۱۳۹۸ آبان ۳, جمعه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۸۰)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  

 
انگیزش
(موتیواسیون)
ادامه

۳۷
·    ناآگاهانه، یعنی آنچه که وقوف بدان در بین نیست، بنا بر توضیحات فوق الذکر، به مثابه عنصر مکانیسم های محرکه ای آگاهانه، شاخص (مشخص کننده ی) انسان است.
·    ناآگاهانه، به مثابه عنصر رفتار اندیشنده ـ آماجگزار مبتنی بر دانش تجربی اجتماعی  و مبتنی بر شناخت است.

۳۸
·    محرکه ها با انگیزه ها (موتیوها) یکسان نیستند.

۳۹
·    انگیزه ها نخست در رابطه شان با اراده به محرکه ی عمل تبدیل می شوند.
·    اراده ای که انسان ها را به تحقق عملی اهداف تعیین شده در انگیزه فعال می سازد.

۴۰
·    اکت (کنش) تشکیل اراده به مبارزه سخت و مملو از تضاد میان انگیزه های مختلف در انسان ها، از طریق تصمیمگیری به نفع قوی ترین انگیزه خاتمه می بخشد.

۴۱
·    در حالیکه انگیزه ها آماج و سمت و سوی عمل را تعیین می کنند، یعنی دلیل حرکتی را نمودار می سازند، اراده است که نخست کردوکار واقعی را پدید می آورد و دلیل محرکه عمل است.

۴۲
·    میان محتوا و قوت انگیزه ها و اراده رابطه متقابل تنگاتنگی وجود دارد.

۴۳
·    اراده ضمنا نه فقط وابسته به آماجگزاری (انگیزه)، بلکه وابسته به پیش بینی تخمینی است.

۴۴
·    میان مفاهیم زیر رابطه خاصی وجود دارد:
·    میان انگیزه، منافع، احتیاج و احساس.

۴۵
·    قلمداد کردن حوایج انسان ها به عنوان انگیزه و یا به عنوان محرکه عمل، بی دلیل است.

۴۶
·    احتیاجات انسان بیانگر وقوف درست و یا غلط او به نقصان کالاهای مادی و یا  فکری معینی اند.
·    احتیاجات بیانگر احساس و یا شناخت ضرورت (جبری) اند تا انسان در مطابقت با احتیاج مورد نظر، عمل کند. 

۴۷
·    احتیاجات عبارتند از درخواست از آن خود کردن (تصاحب) سوبژکتیو این کالاها.

۴۸
·    احتیاجات بدین طریق خود را به مثابه بنیان مهمی برای انگیزش نمودار می سازند.

۴۹
·    احتیاجات زمانی به انگیزه توسعه می یابند (تبدیل می شوند) که با اهداف ارضای شان در رابطه قرار می گیرند.

۵۰
·    احتیاجات و غرایز در حیوانات به طرز بیواسطه ای به مثابه محرکه واکنش های شان عمل می کنند.
·    اما عمل غیر پاسیو (غیر منفعل) خاص انسانی، همیشه فقط با آماجگزاری آگاهانه امکان پذیر می گردد.

۵۱
·    نه احتیاجات ارگانیکی آدمیان قوای محرکه رفتار آنان هستند و نه احتیاجات اجتماعا (جامعتا) توسعه یافته آنها.

۵۲
·    تنها کردوکار روحی (شعورین) سمت بخش و ارادی مبتنی بر سنجش احتیاجات مشخص و امکانات ارضای آنها به محرکه تبدیل می شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر