پروفسور مانفرد بور
برگردان شین میم شین
برگردان شین میم شین
مارتین گرابمن (1875 ـ 1949)
فیلسوف، تئولوگ، دگماتیسین و تاریخدان آلمانی
پژوهشگر برجسته فلسفه و تئولوژی قرون وسطی
دگماتیسین کسی است که آموزش عقیدتی ـ مذهبی را بطور علمی توضیح می دهد.
تاریخدان کسی است که تاریخ شناس است و روندهای تاریخی را بطور علمی مورد پژوهش قرار می دهد
فیلسوف، تئولوگ، دگماتیسین و تاریخدان آلمانی
پژوهشگر برجسته فلسفه و تئولوژی قرون وسطی
دگماتیسین کسی است که آموزش عقیدتی ـ مذهبی را بطور علمی توضیح می دهد.
تاریخدان کسی است که تاریخ شناس است و روندهای تاریخی را بطور علمی مورد پژوهش قرار می دهد
• اسکولاستیک ـ به قول مارتین گرابمن ـ سودای انجام کارهای زیر را بر سر داشت:
الف
• اسکولاستیک می خواست «با پیاده کردن عقل و فلسفه بر حقایق وحیی، فهم مضامین عقیدتی را امکان پذیر سازد.
ب
• اسکولاستیک می خواست، حقیقت ماورای طبیعی را برای ارواح متفکر دسترس پذیر سازد.
ت
• اسکولاستیک می خواست تصویر کلی سیستماتیک و بطور ارگانیک جمع بندی شده از حقایق الهی بوجود آورد.
پ
• اسکولاستیک می خواست حتی الامکان به حل مسائل ناشی از برخورد عقلی بر مضامین وحیی نایل آید.»
• (گرابمن، «تاریخ»، پیشگفتار)
• اسکولاستیک در جریان تلاش برای انجام این وظیفه به تدوین متدهای خاص آموزش، بررسی و تشریح اقدام کرد که تحت عنوان «متد اسکولاستیکی» وارد تاریخ فلسفه شده اند.
• تاریخ نگاری فلسفی بورژوائی وظیفه مرکزی اسکولاستیک را مبنی بر دفاع از عقاید مذهبی دگماتیکی خشک با استفاده از استدلالات فلسفی و تعمیم عقلی درک نمی کند و متد اسکولاستیکی را بمثابه تعریف واقعی اسکولاستیک قلمداد می کند.
1
• شاخص اسکولاستیک، عبارت بود از وابستگی کامل به تئولوژی.
2
• اسکولاستیک (بمثابه آموزش فلسفی نیز) می خواست بقول دامیانی «کلفت تئولوژی» باشد و بود.
3
• در چنین رابطه مبتنی بر سرسپردگی و کلفتی، تئولوژی بررسی های (تئولوژیکی ـ) فلسفی را و سمت و سو و حد و مرز آنها را تعیین می کرد.
4
• در قاموس تئولوژی، آنچه «حقیقی» است (بهتر است بگوییم، آنچه باید حقیقی تلقی شود)، باید از دگم های کلیسا نشئت گیرد.
5
• فلسفه باید بنوبه خود و با وسایل خود «حقیقت» دگم ها را از نو تأیید کند و سپر و قلخانی باشد در مقابل حملات آموزش های «کفرآمیز»
6
• شاخص های دیگر اسکولاستیک از همین جا سرچشمه می گرفتند و بشرح زیر بوده اند:
الف
• تحقیر تحقیقات تجربی، به لجن کشیدن و بی اعتبار ساختن آنها.
ب
• درجا زدن در عملیات مفهومی صرف.
ت
• اندیشه بازی واقعیتگریز مبتنی بر حدس و گمان راجع به عامترین و انتزاعی ترین مفاهیم.
پ
• علاقه وافر به سیستماتیزه کردن فراگیر ولی یک بعدی.
ث
• پیشه کردن خصلت خصمانه و عدم مدارا.ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر