۱۴۰۳ تیر ۸, جمعه

خود آموز خود اندیشی (۱۰۰۱)

Bild

شین میم شین

بوستان

باب سوم

در عشق و مستی و شور

حکایت اول

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۸۰ ـ ۸۳)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

 

مارکسیسم ریشه ها و سرچشمه های خود را در فلسفه روشنگری و فلسفه کلاسیک آلمان دارد، که در نبرد بی امان علیه عرفان و همه انواع خردستیزی و خرافه تشکیل یافته اند.

 

خرد و خودمختاری

 ارکان خلل ناپذیر فلسفه روشنگری و فلسفه کلاسیک آلمان بوده اند.

دیالک تیک

دشمنی سرسختتر از عرفان نداشته و نخواهد داشت.

 

نقش تاریخی مثبت عرفان در مقاومت منفی علیه فئودالیسم و مذهب

 تغییری در این حقیقت امر نمی دهد.

 

سعدی

بی جرم بکش، که بنده مملوک (زر خرید)

بی شرع ببر، که خانه یغما ست.

معنی تحت اللفظی:

معشوق

 هم

حق کشتن عاشق معصوم را دارد

به همان سان که ارباب بنده دار، حق کشتن بنده زرخریدش را

و

هم

حق غارت دار و ندار عاشق را در بی اعتنایی به قوانین و مقررات جامعتی.

 

سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک عاشق و (۱)

 را

به شکل دوئالیسم هیچ و همه چیز مسخ و مثله و مخدوش می کند و به برکت آن، بی جرم کشتن بنده زرخرید وغارت بی شرع خانه یغما را توجیه و تجویز می کند.

 

سعدی در این بیت، دیالک تیک عاش و معشوق را به شکل دوئالیسم هیچ و همه چیز مسخ و مثله و مخدوش می کند و ببرکت آن بی جرم کشتن بنده زرخرید وغارت بی شرع خانه یغما را توجیه و تجویز می کند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر