۱۳۹۳ اردیبهشت ۹, سه‌شنبه

تأثیر متقابل (1)

اثری از مجید افسر
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین 

·        تأثیر متقابل فرم خاصی از پیوند میان چیزها، روندها و سیستم های واقعیت عینی است.
·        وقتی می توان از تأثیر متقابل روند و یا پروسه ( p1 ) و روند و یا پروسه (p2) و یا از تأثیر متقابل سیستم (S1)  و سیستم (S2) سخن گفت که دو شرط زیر موجود باشند: 

شرط اول

·        نه تنها روند ( p1 ) بر روند (p2)، بلکه همچنین روند (p2)  بر روند (p1) تأثیر بگذارد.

شرط دوم

·         و یا نه تنها سیستم ( s1 )  بر سیستم (S2)،  بلکه همچنین سیستم (S2) برسیستم (S1)  تأثیر بگذارد.

·        مراجعه کنید به پیوند، دیالک تیک عنصر ـ ساختار ـ سیستم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

1
 نمایش آزمایشگاهی تاثیر متقابل نور و ماده

·        ساده ترین فرم تأثیر متقابل وقتی مطرح می شود که یک سیستم با فاکتور واحدی بر سیستم دیگر تأثیر بگذارد و سیستم دیگر نیز تنها با یک فاکتور، متقابلا بر سیستم اول مؤثر واقع شود.

2
·        چنین تأثیر متقابلی در سیستم های سیبرنتیکی زمانی صورت می گیرد، که فقط یک نوع از اختلالات بر سیستم وارد شود و سیستم نیز به طرز معینی بر این اختلال متقابلا واکنش نشان دهد. 

3
تأثیر متقابل در سیستم های بیولوژیکی
 
·        اما سیستم ها و روندها بطور کلی با بیشتر از یک اختلال و یا تأثیر وارده مواجه می شوند و بیشتر از یک واکنش و یا تأثیر متقابل از خود نشان می دهند. 

4
·        تأثیر و تأثیر متقابل حتما نباید یکسان باشند.

·        مراجعه کنید به تأثیر در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5
·        تأثیر یک سیستم بر سیستم دیگر می تواند تأثیری ماهوی و مهم باشد و تأثیر متقابل سیستم دوم بر سیستم اول تأثیری غیرماهوی و نا چیز باشد.

6
·        مثلا تأثیر قوه جاذبه ی خورشید بر سنگ آسمانی (کمیت) وارد شده در منظومه شمسی، تأثیری ماهوی است، در حالی که تأثیر واکنشی نظری و واقعی سنگ آسمانی بر خورشید، تأثیری غیرماهوی و ناچیز است و می تواند مورد صرفنظر قرار گیرد.

7

·        کل کاینات سیستمی از تأثیرات متقابل را تشکیل می دهد.

8
·        به قول کلاسیک های مارکسیسم، «تمام طبیعت مورد دسترسی ما سیستمی را، یعنی پیوند کلی ئی از اجسام را تشکیل می دهد.
·        منظور ما از اجسام عبارت است از کلیه وجودهای مادی.
·        در پیوند با هم قرار داشتن این اجسام بدان معنی است که آنها متقابلا بر هم تأثیر می گذارند و این تأثیر متقابل آنها حرکت است.» 
·       (کلیات مارکس و انگلس، جلد 20، ص 355) 

9
·        بررسی این تأثیرات متقابل و استفاده عملی از نتایج حاصله بنیان تعیین کننده برای شناخت جهان و تغییر آن بوسیله انسان ها ست.

10
·        تجزیه و تحلیل این مسئله اما باید در رابطه خاصی و با توجه به اهداف مورد نظر خاصی به تأثیرات متقابل ماهوی اکتفا کند.
·        زیرا در نظر گرفتن کلیه تأثیرات متقابل هم غیر ممکن است، هم انسان شناسنده را با مسئله لاینحلی مواجه می سازد و هم عملا در نظر گرفتن کلیه تأثیرات متقابل لازم نیست. 

11
·        اگر کسی می خواهد مدار حرکت سیارات بدور خورشید را دقیقا تعیین کند، کافی است که تأثیر متقابل قوه جاذبه میان خورشید و سیاره ها را مورد بررسی قرار دهد.
·        بررسی چند و چون تأثیر متقابل  الکترومغناطیسی موجود میان سیستم های یاد شده  در این رابطه اهمیتی ندارد.

12
·        تأثیر متقابل رابطه ای بنیادی میان سیستم های مادی است.

13
·        رابطه تأثیر متقابل را نمی توان مورد صرف نظر قرار داد و به روابط دیگر تقلیل داد.

14
·        مقوله تأثیر متقابل را نیز نمی توان به مفاهیم دیگر فلسفی استناد کرد.

15
·        برای تصریح اهمیت این مقوله می توان گفت که ماهیت هر سیستم و یا روند مادی پویا مشروط است به خصلت تأثیر متقابل زیرسیستم های آن و به خصلت تأثیر متقابل سیستم با سیستم هائی که محیط پیرامون آن را تشکیل می دهند.

16
·        تأثیر متقابل نباید حتما و همیشه مستقیم و بی واسطه باشد.

17
·        اگر سیستم (S1) بر سیستم (S2)  تأثیر می گذارد و سیستم (S2) بر سیستم (S3) تأثیر می گذارد و سیستم (S3 بنوبه خود بر سیستم (S1) تأثیر می گذارد، در چنین حالتی ما با تأثیر متقابل غیرمستقیم و با واسطه سر و کار داریم، در مغایرت با تأثیر متقابل مستقیم و بی واسطه یعنی وقتی که سیستم (S1) بر سیستم (S2) و متقابلا سیستم (S2) بر سیستم (S1)  تأثیر می گذارد. 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر