۱۳۹۸ مهر ۲۶, جمعه

سیری در اشعار فریدون توللی (۶)


 
 فریدون توللی 

ویرایش و تحلیل
از
ربابه نون
۱
آن 
بت 
که
 به 
ما 
آیه تعظیم 
همی خواند

از 
بتکده کندیم 
و 
فکندیم 
و
شکستیم

خاموشی ما 
زاده بی بال وپری 
نیست

ما 
نیز
اگر 
پای دهد 
صاحب دستیم
 
فریدون توللی
پس از کودتای ارتجاعی ـ فئودالی - امپریالیستی ـ امریکایی ۲۸ مرداد
به
دار و دسته خلیل ملکی
می پیوندد.
ولی
به
ماهیت آنان پی می برد
و
جدا
می شود.
این شعر
به 
این مناسبت سروده شده است:
۲
آن 
بت 
که
 به 
ما 
آیه تعظیم 
همی خواند

مفهوم آیه تعظیم
در 
این شعر توللی
قابل تأمل
است.
قابل تأملتر از آن،
بت سخنگو،
بت آیه خوان
است.
 بتی
که
آیه تعظیم
می خواند.
 ۳
آن 
بت 
که
 به 
ما 
آیه تعظیم 
همی خواند
توللی
در
این مصراع شعر
دیالک تیک بت و بت پرست
را
به
شکل دیالک تیک بت آیه خوان و ما بسط می دهد.

نگرش حاکم بر این شعر 
مبتنی
بر
تئولوژی
است:

خداپرستی
سقوط عقیدتی (ایده ئولوژیکی)
کرده است
و
بت پرست
شده است.

از
حزب بزرگ توده 
کنده
و
به
دار و دسته ملکی
(بت ناطق)
پیوسته است.


خلیل ملکی 

 از
 گروه ۵۳ نفر 
از 
رهبران حزب توده 
که 
بعدها
 از 
حزب توده 
منشعب شد. 
  او 
از
 افراد تشکیل دهندهٔ جبههٔ ملی اول
 بود.
 او 
در 
ملی شدن نفت فعالیت داشت 
و 
در 
این دوره
رهبری حزب نیروی سوم 
را 
به
 عهده 
داشت.

۴
آن 
بت 
که
 به 
ما 
آیه تعظیم 
همی خواند

تفاوت خدا با بت
همینجا
ست:
خدا
آیه
نازل می کند.

رابطه خدا با بنده
با
واسطه
است:
خدا
مستقیما و بی واسطه
با
بندگان خویش
رابطه بر قرار نمی کند.

راستی
چرا و به چه دلیل؟
چرا
خدا
آیات خود
را
حتما
باید
توسط جبرئیل
نازل کند؟
۵
آن 
بت 
که
 به 
ما 
آیه تعظیم 
همی خواند
در
دین یهود
خدا
با 
موسی
مستقیما و بدون واسطه
رابطه برقرار می گردد.
حتی
محل دیداری در تپه طور
با
 بوته و مخلفات
تعیین شده بود.
در
دین مسیحیت
خدا
در
هیئت مسیح
تجسم (جسمیت) یافته بود.
مسیح
حاوی و حامل روح خدا
بوده است.
دیگر
به
کوه طور و بوته و گفت و گو
نیازی نبوده است.
خدا
در
هیئت مسیح
مادیت 
یافته بوده است.

در
دین اسلام
اما
خدا
با
رسول اکرم
به
طور غیر مستقیم و با واسطه
رابطه برقرار می کند.

آنهم
چه
رابطه ای.

رسول اکرم
با
نزول جبرئیل
غش می کند
و
از
هوش می رود.

چرا و به چه دلیل؟

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر