۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۰, پنجشنبه

درک ماتریالیستی تاریخ (8)

اثری از مجید افسر
  پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر ولفگانگ ایش هورن
پروفسور الفرد کوزینگ
پروفسور دکتر گونتر کروبر
 برگردان شین میم شین

4
·        ماتریالیسم تاریخی به کشف نیروهای محرکه واقعی روند تاریخ می پردازد.

·        مراجعه کنید به نیروهای محرکه جامعه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   


5
·        ماتریالیسم تاریخی نشان می دهد که نیروهای محرکه واقعی روند تاریخ را نه، در میل و هوس و خواست انسان ها و گروه های انسانی باید جست و نه در ورای روند رئال و عملی تاریخ.

6
·        نیروهای محرکه روند تاریخ فقط می توانند در گرایشات متقابلا مؤثر روند زندگی اجتماعی خود انسان ها باشند و سبب شوند که عمل گروه های بزرگ انسانی برای مدتی طولانی در مسیر معینی صورت گیرد.

7
·        نیروهای محرکه روند تاریخ را همیشه باید در دیالک تیک تاریخا مشخص سوبژکت ـ اوبژکت جست.

8
·        از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی ـ قبل از همه ـ عوامل زیر به این نیروهای محرکه روند تاریخ تعلق دارند:

الف
·        تأثیرات متقابل دیالک تیکی میان نیروهای مولده و مناسبات تولیدی

ب
·         مبارزه طبقاتی

ت
·        انقلاب اجتماعی

8
·        در سوسیالیسم که آنتاگونیسم های طبقاتی از میان برداشته می شوند، نیروی محرکه نوین زیر مؤثر واقع می شود:

الف
·        انطباق بنیادی الزامات اجتماعی و منافع مادی گروه ها و شخصیت ها

ب
·         و بر این مبنا اتحاد و بسیج آگاهانه، مبتنی بر برنامه و آماجگرایانه کلیه نیروهای مولد خلق زحمتکش بوسیله طبقه کارگر.

9
·        در این رابطه باید خاطرنشان شد که ماتریالیسم تاریخی ـ برای اولین بار در تاریخ تئوری های اجتماعی ـ نقش تاریخی توده های خلق را بمثابه سازندگان تاریخ کشف کرده و توضیح داده است.

10
·        نقش تاریخساز توده های خلق به دلایل زیر است:

الف
·        به دلیل کردوکار تولیدی آنها

ب
·        به دلیل مبارزات اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیکی آنها بخاطر پیشرفت  

11
·        اینجا باید ضمنا یادآور شد که ماتریالیسم تاریخی نه منکر هستی و اثرگذاری فردی انسان ها ست و نه منکر نقش تاریخی شخصیت ها.

12
·        طرح ماتریالیسم تاریخی این نکته را مبدأ قرار می دهد، که کلیه مناسبات اجتماعی و کلیه حوادث و تحولات تاریخی نتیجه عملیات متقابل افراد انسانی اند.

13
·        ماتریالیسم تاریخی ـ پس از کشف روند حیات مادی جامعه و نیروهای محرکه و قانونمندی های توسعه آن ـ  نشان می دهد که شیوه تحقق آنها از چه قرار است.

14
·        ماتریالیسم تاریخی خطوط بزرگ وساطت دیالک تیکی واقعی میان افرادی که بصورت فردی عمل می کنند و روند حیات تاریخی و اجتماعی فراگیر را آشکار می سازد.
·        اینجا نشان داده می شود که تنها تحول سوسیالیستی جامعه تحت رهبری طبقه کارگر به وحدت (اتحاد)  زحمتکشان منجر می شود، همبودی که در آن، توسعه آزاد هر فرد، به شرط توسعه آزاد همه بدل می گردد. 

الف
·        وحدتی که در آن، انسان می تواند بمثابه فرد واقعا آزاد توسعه یابد.

ب
·        وحدتی که نمودار چند جانبگی استعدادها، نیازها و کردوکارها ست و بر درک و شناخت، کاربست و استفاده دسته جمعی آگاهانه، برنامه ریزی شده کلیه نیروهای مولده جامعه استوار است.

15
·        اینجا معلوم می شود که ماتریالیسم تاریخی ـ در عین حال ـ تئوری فلسفی مارکسیسم ـ لنینیسم راجع به انسان را در بر می گیرد و به تراوشات فکری از آنتزوپولوژی فلسفی که در کشورهای امپریالیستی تدارک دیده شده اند، برای به اصطلاح «تکمیل» خود، نیاز ندارد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر