۱۳۹۱ اسفند ۲۱, دوشنبه

مکثی و بحثی روی کلمات قصار این و آن (137)


فیثاغورث از ساموس (570 ـ 510 ق. م) 
فیلسوف ماقبل سقراطی یونان
مؤسس جنبش مذهبی ـ فلسفی پرنفوذ
در چهل سالگی به ایتالیای جنوبی مهاجرت کرد و انجا مکتبی را تأسیس کرد و به فعالیت سیاسی پرداخت.
یکی از شخصیت های معمائی است
جزو پیشاهنگان فلسفه آغازین یونان، ریاضیات و علوم طبیعی محسوب می شود.

 منبع:
لحظات آرام و دلنشین 
سرچشمه: 
صفحه فیس بوک 
زهرا غلامی
زهرا
چه زنجیره ی زیبائی
میم
·        خوب فیثاغورث عزیز، اگر زر نداشتیم، چی؟
کیومرث
میم جان زر نداری، زور نداری .
قضیه فیثاغورث برای زرداران است.
زهرا
فیثاغورث می فرماید:
آن وقت زنان شما را امتحان می کنند. 
میم
·        شکی نیست که زن و مرد همدیگر را امتحان می کنند.
·        شاید منظور فیثاغورث عزیز، حقیقت امر دیگری باشد.
·        این حقیقت امر شامل حال حتی نباتات و حشرات و جانوران هم می شود:
1
·        وقتی حشره و جانور نر به دنبال جفتی برای خود می گردد، کاراکتر خود را نمودار می سازد.
·        چون هر رقیب بالقوه و بالفعل را بیرحمانه و کورکورانه از سر راه خود می روبد.
2
·        جماعت مرد (و شاید جماعت زن) هم همین طور.
·        وقتی مرد جماعت قصد دستیابی به زنی را دارند، خویش و بیگانه و خشک و تر نمی شناسند و نتیجتا کاراکتر خود را عیان می سازند.
·        دست خودشان هم نیست.
·        چون در این جور مواقع غریزه مکلف به تحقق تکثیر نوع فرمانروای بلامنازع میدان می شود و عقل را کنار می زند و آن می کند که می خواهد.
3
·        حق با کیومرث عزیز است:
·        بدون زر، نمی توان زور داشت:
·        زر و زور رابطه ناگسستنی و دیالک تیکی با هم دارند:
4
·        زرمندان امروز، زورمندان (رهزنان، زورگیران، قلدران، جیب بران، دزدان) دیروز بوده اند و زرمندان فردا، زورمندان امروز خواهند بود.
5
·        زورمندان امروز هم زرمندان امروزند و کلان زرمندان فردا خواهند بود.
·        البته اگر در همچنان به همین لولا بچرخد.
·        حق ـ به تجربه ی هزاران باره هم ـ با کیومرث عزیز است که حقیقت امر بزرگی را در جمله ای کوتاهتر از آه بر زبان رانده اند.
6
·        همین حقیقت امر مورد نظر ایشان، در فلسفه و جامعه شناسی علمی تحت عنوان دیالک تیک اقتصاد و سیاست عرض اندام می کند:
·        مناسبات تولیدی (اقتصادی) زیربنای هر جامعه محسوب می شوند و مناسبات سیاسی و ایدئولوژیکی، روبنای هر جامعه را تعیین می کنند:
·        دیالک تیک زیربنا و روبنا
·        دیالک تیک زر و زور
·        دیالک تیک مالکیت (حاکمیت طبقاتی) و حکومت (قدرت سیاسی)
·        دیالک تیک طبقه حاکمه (طبقه زرمند) و هیئت حاکمه (طبقه زورمند و یا نمایندگان و عوامل طبقه حاکمه)     
7
·        سعدی همین اندیشه فیثاغورث را در فرم کامل تر و فراگیر تری مطرح می کند و نشان می دهد که با زر چه داشته باشیم و چه نداشته باشیم می توان بنی بشر را به محک آزمون و آزمایش زد و امتحان کرد:
سعدی
(نقل به مضمون)
·        اگر می خواهیم از شر کسی خلاص شویم، دو راه در پیش است:
الف
·        یا قرض به اش بدهیم (زر بدهیم) تا دیگر اثری از اش نیابیم.
ب
·        و یا قرض از اش بخواهیم (زر از اش بخواهیم) و چنان از ما گریزان شود که جن از بسم الله.
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر