۱۳۹۱ بهمن ۲, دوشنبه

تأملی در نظرات جواد مقدم (3)

 سرچشمه:
صفحه فیس بوک
جواد مقدم
قانون عینیت یافتن ذهنیات
دنیای پیرامون شما تجلی فیزیکی دنیای درون شماست .
کار اصلی شما در زندگی این است که زندگی مورد علاقه ی خود را در درون خود خلق کنید .
زندگی ایده آل خود را با تمام جزئیات آن مجسم کنید و این تصویر ذهنی را تا زمانی که در دنیای پیرامون شما تحقق پیدا کند، حفظ کنید

تحلیلی از شین میم شین

جواد مقدم
قانون عینیت یافتن ذهنیات

·        قانونی به این نام وجود ندارد.
·        آنچه وجود دارد، رابطه دیالک تیکی میان اوبژکتیف و سوبژکتیف است، میان مادی و روحی است.
·        در دیالک تیک اوبژکتیف و سوبژکتیف (به قول عوام عینی و ذهنی) نقش تعیین کننده از آن اوبژکتیف (عینی) است و نه برعکس.
·        مرزبندی میان دو گرایش فلسفی اصلی نیز با پاسخ به مسئله زیر صورت می گیرد:
·        این مسئله را مسئله اساسی فلسفه می نامند:
·        آیا ماده بر روح تقدم دارد، واقعیت عینی بر شعور تقدم دارد و یا برعکس؟

الف
پاسخ ایدئالیستی به مسئله اساسی فلسفه

·        ایدئالیسم بر آن است که روح بر ماده، شعور بر وجود و یا واقعیت عینی تقدم دارد.

ب
پاسخ ماتریالیستی به مسئله اساسی فلسفه

·        ماتریالیسم بر آن است که ماده بر روح، وجود و یا واقعیت عینی بر شعور تقدم دارد.

·        بدین طریق دو جهان بینی اصلی رو در روی هم قرار می گیرند:

·        جهان بینی ایدئالیستی و جهان بینی ماتریالیستی.

·        اما منظور از ماده و روح و یا وجود و شعور چیست؟

·        معلم تعلیمات دینی تکه گچی را نشان طلاب می دهد و می گوید:
·        «این تکه گچ، ماده است.
·        بعد اضافه می کند که ماتریالیسم مدعی است که جهان را نه خدا، بلکه این تکه معصوم گچ خلق کرده است.»

·        طلاب همه می خندند و فاتحه ای بر جهان بینی ماتریالیستی می خوانند و می خوابند.

·        اما از این خبرها نیست.
·        ماده و روح دو مقوله فلسفی اند، دو مفهوم عام اند.

مثال

·        وقتی می گوییم، مفهوم «درخت»، منظورمان بید و نارون نیست.
·        مفهوم درخت ظرفی است که همه درختان جهان در آن گنجانده می شوند و تبیین می یابند.
·        با شنیدن مفهوم درخت، نه فقط بید و نارون، بلکه همه درختان جهان به مخیله شنونده خطور می کند.

·        اما مفهوم درخت چگونه تشکیل شده است؟

1

·        انسان سرو و سپیدار و صنوبر و غیره را دیده، جنبه های منفرد و خاص آنها را کنار گذاشته و جنبه مشترک آنها را عمده کرده، مثلا ریشه داشتن و با استفاده از نور و آب و خاک و غیره رشد کردن را.

2

·        بدین طریق همه چیزهائی که ریشه و شاخه و برگ و غیره دارند، درخت نامیده شده اند.
·        درخت یک مفهوم عام است.
·        درخت یک مفهوم مجرد (انتزاعی) است.
·        درخت به مثابه مفهوم کلی و عام و مجرد فقط در عالم ذهن وجود دارد.

3

·        برای آشنائی با درخت ملموس و مشخص و منفرد باید از عالم عام پایین آمد و به خطه منفرد و یا خاص وارد شد.
·        مثلا از مفهوم کلی و عام درخت به سرو و یا سپیدار رسید و با یکی از انواع درخت آشنا شد.

4
·        این به معنی برگشتن راه رفته است:
·        از سرو و سپیدار و صنوبر و غیره مشخص و منفرد و ملموس به مفهوم عام و مجرد و ناملموس درخت رسیده بودیم.
·        اکنون راه رفته را برمی گردیم:
·        از مفهوم عام و مجرد درخت به سرو و صنوبر و غیره  می رسیم.

5

·        مفهوم ماده و روح نیز بسان مفهوم درخت عام و مجرد اند.
·        در مفهوم و یا به عبارت دقیقتر در مقوله فلسفی ماده، همه چیزهائی که بطور واقعی و عینی وجود دارند، تجرید می شوند.
·        همانطور که سرو و صنوبر و غیره در مفهوم درخت تجرید شده بودند.
·        مقوله فلسفی ماده عام ترین همه مقولات و مفاهیم است.
·        عام تر از مقوله ماده مقوله ای وجود ندارد.

مثال

·        عام تر از مفهوم درخت، مفهوم نبات بوده است.
·        عام تر از مفهوم نبات که دربرگیرنده درختان و گیاهان و غیره است، مفهوم موجود زنده است که هم نباتات و هم جانوران و انسان را در برمی گیرد.

6

·        مقوله فلسفی ماده، همه چیزها، پدیده ها و سیستم های عینی و واقعی هستی از جماد و نبات و جانور و ذره و کاینات را در برمی گیرد و لذا عام ترین مفهوم فلسفی است.

7

·        مقوله روح و یا شعور نیز بسان مقوله ماده، عام ترین مقوله فلسفی است و در برگیرنده همه چیزها، پدیده ها و سیستم های سوبژکتیف (ذهنی)، فکری، عاطفی، احساسی و غیره است.

8

·        ماده و روح و یا وجود و شعور دیالک تیکی را با هم تشکیل می دهند:
·        دیالک تیک ماده و روح را
·        دیالک تیک وجود و شعور را.

9

·        در دیالک تیک ماده و روح، همیشه و همه جا، نقش تعیین کننده از آن ماده و یا وجود است.
·        خانه در فرم های مختلف خود بر تصور خانه تقدم داشته است.
·        چیزی که وجود ندارد، تصوری از آن نمی تواند وجود داشته باشد.

 جواد مقدم
قانون عینیت یافتن ذهنیات

·        وقتی کسی از عینیت یافتن ذهنیت سخن می گوید، علیرغم داشتن هسته معقولی در ادعای خویش، این توهم را در اذهان مردم ایجاد می کند که گویا سوبژکتیف سازنده اوبژکتیف است، روح سازنده ماده است، شعور سازنده وجود است.
·        اگر کسی این نقطه نظر را نمایندگی کند، روح را بر ماده و یا شعور را بر وجود مقدم بداند، یعنی در دیالک تیک ماده و روح، وجود و شعور، نقش تعیین کننده را از آن روح و یا شعور بداند، دچار وارونه بینی شده است و جهان بینی ایدئالیستی را نمایندگی کرده است.
·        روحانیت و همه ادیان هم جهان بینی ایدئالیستی را نمایندگی می کنند.

10

·        هسته معقول در ایدئالیسم بطور کلی این است که خانه به عنوان مثال، قبل از ساخته شدن بوسیله عمله و بنا در ضمیر آنها به شکل مدل فکری ساخته می شود و بعد با وسایل ساختمانی، ایده خانه مادیت می یابد، به قول جناب جواد مقدم عینیت می یابد:
·        مدل فکری خانه، از کله بدر می آید و پس از آمیزش با آب و آهک و آهن و سیمان و سنگ و غیره هیئت خانه عینی و واقعی به خود می گیرد:
·        این را حضرات عینیت یافتن ذهنیت می نامند.

·        بی آنکه بیانیدشند که مدل فکری خانه بدون مصالح ساختمانی مادی، بدون خاک و آب و نسگ و سیمان و غیره به هیچ چیز بدل نمی شود.

·        قصه ایدئالیستی تبدیل روح به ماده، تبدیل شعور به وجود، تبدیل مدل فکری خانه به خانه عینی و واقعی، برونی شدن ایده درونی، تجسم روح، جسمیت یابی ایده و اندیشه از این قرار است.
·        بزعم مسیحیت، عیسی مسیح تجسم روح (خدا) است!
·        روح (خدا) خود را در هیئت عیسی مسیح عینیت بخشیده است، برونی کرده است، مرئی و ملموس و محسوس کرده است.
·        با اعدام عیسی مسیح، روح عینیت یافته دوباره به اصل خویش برمی گردد، عیسی دوباره روح می شود.
·        مسیحیت اما تجزیه اندام مادی عیسی را مسکوت می گذارد.

·        اگر اندام مادی عیسی مسیح نبود، روح الهی نمی توانست، تجسم یابد، به قول جواد مقدم عینیت یابد.
·        روح همیشه و بالاجبار سایه ماده را بالای سر خویش دارد!

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر