۱۳۹۴ اردیبهشت ۸, سه‌شنبه

مینا و مقوله ها (۴)

مینا اسدی
شعر مینا تحت عنوان 
جاکش ها
(آوریل، سال ۲۰۰۴- استکهلم)
تأملی از 
میم حا نجار
 
جاکش ها


ذهن ما را دیری است، این سؤال به خود مشغول داشته که 
چرا مینا دشمنان خود را جاکش می نامد و نه چیز دیگر.

جاکش در فرهنگ واژگان فارسی به کسی اطلاق می شود که 
«وسایل اطفای شهوت دیگران را فراهم آورد. قواد، پا انداز.»

۱
مینا خشم و انزجار و کین خود را 
در واژه «جاکش» می ریزد 
و بسان نارنجکی به اردوگاه دشمنان خود پرتاب می کند.
 
جاکش اما فحشواژه است.
فحش و دشنام و بد و بیراه جزو تسلیحات پسیکولوژیکی انسان ها هستند.

۲
می توان گفت که مینا با تسلیحات پسیکولوژیکی به مبارزه سیاسی می پردازد.

۳
در هر جنگی اصولا تسلیحات و ترفندهای پسیکولوژیکی به خدمت گرفته می شود.

۴
می توان گفت که مبارزه نه در میدان واحدی، نه در مصاف نظامی محض، 
بلکه در میادین متنوعی شروع می شود و خاتمه می یابد.

۵
فحشواژه جاکش مینا بمبی است که او به اردوگاه دشمن می اندازد.

۶

وسیله اما باید با  آماج انطباق داشته باشد.
چون هر وسیله ای به هر دردی نمی خورد.
مثلا با چرخ خیاطی نمی توان زمین را شخم زد و یا آشپزی کرد.

۷
دیالک تیک ساختار و فونکسیون باید رعایت شود.

۸
مثلا استفاده از فحش و ترویج فحشواژه به درد 
انتقاد، روشنگری، تشکل، بسیج توده و مبارزه رهایی بخش 
نمی خورد.

۹
با فحش و بد و بیراه، اما می توان اعصاب دشمن خود را درهم کوبید.
 
نیت مینا هم احتمالا همین است.
درهم کوبیدن سیستم عصبی دشمن و مجبور کردن او به 
نشان دادن واکنش و یا حتی تسلیم.

۱۰
ما از بیوگرافی مینا اطلاعی نداریم.
برای عینی ماندن تحلیل مان در صدد آشنایی با آن هم برنیامده ایم.
 
ولی خط مشی مینا 
به خط مشی سازمان چریک های فدائی خلق شبیه است.
حمله ناگهانی به دژهای دشمن قدر قدرت و سلب آرامش روحی و روانی از دشمن و نهایتا به جنون کشیدن دشمن.
 
پشت سر این طرز تفکر و مبارزه، (مبارزه چریکی) 
 تئوری «هرچه بدتر، بهتر» کمین کرده است.

۱۱
این طرز تفکر و عمل را 
هم سپاه حضرت محمد به سرکردگی امیرالمؤمنین 
در غزوات به کار بسته 
و هم دار و دسته های فاشیستی و فوندامنتالیستی 
تحت رهبری هیتلر و گوبلز و بن لادن و الظواهری و حزب الله و فدائیان اسلام و مجاهدین خلق بکار می بندند. 

انجمن حجتیه  هم همین تئوری «هرچه بدتر، بهتر» را 
تئوریزه و تبلیغ کرده و می کند.

بزعم انجمن حجتیه،  
هرچه وضع بدتر شود، ظهور امام زمان نزدیک تر می شود.

۱۲
فحشواژه ی جاکش اما در جامعه ایران محتوای طبقاتی معینی دارد.
محتوای طبقاتی فحشواژه ی جاکش، به احتمال قوی، فئودالی ـ روحانی است.

معمولا وقتی کسی در جامعه فئودالی قصد اهانت به کسی دیگر را دارد، 
بسته به کمیت و کیفیت کینه و خشم و نفرتش به طرف مقابل 
یکی از دشنامواژه ها را انتخاب  و بسان تفی و یا تکه سنگی 
به سویش پرتاب می کند.

اما چرا جاکش در جامعه ما به فحشواژه بدل شده است؟

۱۳
برای پاسخ به این پرسش باید فحشواژه های رایج در جامعه مورد پژوهش و بررسی قرار گیرند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر