۱۴۰۳ مرداد ۱۶, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حسگرایی (سنسوئالیسم) (۵)


پروفسور دکتر مانفرد بور

پروفسور دکتر مانفرد اشتارکه

برگردان

 شین میم شین

 

مانفرد بور

(۱۹۲۷ ـ ۲۰۰۸)

فیلسوف و فلسفه ـ مورخ  

رئیس انستیتوی مرکزی در آکادمی علوم آلمان دموکراتیک

از برجسته ترین نمایندگان مارکسیسم ـ لنینیسم

 

 

۱۵

·    حسگرائی نومینالیستی پیگیر، عامترین مفاهیم (یعنی جوهر مادی و یا روحی) را نیز به مثابه واژه صرف در نظر می گیرد و منکر واقعیت (واقعی بودن) آنها می شود.

 

۱۶

·    هوبس و جان لاک اگرچه به وجود جوهری به مثابه حامل مضامین ادراکی باور داشتند، ولی حامل را فی نفسه غیرقابل شناخت می دانستند. 

 

۱۷

·    بدین طریق مفهوم جوهر به یک نحوه بیان صرف مبدل می شود، در حالیکه ایده ها واقعا موجود تلقی می شوند.

 

۱۸

·    این آخرین گام را برکلی و هیوم به پیش برمی دارند.

 

۱۹

جورج برکلی

(۱۶۸۵ ـ ۱۷۵۳)

اسقف

تئولوگ

امپیریست (تجربه گرا)

فیلسوف ایرلندی ـ انگلیسی

مؤسس ایدئالیسم ذهنی

 

·    به نظر برکلی جوهر چیزی جز جمع ادراکات نیست.

 

۲۰

·    چون هر ادراکی تنها در حین اینکه در اعضای حسی وقوع پیدا می کند، وجود دارد و هستی اش (بودنش) تنها در ادراک شدنش، در پیدا شدنش در ضمیر نهفته است.

 

۲۱

·    از این رو، برکلی این قانون ایدئالیستی ـ ذهنی را نتیجه می گیرد که وجود عبارت است از ادراک شدن.

 

۲۲

·    سوبژکت واره کردن جوهر به معنی انکار وجود مستقل از شعور جهان اجسام است.

 

۲۳

·    برکلی اما آخر سر در تعصب ضد ماتریالیستی خود قانون اساسی نومینالیستی را مبنی بر عدم شیئیت بخشیدن  به عام مورد صرفنظر قرار می دهد و روح مدرک (ادراک گر) و خالق الهی آن را فرضیه بندی می کند.

 

۲۴

دیوید هیوم

(۱۷۱۱ ـ ۱۷۷۶)

فیلسوف

اقتصاددان

تاریخدان

از نمایندگان برجسته روشنگری انگلیس

از اقتصاددان ما قبل اقتصاد کلاسیک

معلم کانت و از دوستان و همفکران آدام اسمیث

 

·    هیوم نه تنها جوهر ماتریالیستی را رد می کند، بلکه جوهر ایدئالیستی را نیز منکر می شود.

 

۲۵

·    همانطور که هر چیز عبارت از جمع ادراکات است، «من»  نیز جمع صرف احساسات و عواطف و اعمال ارادی (امیال) است.

 

۲۶

·    هیوم علیت را نیز در مورد واقعیت صادق نمی داند.

 

۲۷

·    زیرا ما هرگز رابطه علت و معلول را، یعنی رشته پیوند دو امر را نمی شناسیم، بلکه همیشه فقط به شناخت رابطه توالی زمانی نایل می آییم.

 

۲۸

·    به سبب مشاهده مکرر توالی واحدی، ناگزیر این اندیشه به ذهن ما خطور می کند که میان آنها پیوند علی وجود دارد و آنچه که این چنین زیبا بر ذهن می گذرد، برای ما حقیقی جلوه گر می شود.

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر