۱۳۹۸ آبان ۷, سه‌شنبه

نئوتومیسم (۲)

 پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان
 شین میم شین
  
    

۸
·      کلیسای کاتولیک همیشه با موضعگیری های مکرر خود توسعه فلسفه کاتولیکی را تحت تأثیر قرار می دهد.

۹
·      حتی درانسیکلیکا اترنی پارتیس (سال ۱۸۷۹ میلادی) تومیسم بخصوص توصیه می شود و علنا به عنوان فلسفه رسمی کلیسا قلمداد می شود.

۱۰
·      تعلیمات لئو سیزدهم تأکید می ورزد که «پادشاه اسکولاستیک» توماس فون اکوین است که در او عقل «به بلندترین قله کمال بشری» رسیده است و دیگر کسی را یارای صعود فراتر از آن نیست.

۱۱
·      موضعگیری های بعدی، اغلب در رابطه با اقدامات تقویتی (مثلا انتشار اکوینات ها و بنیانگذاری آکادمی های تومیستی و غیره) همین سمتگیری را دارند.

۱۲
·      کلیسای کاتولیک بخش معینی از فلسفه آنها را مورد تأیید قرار می داد ولی تأکید می کرد که نوسازی را تنها به معنای تومیسم ترجیح می دهد.
·       (موتو پروپریو ۱۹۱۰ میلادی، قانون نامه کلیسا ۱۳۶۶ میلادی، کونستیتوسیو اپوستولیکا ۱۹۳۱ میلادی، هومانی گنریس ۱۹۵۰ میلادی )

۱۳
·      در قرن نوزدهم، نئوتومیسم همانند نئواسکولاستیک به طور کلی مشغله صرف کلیسای کاتولیک بود و حتی در نقطه عطف قرن هنوز نفوذ قابل توجهی در فلسفه بورژوائی واپسین داشت.

۱۴
·      به نئوتومیسم یا اصلا کسی اعتنائی نمی کرد و یا به عنوان تعلیمات دینی ناسازگار با توسعه علمی و فرهنگی رد می شد.

۱۵
·      با گذار از سرمایه داری رقابت آزاد به امپریالیسم (سرمایه داری انحصاری) اما وضع عوض شد.

۱۶
·      هرچه بیشتر کاتولیسیسم با توسعه بورژوائی به سازش پرداخت و کلیسای کاتولیک به تکیه گاه ایدئولوژیکی مهم سیستم سرمایه داری بدل شد، به همان اندازه هم نفوذ نئوتومیسم افزایش یافت.

۱۷
·      نئوتومیسم به ویژه  بعد از جنگ جهانی اول و دوم اهمیت هرچه بیشتری کسب کرد و به یکی از معتبرترین جریانات فلسفه بورژوائی مبدل گردید.

۱۸
·      افزایش اعتبار نئوتومیسم بعد از جنگ جهانی دوم با سلطه دراز مدت احزاب مسیحی در گروهی از کشورهای سرمایه داری و با موضعگیری ارتجاعی افراطی کلیسای کاتولیک تحت رهبری پاپ پیوس دوازدهم و حمایت فعال از مبارزه بر ضد  کشورهای سوسیالیستی و جهان بینی مارکسیستی در پیوند تنگاتنگ قرار داشت.

۱۹
·      نئوتومیسم در حال حاضر در فلسفه بورژوائی مقام مهمی دارد.

۲۰
·      نئوتومیسم مراکز آموزشی بیشماری را در اختیار دارد.
·      از ان جمله اند:

الف
·      انستیتوی فلسفه در دانشگاه لوون

ب
·      انگلیکوم در روم
پ
·       انستیتوی کاتولیکی پاریس

ت
·      دانشگاه کاتولیکی میلان
ث
·      دانشگاه کاتولیکی فرایبورگ

ج
·      دانشگاه کاتولیکی سویس.

۲۱
·      نئوتومیسم  دارای حداقل ۲۵ مجله است

۲۲
·      نئوتومیسم امکانات انتشاراتی وسیعی در اختیار دارد
·      بولتن تومیستی در سال ۱۹۵۰ میلادی سالانه ۵۰۰ انتشارات جدید داشته است و نفوذش در دانشگاه ها روز به روز افزایش می یابد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر