۱۳۹۱ اسفند ۲۰, یکشنبه

تفکر تاریخی (جهانتصویر تاریخی) (17) (بخش آخر)

  پروفسور دکتر هانس کورتوم

 پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان شین میم شین

10

·        به عبارت دیگر، درخواست رانکه مبنی بر برخورد بیطرفانه کار را به آنجا می کشاند که

الف
·        اولا «چیزها را آن سان که هستند، بپذیریم»

ب

·        ثانیا از تجزیه و تحلیل و ارزیابی آنها در چارچوب توسعه بالنده تاریخی، در شدن و فنا شدن شان، صرفنظر کنیم.

11
·        رانکه بدین طریق علم را
الف

·        اولا به رلاتیویسم تاریخ  محکوم می کند.

·        مراجعه کنید به رلایتیویسم (نسبیت گرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب

·        ثانیا به  صرفنظر از درس آموزی از تاریخ محکوم می کند.

ت

·        ثالثا به صرفنظر از راهنمائی انسان در تأثیرگذاری بر سیر تاریخ محکوم می کند.

12

·        این «هیستوریسم» (تاریخگرائی)  بیگانه با توسعه تاریخی بی جواب نماند.

·        مراجعه کنید به هیستوریسم (تاریخگرائی)  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

13

·        اما از آنجا که واکنش بر آن نیز همان پیش شرط های «هیستوریسم» را مبنای کار قرار می داد، یعنی بر فرضیه واره ای استوار بود که بنا بر آن برای بشریت حرکت پیشرفتمند قانونمندی وجود ندارد، حاصلی جز روی بر تافتن از تفکر تاریخی به همراه نیاورد.

14

·        این قضیه را در نوشتجات دوره جوانی نیچه تحت عنوان «سود و زیان تاریخ برای زندگی» (سال 1871) مشاهده می کنیم.

الف

·        این یعنی اولا «روی برتافتن از شدن» (به قول نیچه)

ب

·         ثانیا روی آوردن به «آنچه که به تاریخ،  خصلت ابدی وهمیشه همان می دهد.»

ت

·        ثالثا روی آوردن به انواع فناناپذیر در گونه های بی پایان.

15

·        چون این دو موضعگیری که همدیگر را مشروط می سازند، نتیجه فقدان دورنمای تاریخی عینی بوده اند، تعجبی ندارد که ایدئولوگ های بورژوائی واپسین تا عصر حاضر اگرچه در باره بحران «هیستوریسم» بسیار نوشته اند، ولی آخر سر از حد این دو موضع و یا از حد تلاش در جهت ذوب اکلکتیکی آندو پا فراتر نگذاشته اند.

·        مراجعه کنید به اکلکتیسیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

16
 ایگور کن (1928 ـ 2011)
فیلسوف، روانشناس و متخصص مسائل جنسی شوروی و روسیه

·        دانشمند شوروی بنام ایگور کن در کتاب خود تحت عنوان «فلسفه تاریخ در قرن بیستم» (1964) این مسئله را مفصلا مورد بحث قرار داده است.

17

 ورنر کراوس (1900 ـ 1976)
رومانیست آلمانی، استاد دانشگاه ماربورگ، متخصص جنبش روشنگری
مبارز مقاومت ضد فاشیستی بر ضد ناسونال ـ سوسیالیسم
مؤلف آثار بیشمار:
تئوری ادبیات، فلسفه، سیاست
ادبیات اسپانیائی، ایتالیائی و فرانسوی در دوره حکومت مطلقه
روشنگری فرانسه
روشنگری اسپانیا، پرتقال، آمریکای لاتین
تاریخ ادبی رسالت تاریخی
مسائل مقدماتی علوم ادبی
زبانشناسی و تاریخ واژه ها

·        نتیجه حاصل از تاریخچه «تفکر تاریخی» را ورنر کراوس به شرح زیر جمعبندی می کند:

الف

·        «مهمترین سلاح در نبرد بر ضد ایدئولوژی بورژوائی عبارت است از اندیشه تاریخمندی کلیه مناسبات انسانی که بوسیله آن ادعای طبقه حاکمه مبنی بر اعتبار طبیعی و ابدی حاکمیت طبقاتی بطور تعیین کننده زیر ضربه قرار می گیرد.

ب

·        تنها متد تاریخی ماتریالیستی است که به مشاهده و تماشای صرف حوادث قناعت نمی کند، بلکه وارد عمل می شود و چشم اندازی برای آینده می گشاید.

ت

·        برای پرولتاریا که جز آینده چیزی ندارد و تمامت شناخت گذشته را برای تدارک راه نیل به این آینده به خدمت می گیرد، اکت شعورسازی با اکت تفکر تاریخی انطباق پیدا می کند.»     

·        مراجعه کنید به روشنگری، حقوق طبیعی، ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی، دیالک تیک، پیشرفت، هیستوریسم (تاریخگرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

۲ نظر:

  1. بنر میرسد ماتریالیسم دیالکتیک آخرین مرحله تکامل تاریخی بشر است وایا پس از کمونیسم مراحل دیگیری پیش روی بشریت قرار نمیگیرد خواهش دارم روشتگری کنی ممنون. میشوم من دانشم در این زمینه ها کم است

    پاسخحذف
  2. ممنون از هماندیشی
    ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی و تئروی شناخت سه ستون فلسفه و یا جهان بینی طبقه کارگر است.
    کمونیسم فرماسیون اجتماعی و اقتصادی است.
    آخرین مرحله در تاریخ نداریم. تاریخ سیر بالنده و توسعه یابنده دارد. پس از استقرار کمونیسم جهانی دیگر جامعه طبقاتی برای همیشه از بین خواهد رفت. ولی کمونیسم توسعه خواهد یافت و زندگی بشر بلحاظ مادی و معنوی غنی تر و بهتر و راحت تر خواهد شد. خیلی از تضادها از بین خواهند رفت و بهشت رفته رفته بر زمین گسترش خواهد یافت. اما بهشتی خواهد بود که انسان می سازد، با کار مادی و فکری اش. زنده باشید

    پاسخحذف