۱۳۹۱ دی ۲۷, چهارشنبه

آشنائی با تئوری رهائی نهائی (48)

اثری از مجله ارجمند هفته
یدالله سلطان پور
  
تزهای روبرت کورتس و آنتی تزهای هانس هاینتس هولتس

·        خودویژگی جامعه شوروی، درست همین جامه عمل پوشاندن به وظایف مراحل توسعه ای بود که بلحاظ فرماسیونی ـ تاریخی به کاپیتالیسم تعلق داشته اند 
.
·        (این بدان معنی است که کمونیست ها می بایستی وظایف انقلابات بورژوائی را نیز انجام دهند.
·         کمونیست های ایران نیز باید ـ اگر روزی زمام امور را بدست گیرند ـ مثلا به حل مسئله زنان، مسئله ملی و غیره همت گمارند که در واقع یکی از وظایف انقلابات بورژوائی است. مترجم)

·         اما این وظایف در جامعه شوروی می بایستی در حین گذار به سوسیالیسم و تحت اولین شرایط نوپدید برای سوسیالیسم انجام گیرند.
·         
·        (این بدان معنی است که کمونیست های روس همزمان می بایستی هم وظایف کاپیتالیستی توسعه اجتماعی را انجام دهند و هم شرایط اولیه برای سوسیالیسم را پدید آورند. مترجم)
·         
·         مسائل سیاسی ـ اقتصادی که در «جهش» تاریخی از مراحل میانی این چنینی مطرح می شوند و خودویژگی تضادهائی که از آن سرچشمه می گیرند، نه در جامعه شوروی و نه در هیچ جای دیگر مورد بررسی قرار نگرفته اند و بطور تئوریک بازتاب نیافته اند.
·         فقط یک همچو بررسی ئی می تواند خودویژگی های تلاش نخستین در راه برقراری جامعه سوسیالیستی (آنهم در محیطی تحت سلطه کاپیتالیسم) را روشن سازد و دلایل شکست این تلاش را برملا کند.

۱ نظر:

  1. ایا چنین مسایًلی سیاسی -اقتصادی درشوروی ودرجاهای دیگر موردبرسی قرار نگرفته وشاید همین باعث شده نتیجه سالهاتلاشوکوشش سوسیالیم واقعا موجو براحتی فرو بپاشد ؟هفتادسال تلاشوکوشش فدای چنین بی توجهی ویانا اگاهی شود؟ حال راهی رابسوی رفع وجبران نااگاهی یافته شده دوسدارم بدانم

    پاسخحذف