیح رئالیستی
و ناتورالیستی پدیده ها نبوده، بالاجبار، پای قوای ماورای طبیعی را، پای قوای الهی
را پیش کشیده است.
7
·
دلیل دیگر این دعاوی، ایمان مذهبی
به جزم «مشیت الهی» بوده است.
·
بنا بر این جزم تئولوژیکی بدون
مشیت خدا، آب حتی از آب تکان نمی خورد، چه رسد به ملخ و اسهال و زلزله.
·
وقتی خمینی حمله صدام را نعمت الهی
قلمداد می کند، بنا بر باور عیمق بر جزم «مشیت الهی» نیز بوده است.
8
·
در ورای دگم های مذهبی اما بی
تردید اوپورتونیسم ایده ئولوژیکی طبقه حاکمه کمین کرده است.
·
ایده ئولوژی طبقه حاکمه هر آفت و
حادثه طبیعی و بیماری را در چارچوب دیالک تیک بلا و امتحان مطرح کرده است.
·
اما چرا و به چه نیت؟
9
بو ایل چوخ بلالر، ویریب ال اله
ملخ، درد اسهال و هم زلزله
«تمام
اولدی»، ظن ائتمه یین، وار هله
صغیر و کبیر امتحانلار گینه
·
طبقه حاکمه اولا خواسته که از این
به اصطلاح بلاها برای حفظ، تحکیم و توسعه ایده ئولوژی مذهبی خود بیشترین بهره را
برگیرد و ایمان توده به خرافه های مذهبی را تقویت و تحکیم کند.
·
به همین دلیل می توان از
اوپورتونیسم ایده ئولوژیکی طبقه حاکمه سخن گفت.
10
·
دلیل دیگر این دعاوی هراس طبقه
حاکمه از طغیان توده ای بوده است.
·
فقط به شرطی می توان توده را تخدیر
کرد و تسکین بخشید که بلایای اجتماعی و طبیعی، به عنوان بلایای الهی جا زده شوند.
·
تا توده خاموش بماند.
·
تار و پود دیوان خواجه شیراز به
این اوپورتونیسم ایده ئولوژیکی طبقه حاکمه سرشته است.
·
مراجعه کنید به تحلیل اشعار حافظ
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
11
·
این اوپورتونیسم ایده ئولوژیکی طبقه
حاکمه وقتی بهتر معلوم می گردد که بلایای اجتماعی و طبیعی به عنوان امتحان الهی
قلمداد شوند.
·
با توسل به این دیالک تیک بلا و
امتحان، توده بهتر و داوطلبانه تر به تحمل ذلت تن در می دهد و ایده طغیان بر ضد
نظام را از خطه خاطر پریشان خویش طرد و تبعید می کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر