۱۳۹۱ خرداد ۱, دوشنبه

تدارک تئوریک توضیح «تئوری شناخت» (18)

طرحی از مجله ارجمند هفته
مشاجره بر سر مفاهیم عام (یونیورسال ها) (3)

پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین

1

• نومینالیسم و رئالیسم دو تلاش اصلی درجهت حل مسئله مفاهیم عام (یونیورسال ها) بوده اند.

• ما البته جریانات بیشمار دیگر را (که بقول پرانتل تعدادشان به سیزده بالغ می شد) مورد صرفنظر قرار می دهیم و بلبشوی عمومی مشاجره بر سر مفاهیم عام (یونیورسال ها) را نادیده می گیریم:


الف
را حل نومینالیستی برای مسئله مفاهیم عام (یونیورسال ها)

• راه حل نومینالیستی، مبنی بر اینکه عام، ـ بمثابه نام (کلمه، علامت) صرف ـ بعد از منفرد وجود دارد ، بمعنی سلب اعتبار از شالوده ایده ای کلیسای کاتولیکی بوده است.

ب
را حل رئالیستی برای مسئله مفاهیم عام (یونیورسال ها)

• راه حل رئالیستی، مبنی بر اینکه عام ـ بمثابه واقعیت حقیقی (واقعیت راستین) ـ قبل از منفرد وجود دارد ، تلاشی درجهت توجیه فلسفی بی حد و مرز شالوده ایده ای کلیسای کاتولیکی بوده است.

2

یوهانس روسلین (1050 ـ 1124)
فیلسوف، تئولوگ
معلم ابلارد
نماینده سرسخت نومینالیسم

• از این رو زمانی می توان از «مشاجره بر سر مفاهیم عام (یونیورسال ها)» سخن گفت که چالش بر سر مسئله مفاهیم عام (یونیورسال ها) خصلت مبارزات جهان بینانه بخود گیرند.
• این امر با کاربست فرمی از نومینالیسم در مورد تثلیث (اب، ام، ابن، دگم اساسی کلیسای کاتولیکی) از سوی روسلین انجام می گیرد.

3

• بدین طریق، می توان شروع مشاجره بر سر مفاهیم عام (یونیورسال ها) را دهه های آخر قرن یازدهم و دهه های اول قرن دوازدهم میلادی دانست.

4

• تنها با آموزش روسلین، که نتیجه تئولوژیکی اش تری ته ئیسم (سه خدائی) می شود، معنی و اهمیت تئولوژیکی، یعنی
معنی و اهمیت جهان بینانه مشاجره بر سر یونیورسال ها، بطورکلی، آشکار می گردد.

5

• از این لحظه به بعد، هرموضعگیری نسبت به مسئله مفاهیم عام (یونیورسال ها) برای کلیسای کاتولیکی بمعنی موضعگیری بر له و یا بر علیه کلیسا محسوب می شود.
• از این لحظه به بعد، کلیه راه حل ها برای مسئله مفاهیم عام (یونیورسال ها) که مخالف با رئالیسم بوده اند، از سوی کلیسای کاتولیکی رسما محکوم و صاحب نظران مربوطه مجبور به توبه می شوند.

6

• مشاجره بر سر مفاهیم عام (یونیورسال ها) در قرون وسطی، ماهیتا، یکی از فرم های نمودین مبارزه میان ماتریالیسم و ایدئالیسم بوده است.

7

• به قول لنین، «در مبارزه میان نومینالیست ها و رئالیست های قرون وسطی آنالوژی مبارزه میان ماتریالیست ها و ایدئالیست ها دیده می شود.»

8

• فونکسیون فلسفی و اجتماعی عینی که جریانات نومینالیستی و رئالیستی شرکت کننده در مشاجره بر سر مفاهیم عام (یونیورسال ها) بدوش داشته اند، بلحاظ محتوای نهائی اش ضد هم بوده اند:

الف

• نومینالیسم با پیشرفت تفکر بشری، با دینامیسم (پویائی) اجتماعی همراه بوده و عملش پیشرفت طلبانه و مترقی بوده است.

ب

• رئالیسم اما برعکس، از قرون وسطای آغازین تا قرن های متمادی، بلحاظ فلسفی و اجتماعی نقش پیشرفت ستیز و ارتجاعی بازی کرده و بمثابه آموزش اساسی متافیزیکی ـ معرفتی ـ نظری نئواسکولاستیک ، هنوز هم بازی می کند.

مراجعه کنید به نومینالیسم، رئالیسم، نئواسکولاستیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر