جمشید طاهری پور
انقلابیگری راه رسیدن به آزادی و دموکراسی نیست!
آبشخور رادیکالیسم، یک سوی آن سیاست سرکوب نظام اسلامی است، اما سوی دیگری هم دارد و آن، نشاندن آرمان و دلخواه بجای واقعیت در سیاست اپوزسیون است.
از افراط بیژن تا تفریط میهن!
یدالله سلطان پور
حکم اول
انقلابیگری راه رسیدن به آزادی و دموکراسی نیست!
انقلابیگری راه رسیدن به آزادی و دموکراسی نیست!
آبشخور رادیکالیسم، یک سوی آن سیاست سرکوب نظام اسلامی است، اما سوی دیگری هم دارد و آن، نشاندن آرمان و دلخواه بجای واقعیت در سیاست اپوزسیون است.
از افراط بیژن تا تفریط میهن!
یدالله سلطان پور
حکم اول
انقلابیگری راه رسیدن به آزادی و دموکراسی نیست!
• مفاهیمی که جناب طاهری پور برای تبیین منظور خود، در این حکم به خدمت می گیرند، عبارتند از «انقلابیگری»، «آزادی» و «دموکراسی»
• برای درک منظور ایشان باید همین سه مفهوم بزرگ زیر ذره بین تحلیل قرار گیرند تا در پرتو آنها منظور ایشان کشف شود.
1
مفهوم «انقلابیگری»
انقلابیگری راه رسیدن به آزادی و دموکراسی نیست!
مفهوم «انقلابیگری»
انقلابیگری راه رسیدن به آزادی و دموکراسی نیست!
• درک جناب طاهری پور از مفهوم «انقلابیگری» درکی بی عیب و نقص است:
• ایشان بهتر از هرکس می دانند که برای رسیدن به هر هدف و آماجی، به وسیله ای درخور و متناسب با هدف و آماج مورد نظر نیاز مبرم است:
• ایشان ـ به عبارت دیگر ـ به دیالک تیک وسیله و هدف وقوف دارند.
• انقلابیگری اما به نظر ایشان، برای نیل به آزادی و دموکراسی ـ به مثابه دو هدف و آماج اصلی از نقطه نظر ایشان ـ وسیله نامناسبی است.
• چرا و به چه دلیل؟
• چرا انقلابیگری وسیله نامناسبی برای نیل به آزادی و دموکراسی به مثابه هدف و آماج است؟
• برای پاسخ به این پرسش، باید پرسید که منظور ایشان از مفاهیم «آزادی» و «دموکراسی» چیست؟
• تجارب تاریخی در سرتاسر تاریخ بشریت بر بطلان ادعای ایشان دلالت دارند.
• حتی نخستین تلاش های خودپوی بشری در جهت کسب آزادی در نخستین فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی طبقاتی (نظام برده داری) فرم انقلابیگری داشته اند.
• یعنی در دوره هائی که هنوز تئوری رهائی اجتماعی تدوین نشده بود و توده های برده فاقد توان خواندن و نوشتن بودند، چه برسد به تفکر انتزاعی و تئوریکی!
1
• انقلابیگری اما به چه معنی است؟• برای درک معنی این مفهوم باید ضد دیالک تیکی آن را پیدا کرد.
• ضد دیالک تیکی مفهوم «انقلابیگری» چیست؟
• برای پاسخ به این پرسش بهتر است به ضد دیالک تیکی مفهوم «انقلاب» باندیشیم:
• ضد دیالک تیکی مفهوم «انقلاب»، ضد انقلاب است، ارتجاع است.
• بنابرین ضد دیالک تیکی انقلابیگری باید ضد انقلابیگری و یا ارتجاعیگری باشد.
• اما تنها کسی بر پرچم سیاسی خویش، شعار ارتجاعیگری را می نویسد که مغز خر خورده باشد.
• از این رو دیری است که ترجیح داده می شود که در باغ سبز به خلق الله نشان داده شود و به جای ارتجاعیگری و یا ضدانقلابیگری، از واژه های عوامفریب استفاده می شود:
• اصلاح طلبی (رفرمیسم) یکی از این واژه های تر و تمیز است که در صنایع ایدئولوژیکی امپریالیسم حسابی سوهان خورده و تکمیل گشته است.
• قبل از هر چیز باید خاطرنشان شد که اینجا صحبت از دیالک تیک انقلاب و رفرم نیست.
• رفرمیسم را هرگز نباید با رفرم عوضی گرفت.
• اما رفرمیسم با انقلابیگری چه تفاوت و تضادی دارد که به مذاق جناب طاهری پور و شرکاء خوش می آید؟
• ایدئولوژی رفرمیسم به انجام تغییرات در چارچوب سیستم موجود قناعت می کند و به این توهم دل می بندد که بدین طریق می توان معایب و نواقص موجود را از بین برد، معایب و نواقصی که ذاتی سیستم به مثابه کل و به عنوان سیستم اند.
• ایدئولوژی رفرمیسم بدین طریق به حفظ سیستم کمک می کند.
• نه رفرم ها، بلکه ایدئولوژی رفرمیسم است که به تحکیم و تثبیت اوضاع منجر می شود.
• زیرا ایدئولوژی رفرمیسم اراده انقلابی توده ها را فلج می کند و چه بسا ـ حتی ـ به توجیه سرکوب حرکات انقلابی می پردازد.
درست به همین دلایل است که ارتجاع به دفاع از رفرمیسم و به مخالفت با انقلاب می پردازد و انقلابیگری را مورد لعن و نفرین و تحقیر قرار می دهد.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر