۱۳۹۸ آبان ۴, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۸۱)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  

 
انگیزش
(موتیواسیون)
ادامه


۵۳
·    مسئله در رابطه با منافع فرق می کند.
·    البته فقط در صورتی که حرف از منافع سوبژکتیو در بین باشد.
·    حرف از منافعی در بین باشد که فرد بدان واقف شده است.

۵۴
·    این منافع به طرز خاصی آماجگرا هستند و می توانند به مثابه انگیزه عمل، وارد صحنه شوند.

۵۵
·    قضیه با آرزوها و تمایلات دقیقا تعیین شده نیز از همین قرار است.

۵۶
·    اما برعکس، ما نباید از احساسات، مثلا از عشق، کین، وفاداری، رضایت و غیره به عنوان انگیزه و یا محرکه عمل دم بزنیم.
·    برای اینکه آنها فاقد خصلت هدفمندند.

۵۷
·    احساسات، سمپاتی و آنتی پاتی نسبت به شخص معینی و یا پدیده معینی می توانند نیات و تصورات آماجی را به طرز تعیین کننده ای تحت تأثیر قرار دهند.

۵۸
·    احساسات، سمپاتی و آنتی پاتی نسبت به شخص معینی و یا پدیده معینی چه بسا بنیان مهمی برای انگیزه ها هستند.

۵۹
·    اما عشق به کار به عنوان مثال نمی تواند دلیل محرک بی واسطه ای برای کارآیی های (خدمات کاری) خوب باشد.

۶۰
·    تنها تمایل ناشی از تجربه، تمایل رشد یافته در رابطه تنگاتنگ شخصیت غنی ساز نسبت به کار در زمینه تحقق دوباره بخشیدن به این احساس و تجربه مجدد آن، تأثیر محرک دارد.

۶۱
·    در رابطه با اعتقادات و موضعگیری ها  نیز قضیه از همین قرار است.

۶۲
·    این نظر که در سیستم جامعه ای سوسیالیسم  میان منافع شخصی و منافع جامعه ای انطباق دم افزون وجود دارد، تأثیر انگیزشی بیواسطه بر موضع کسی نسبت به کار ندارد.

۶۳
·    این آماجگزاری مبتنی بر این درک در رابطه با اثرگذاری شخصی بر تشکیل انطباق  میان منافع شخصی و جامعه ای است که محرک علاقه به کار می گردد.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر