۱۴۰۲ خرداد ۱۱, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) ترادیسیونالیسم (سنت گرایی) (۳)

   

 

پروفسور دکتر هاینتس پپرله

برگردان

شین میم شین

 

۱۲

·    پیدایش ترادیسیونالیسم با انتشار دو کتاب زیر در رابطه بوده است:

الف

·    «ملاحظاتی راجع به فرانسه» (۱۷۹۶ میلادی) از دمایستر

                                                                              

ب

·    «تئوری سیاست و مذهب در جامعه مدنی» (۱۷۹۶ میلادی) از دبونا.

 

۱۳

·    این دو کتاب حاوی اندیشه های بنیادی  ترادیسیونالیسم هستند و از بیان این مسئله ابائی ندارند که  ترادیسیونالیسم ـ به مثابه یک جریان ایدئولوژیکی ـ تاریخی کاتولیکی ـ نه به اسکولاستیک، بلکه به فلاسفه کاتولیکی عصر جدید از قبیل بوسه، مالبرانش و سن مارتین (عارف) مربوط می شود.

 

۱۴

·    در این دو اثر می توان نظرات بورکه راجع به انقلاب فرانسه را نیز ردیابی کرد.

 

۱۵

·    این ادبیات مهاجرت بی تأثیر نمی مانند و با روی کار آمدن ناپلئون تأثیرشان حتی افزایش می یابد.

·    به ویژه وقتی که تضادمندی پیشرفت بورژوائی هرچه بیشتر آشکار می گردد و سرخوردگی از جریان و نتایج انقلاب فرانسه حالت روحی رمانتیکی خاصی را در محافل وسیعی پدید می آورد.

 

۱۶

·    این حالت روحی ـ قبل از همه ـ در کتاب شاتوبریان شاعر تحت عنوان «روح مسیحیت» (۱۸۰۲ میلادی)  بیانی شیوا می یابد.

 

۱۷

·    این وضع پس از سرنگونی ناپلئون و روی کار آمدن بوربون ها به نقطه اوج خود می رسد.

 

۱۸

·    بوربون ها می کوشیند تا سیاست کشور را مستقیما بر مبنای خطوط اصلی ترادیسیونالیسم استوار سازند.

 

۱۹

·    مهمترین آثار این دوره که در آنها آموزه های (تعالیم) ترادیسیونالیسم به طور سیستماتیک مطرح شده اند، به شرح زیر بوده اند:

الف

·    دمایستر، «راجع به ژرفترین دلیل خلاق قوانین اساسی دولتی»، (۱۸۱۴ میلادی)

 

ب

·    دمایستر، «راجع به پاپ»، (۱۸۱۹ میلادی)،  پطرزبورگ (۱۸۲۵ میلادی)

 

پ

·    دبونا، «بررسی فلسفی راجع به اخلاق»، (۱۸۱۸ میلادی)

ت

·    دلامنا، «مقالاتی راجع به مسئله مذهب»، (۱۸۱۷ ـ ۱۸۲۳ میلادی)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر