۱۳۹۳ اردیبهشت ۳, چهارشنبه

پیوند عینی (1)


پروفسور دکتر ولفگانگ سگت
برگردان شین میم شین

·        پیوندعینی عبارت است از رابطه و مناسبت میان اشیاء، میان خواص و یا میان روندهای واقعیت عینی، رابطه و مناسبتی که تغییر یکی از اشیاء، خواص و روندها به تغییر متناسبی در اشیاء، خواص و روندهای دیگر منجر می شود.

1
·        هر پیوندی اگر چه یک رابطه است، ولی هر رابطه ای حتما بیانگر یک پیوند میان ابژکت ها نیست.

2
·        پیوندهای فکری و منطقی میان مفاهیم، احکام، تئوری ها و غیره انعکاس پیوندهای عینی موجود در جهان خارج در شعور انسانی اند.

3
·        وجود پیوند میان ابژکت ها و واقعیات امور جهان مادی بنیان  عینی لازم را برای استخراج مفاهیم و احکام از یکدیگر تشکیل می دهد، مفاهیم و احکامی که انعکاس این ابژکت ها و واقعیات امور هستند. 

4
·        بنابرین، دو ابژکت وقتی در پیوند با یکدیگر قرار دارند، که از بود و نبود خواص معینی در یکی بتوان بود و نبود خواص متناسب با آن در دیگری را نتیجه گرفت.

5
·        شناخت پیوندهای عینی، امکان شناخت ابژکت هائی را که مستقیما غیر قابل شناخت هستند، فراهم می آورد.
·        برای این کار باید به مطالعه اشیاء دیگری پرداخت که با آنها در پیوند قرار دارند.

6
·      بدین طریق ـ بر خلاف درک اگنوستیسیستی (درک مبتنی بر ندانمگرائی) ـ ماهیت چیزها و روندها که برای حواس ما دسترس ناپذیر است، نه بمثابه «چیز در خود» غیر قابل شناخت، بلکه قابل شناسائی از طریق بررسی نمودهای  (پدیده)   خارجی آن است.
·        زیرا ماهیت و پدیده در پیوند دیالک تیکی با یکدیگرقرار دارند.

·   مراجعه کنید به اگنوستیسیسم (ندانمگرائی)، «چیز درخود»، چیز،  دیالک تیک نمود و بود و یا دیالک تیک پدیده و ماهیت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

7
·        تز ماتریالیستی ـ دیالک تیکی مبنی بر وجود پیوند فراگیر کلی (یونیورسال) میان کلیه چیزها، روندها و غیره جهان مادی، حاوی اهمیت جهان بینانه بزرگی است.

8
·        تنوع کیفی ماده در صور گوناگون ساختاری، حرکتی و تکاملی (توسعه ای) خود کل ساختارمندی را تشکیل می دهد و نه اشیاء و روندهای منفرد بی رابطه با یکدیگر را که کنار هم قرار داشته باشند.
·        در چنین کل ساختارمندی، سیستم ها و زیرسیستم های منفرد به سبب حرکت، تغییر و تأثیر متقابل مدام خود، در  یک پیوند فراگیر کلی قرار می گیرند.

·        (واژه «زیرسیستم» و امثالهم را به تقلید از واژه ریاضی «زیرمجموعه» ساخته ایم. مترجم)

9
·        این پیوند فراگیر کلی جهان مادی در جریان تاریخ علوم دمبدم عمیقتر و فراگیرتر کشف می شود، تا این که بالاخره در ماتریالیسم دیالک تیکی بمثابه تئوری پیوند فراگیر کلی انعکاس تعمیم یافته خود را باز می یابد.   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر