۱۳۹۳ فروردین ۱۹, سه‌شنبه

صدا


فروغ فرخزاد
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
عصیان 
(۱۳۳۶)  

·        در آنجا بر فراز قله ی کوه
·        دو پایم خسته از رنج دویدن
·        به خود گفتم که در این اوج، دیگر
·         صدایم را خدا خواهد شنیدن

·        به سوی ابرهای تیره پر زد
·         نگاه روشن امیدوارم
·        ز دل فریاد کردم کای خداوند
·         من او را دوست دارم، دوست دارم

·        صدایم رفت تا اعماق ظلمت
·        به هم زد خواب شوم اختران را
·        غبار آلوده و بی تاب کوبید
·         در زرین قصر آسمان را

·        ملایک با هزاران دست کوچک
·        کلون سخت سنگین را کشیدند
·        ز طوفان صدای بی شکیبم
·        به خود لرزیده، در ابری خزیدند

·        ستون ها همچو ماران ـ پیچ در پیچ ـ  
·        درختان در مه سبزی شناور
·        صدایم پیکرش را شستو داد
·        ز خاک ره درون حوض کوثر

·        خدا در خواب رؤیابار خود بود
·        به زیر پلک ها پنهان نگاهش
·        صدایم رفت و با اندوه نالید
·        میان پرده های خوابگاهش

·        ولی آن پلک های نقره آلود
·        دریغا تا سحر گه بسته بودند
·        سبک چون گوشماهی های ساحل
·        به روی دیده اش بنشسته بودند

·        صدا صد بار نومیدانه برخاست
·        که عاصی گردد و بر وی بتازد
·        صدا می خواست تا با پنجه خشم
·        حریر خواب او را پاره سازد
 
·        صدا فریاد می زد از سر درد:
·        «به هم کی ریزد این خواب طلایی
·        من اینجا تشنه ی یک جرعه مهر
·        تو آنجا خفته بر تخت خدایی؟»

·        مگر چندان تواند اوج گیرد
·        صدایی دردمند و محنت آلود
·        چو صبح تازه از ره باز آمد
·        صدایم از صدا دیگر تهی بود

·        ولی اینجا به سوی آسمان ها ست
·         هنوز این دیده ی امیدوارم
·        خدایا این صدا را می شناسی
·        من او را دوست دارم، دوست دارم 

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر