۱۴۰۳ خرداد ۱۹, شنبه

وجود و شعور (۳۸)

 

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین

 

فصل دوم

کردوکار روانی و واقعیت عینی

 

۱۱


·    طبیعی است که انواع مختلف «تصویرتئوری» (Picture-theory) حاوی و حامل خطوط مشترکی باشند.

 

·    مراجعه کنید به تصویر، تصویرسازی، تصویرتئوری

 

 

تصویر (نقش)

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12811

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12813

 

پایان

 

تصویرسازی

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12850

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12854

 

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12857

 

 

پایان

 

تصویرتئوری

(انعکاس ـ تئوری)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12847

 

۱۲

·    خطوط مشترک انواع مختلف «تصویرتئوری»، قبل از همه، این است که آنها وجود چیزها را مستقل از تصاویرشان می دانند.

 

(یعنی

عینیت چیزها را به رسمیت می شناسند.

یعنی

عین (اوبژکت) را مقدم بر تصویر (سوبژکت) می دانند.

مثلا سیب عینی و واقعی و مشخص را مقدم بر مفهوم سوبژکتیو (ذهنی) و فکری و مجرد سیب می دانند.

مترجم)

 

۱۳

جورج برکلی

 (۱۶۸۵ ـ ۱۷۵۳)

اسقف،

تئولوگ،

 امپیریست

 فیلسوف ایرلندی ـ انگلیسی

مؤسس ایدئالیسم ذهنی

 

·    بر خلاف مونیسم اپیسته مولوژیکی (مونیسم معرفتی) از قبیل برکلیانیسم، ماخیسم و غیره، که چیزها را با احساس ها جایگزین می سازند.

 

(مثلا  به انکار عینیت چیزهای مادی، عینی و واقعی می پردازند و عین (اوبژکت) را ناشی از ذهن (سوبژکت) می دانند.

بدین طریق وجود خورشید حتی وابسته به وجود پیشاپیش بشر قلمداد می شود.

چون به نظرشان، اگر کسی نباشد، احساس چیز و در نتیجه پیدایش و وجود چیزی میسر نمی شود.

مترجم)

 

۱۴

·    اهمیت اساسی و بنیادی این خطوط (وجوه) مشترک  کلیه  تئوری های انعکاس (انواع مختلف «تصویرتئوری» ها) را هرگز نباید دستکم گرفت.

 

۱۵

·    وظیفه ما اما ضمن در نظر گرفتن خطوط مشترک آنها، کشف خودویژگی های خاص تئوری انعکاس ماتریالیسم دیالک تیکی است.

 

۱۶

·    خودویژگی های خاصی که تئوری انعکاس ماتریالیسم دیالک تیکی از انواع قدیمی تر تصویرتئوری متمایز می گردد.

 

(این بدان معنی است

که تئوری انعکاس ماتریالیسم دیالک تیکی

عالی ترین و توسعه یافته ترین فرم تصویرتئوری است.

مترجم)

 

۱۷

·    اینکه احساس ها، ادراکات (استنباطات) و شعور به طور کلی تصاویر (مهرها و نقش بندی های) جهان خارج اند، در تئوری انعکاس ماتریالیسم دیالک تیکی بدان معنی است که محتوای معرفتی ـ نظری (محتوای مبتنی بر تئوری شناخت) آنها با موضوع شان رابطه ناگسستنی دارد.

 

۱۸


 

·    تصویر (مهر، نقش بندی)، چیز فکری ئی نیست که در جوار منشاء و موضوعش قرار داشته باشد.

 

۱۹

·    تصویر، تصویر شیئ و موضوع معین مربوطه است.

 

(نقش و مهر چیزی،

 نه چیزی فکری، بلکه نقش و مهر چیزی مادی است.

مترجم)

 

۲۰

·    تئوری انعکاس ماتریالیسم دیالک تیکی به خط مونیسم ماتریالیستی در حل مسئله معرفتی ـ نظری مربوط به رابطه تصویر (نقش بندی) و چیز واقعیت می بخشد.

 

·    مراجعه کنید به مونیسم

 

مونیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3284

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر