۱۳۹۸ مهر ۲۷, شنبه

پروا و پرواز و پارس و پرخاش (۱۴۲)


جمعبندی
از
مسعود بهبودی
 
ادعای رویتر رئال است و یا ریال؟

رد پای استعمارگران ایرانی (؟) در کشتار صدها تظاهر کننده عراقی در اوایل ماه جاری.
رویترز از قول دو مسئول امنیتی عراق می گوید:
گروه هایی شیعی سرسپرده خامنه ای و قاسم سلیمانی به دستور اینان،
دستان خودرا به خون ده ها هزار تظاهر کننده مسالمتجوی شیعی عراقی آغشته کردند.
حریف

۱
فرمولبندی این «خبر» حریف
از چند لحاظ
قابل تأمل است.

۲
اولا
مفهوم «استعمارگران ایرانی»
خرافه ای بیش نیست.

۳
اگر طبقه حاکمه فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ بورژوایی ایران
به
اصطلاح
استعمارگر
باشد
ربطی به توده ایران ندارد
تا
کسی
از استعمارگران ایرانی
و استعمارشدگان تازی
دم بزند.

۴
حکومت جهل و جنایت و جنون جماران
ماهیتا
ضد ملی است
ضد ملت ایران و همه ملل جهان است.

۵
جریانی فاشیستی (پان اسلامیستی، فئودالیستی ـ فوندامنتالیستی) است.

۴
سرکوب توده ناراضی عراق
به
شرطی می تواند توسط اجامر جماران
حمایت شود
که
مقتدی صدر
دشمن سید علی و لاشخورهای دیگر
باشد.

۵
بنا بر گزارشات یورو نیوز و رسانه های امپریالیستی دیگر
مقتدی صدر
خواهان انتخابات در عراق شده است
یعنی
به
طرفداری ضمنی از توده های ناراضی عراق
برخاسته است و یا بدان تظاهر کرده است.

۶
ما که از خاوران خاور خبر نداریم

۷
ولی مقتدی صدر رفیق گرمابه و گلستان اجامر جماران نیست؟
 
انسان های متفاوت همیشه تنها هستند.
حریف

۱
تفاوت کذایی
یکی از خرافات مدرن و مد روز و مهم طبقه حاکمه امپریالیستی است

۲
تفاوت کذایی
دیالک تیکی از دام و دانه امپریالیستی است.
به نیت خر پروری است.

۳
تفاوت چیست؟

۴
تفاوت در دیالک تیک هویت و تفاوت
وجود دارد.

۵
دیالک تیک هویت و تفاوت
یکی از دیالک های مهم در فلسفه مارکسیستی - لنینیستی است.

۶
هویت
همیشه با جفت دیالک تیکی اش
یعنی
با
تفاوت
همراه است.

۷
همه چیزهای جامد و جاندار هستی
هم
منحصر به فرد هستندیعنی شناسه و هویت خاص خود را دارند
و
هم
درست به دلیل همین منحصر به فرد بودن،
با
چیزهای جامد و جاندار دیگر
تفاوت دارند.

۸
یعنی
چیزی یافت نمی شود که در آن واحد
هم
با چیزهای دیگر
تفاوت
نداشته نباشد
و
هم
منحصر به فرد
نباشد.

۹
از این رو این جور دعاوی امپریالیستی
خرافاتی بیش نیستند.

۱۰
پس
پیش به سوی
تفکر دیالک تیکی

۱۱
پس
الحذر و الفرار از عوام وارگی و عوامفریبی
 
مهری

ایکاش می‌‌شد
نام را
همچون پیراهن خیس
از تن بیرون کشید
به گوشه‌‌ای پرتاب کرد
در حفره دیواری پنهان کرد
از پنجره‌ای بیرون انداخت

اما نام
به چهره انسان در می‌‌آید
با انسان رشد می‌کند
چهره انسان را می‌‌پوشاند
خود انسان می‌‌شود
 
پایان

نه
از این خبرها نیست.

۱
نام چیست؟

۲
بگذارید به طور مشخص (کنکرت) مسئله را بشکافیهم

۳
مهری نام شاعر است.

۴
نام «مهری» از کجا آمده است؟

۵
شاعر بی خبر از خرد کل اندیش (فلسفه مارکسیستی ـ لنیینستی)
خیال می کند:
نام
به چهره انسان در می‌‌آید
با انسان رشد می‌کند
چهره انسان را می‌‌پوشاند
خود انسان می‌‌شود

۶
بیایید این بند از شعر شاعر را زیر ذره بین تحلیل بگذاریم:

الف
نام
به چهره انسان در می‌‌آید

۱
شاعر نه فقط از خرد کل اندیش بی خبر است
بلکه حواس پرت است.
وارونه بین است.

۲
نام
هرگز به صورت (و نه به چهره) انسان در نمی آید.

۳
یعنی انسان ثانوی و نام اولین نیست.

۴
بلکه برعکس:
نخست انسان است و بعد نامگذاری می شود:
نوزاد واقعا موجود در بطن مادر
بعد از تولد و یا حتی قبل از تولد
نام مهری به خود می گیرد

۵
چرا نام مهری به خود می گیرد و نه نام مهدی؟

۶
برای اینکه نوزاد در آیینه ذهن مولدین مثل (مادر و پدر) منعکس می شود و از عکس فکری معلوم شان می شود که زن است و نه مرد

۷
زن
چیست که اسامی مختلف به خود می گیرد تا قابل تشخیص و تمیز از دیگر زنان گردد؟

۸
زن = مفهوم
مفهومی که جامه واژه در بر کرده است
و
در میان ملل مختلف
زن
وومن
آروات
فراو
و ...
شده است.

۹
مفهوم
به زبان فلسفی
یکی از فرم های مقوله فلسفی روح است

۱۰
می توان گفت:
روح (مفهوم انتزاعی زن) با نامگذاری
واژه و یا کلمه شده است

۱۱
واژه چیست؟

۱۲
واژه البسه مادی مفهوم است.
دیالک تیک واژه و مفهوم = دیالک تیک فرم و محتوا = دیالک تیک روح و ماده

۱۳
این به چه معنی است؟

۱۴
این بدان معنی است که نخست نوزاد (آدمیزاد، انسان) بوده است
نوزاد در آیینه ذهن آدمیزاد (مادر و پدر) عکس انداخته است.
چون
انعکاس خاصیت ماده است.

عکس حاصل از انعکاس = مفهوم (یکی از اشکال روح)
مهری = مفهومی که جامه مادی کلمه پوشیده است = روحی که مادیت یافته است.

۱۵
کلمه و یا مهری
غلاف مادی خنجر انتزاعی مفهوم است.

۱۶
روح همیشه سایه ماده را بالای سرش دارد.
مش مارکس

۱۷
نوزاد به شرطی شناخته و متمایز می شود که مهری و یا مهدی و .. شود
یعنی واژه شود.

ب
نام
با انسان رشد می‌کند

۱
عجب خرافه ای

۲
نام مثل غلاف است
و
غلاف بیشتر می پوسد تا رشد کند.

پ
نام
چهره انسان را می‌‌پوشاند

۱
خرافه ای خرافه تر از خرافه

۲
نام
فقط مهری را از زنان دیگر
به اندازه بخور و نمیر
متمایز می سازد.

۳
به اندازه بخور و نمیر
برای اینکه هر ننه قمری می تواند اسم نوزاد خود را مهری بگذارد.

ت
نام
خود انسان می‌‌شود

۱
عجب جفنگی

۲
نام بینوا هیچ چیز نمی شود
هر لحظه هم می توان تغییرش داد

۳
نام
چه بسا
فراموش می شود و نه انسان

۴
پس
پیش به سوی فراگیری تفکر مفهومی

۵
پیش به سوی خروج از طفولیت و ورود به بلوغ

۶
زنده باد خرد کل اندیش
 
ویرایش و تحلیل

یک شعر ساده
سعید کریمی

يه فرمول همه جوابها رو نداره
يه كتاب همه پاسخ ها رو

يه مسىًله مى تونه چند تا راه حل داشته باشه
و به جاى يك كتاب هم مى تونه
كتابخونه باشه

شكم گرسنه از فقر بيزاره
پرنده هم از قفس

جنگ همش ويرونيه
جنگ همش بدبختيه

جنگ خوب و بد نداريم
هيروشيماى مقدس نداريم

جنگ مقدس هم نداريم

صلح معني اش پايان جنگ نيست
صلح اصلا جنگ نكردنه

رنگين كمون قشنگتر از ابر سياه است

رنگ و وارنگ ديدن
قشنگ تر از سياه و سفيد ديدنه

راستى
فهميدن اينا سخته؟

توضيح ميخواد فهمشون؟

سخته كه بفهميم
پرنده تو قفس دلتنگه؟

سخته كه بفهميم
مزه دهن گرسنه فقط مزه آب دهنه؟

راستى

بـُلبل فلسفه خونده
كه در بهار چهچهه ميزنه؟

پایان

تحلیل شتابزده

الف
یک شعر ساده

۱
منظور از شعر چیست؟

۲
فرق شعر با نثر چیست؟

۳
فرق شعر با علم چیست؟

۴
فرق شعر و علم با فلسفه چیست؟

۵
شعر یکی از فرم های (صور، قوالب) متنوع هنر است.
شعر فرم است و حاوی محتوایی است.

۶
شعر و هر فرم هنری دیگر مثلا نقاشی و ...
فرمی از شناخت است.

۷
یعنی
در هر اثر هنری
واقعیت عینی منعکس می شود.
البته به طرز مخدوش و معیوب

۸
شعر باید جودجوش و خودپو باشد و نه آگاهانه و حساب شده

۹
شعر آگاهانه و حساب شده
شعار است و نه شعر
چیزی سیاسی است و نه هنری

ادامه دارد.
 
فروغ
 
سلام ای غرابت تنهایی
اتاق را به تو تسلیم می‌کنم
چرا که ابرهای تیره همیشه
پیغمبران آیه‌های تازه‌ی تطهیرند
و در شهادت یک شمع
راز منوّری‌ست که آن را
آن آخرین و آن کشیده‌ترین شعله خوب می‌داند.

ایمان بیاوریم
 
ایمان بیاوریم به ویرانه‌های باغ تخیّل
به داس‌های واژگون‌شده‌ی بیکار
و دانه‌های زندانی 

ادامه دارد.
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر