۱۳۹۱ خرداد ۷, یکشنبه

پای منبر بزرگان (27)

عقلانیت
از افراط بیژن تا تفریط میهن!

یدالله سلطان پور

محمد ابراهیمی
بنابراین عقلانیت ایجاب می‌کند که جنبش سبز از ورود به این ساحت پرهیز کند و پرهیز از خشونت را به مثابه‌ی روشی پسندیده برگزیند.
نه تنها به این دلیل روشن که بازنده‌ی بازی، خشونت است، بلکه شکست در این ساحت برتری جنبش سبز را در ساحت‌های اخلاقی و عقلانیت نیز زیر سوال خواهد برد.

• حضرت محمد ابراهیمی برای اثبات صحت رهنمود خود مبنی بر پرهیز از توسل به قهر دو دلیل ارائه می دهند:

دلیل اول
بازنده‌ ی بازی، خشونت است.

• دلیل اول ایشان ظاهرا حاکی از این است که هرکس به قهر توسل جوید، بی شک و تردید شکست می خورد.
• این اما بدان معنی است که پرهیز از قهر و پیشه کردن فرم محض مسالمت ضامن پیروزی است.

• در «هم استراتژی ـ هم تاکتیک» این حضرات تغییری رخ نداده است:

• دیروز مبارزه به اصطلاح «مسلحانه» را مطلق می کردند تا همه فرم های دیگر مبارزه را بی اعتبار سازند و توده ها را به دنبال نخود سیاه بفرستند.
• امروز مبارزه به اصطلاح «مسالمت آمیز» را مطلق می کنند تا همه فرم های دیگر مبارزه را بی اعتبار سازند و توده ها را علاف نمایند.

• این شیوه تحلیل مسائل را متد متافیزیکی و یا ضد دیالک تیکی می نامند، متدی که به هر دردی به غیر از تحلیل مسائل بزرگ و کوچک می خورد.

دلیل دوم
شکست در این ساحت برتری جنبش سبز را در ساحت‌های اخلاقی و عقلانیت نیز زیر سوال خواهد برد.

• منظور حضرت ابراهیمی این است که اگر خدای نکرده مردم در مقابل قهر ارتجاعی به قهر انقلابی توسل جویند و شکست بخورند، برتری جنبش سبز را در ساحت اخلاق و عقلانیت برباد خواهند داد.

• معلوم نیست که حضرات می اندیشند و می نویسند و یا نمی اندیشند و اینهمه می نویسند!


• فقط کافی است، که صحنه ماجرا را در ذهن خود بازسازی کنیم و به افاضات حضرت محمد ابراهیمی باندیشیم:
• توده مردم در مقابل ماشین سرکوب رژیم دست به مقاومت قهرآمیز زده و شکست خورده است، یعنی هزاران نفر به خاک و خون غلتیده است.
• رهبرسبز کبیر ظاهرا از قتل هزاران نفر ککش هم نمی گزد.
• تنها دغدغه خاطری که دارند، حراست از برتری جنبش سبز در ساحت اخلاق و عقلانیت است.

• اخلاق و عقلانیت بدین طریق حتی برتر از پیروزی بر ارتجاع حاکم قلمداد می شود.

• وقتی ما از افراط و تفریط مطلق سخن می گوییم، منظورمان همین است:

• دیروز حاضر نبودند اعلامیه بی محتوای خود را حتی بدون غرش تانک و توپ و مسلسل پخش کنند و امروز جز مسالمت به چیزی نمی اندیشند و ضمنا از اخلاق و عقلانیت انتزاعی مرتب دم می زنند.

• تعریف مقوله اخلاق و اتیک از دیدگاه رفرمیسم کج و کوله وطنی شنیدنی است.:
• هرکس نسبت به خشونت واکنش طبیعی نشان دهد، نه فقط اخلاق را لگدمال می کند، بلکه عقلانیت را نیز.


• این بدان معنی است که توسل به مبارزات غیرمسالمت آمیز، کار اوباش و اراذل و لات و لوت جاهل و بی خبر از عقل و شعور است.

• این صریحا بدان معنی است که پس توده ها برای اینکه عقلانیت مند، اخلاقیت مند و مؤدب تلقی شوند، باید بر خشونت چشم پوشی کنند.

• ما اینجا نیز نه با استدلال علمی و منطقی، بلکه با موعظه اخلاقی فئودالی سر و کار داریم.


• وای اگر از پی امروز بود فردائی!

• وای اگر تئوریسین هائی از قماش حضرت ابراهیمی سکان جمهوری لائیک سبز را در دست گیرند!

• اکنون سؤال نا قابل دیگری در ذهن مفلوک هر مخاطبی بی تابانه پرسه می زند:


فرق شما ـ بلحاظ جهان بینی ـ با لاشخورهای جناح دیگر کدام است؟
کدام جهان بینی شما را از آنها متمایز می سازد؟
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر