پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان
شین میم شین
۱۲
· پیدایش ترادیسیونالیسم با انتشار دو کتاب زیر در رابطه بوده است:
الف
· «ملاحظاتی راجع به فرانسه» (۱۷۹۶ میلادی) از دمایستر
ب
· «تئوری سیاست و مذهب در جامعه مدنی» (۱۷۹۶ میلادی) از دبونا.
۱۳
· این دو کتاب حاوی اندیشه های بنیادی ترادیسیونالیسم هستند و از بیان این مسئله ابائی ندارند که ترادیسیونالیسم ـ به مثابه یک جریان ایدئولوژیکی ـ تاریخی کاتولیکی ـ نه به اسکولاستیک، بلکه به فلاسفه کاتولیکی عصر جدید از قبیل بوسه، مالبرانش و سن مارتین (عارف) مربوط می شود.
۱۴
· در این دو اثر می توان نظرات بورکه راجع به انقلاب فرانسه را نیز ردیابی کرد.
۱۵
· این ادبیات مهاجرت بی تأثیر نمی مانند و با روی کار آمدن ناپلئون تأثیرشان حتی افزایش می یابد.
· به ویژه وقتی که تضادمندی پیشرفت بورژوائی هرچه بیشتر آشکار می گردد و سرخوردگی از جریان و نتایج انقلاب فرانسه حالت روحی رمانتیکی خاصی را در محافل وسیعی پدید می آورد.
۱۶
· این حالت روحی ـ قبل از همه ـ در کتاب شاتوبریان شاعر تحت عنوان «روح مسیحیت» (۱۸۰۲ میلادی) بیانی شیوا می یابد.
۱۷
· این وضع پس از سرنگونی ناپلئون و روی کار آمدن بوربون ها به نقطه اوج خود می رسد.
۱۸
· بوربون ها می کوشیند تا سیاست کشور را مستقیما بر مبنای خطوط اصلی ترادیسیونالیسم استوار سازند.
۱۹
· مهمترین آثار این دوره که در آنها آموزه های (تعالیم) ترادیسیونالیسم به طور سیستماتیک مطرح شده اند، به شرح زیر بوده اند:
الف
· دمایستر، «راجع به ژرفترین دلیل خلاق قوانین اساسی دولتی»، (۱۸۱۴ میلادی)
ب
· دمایستر، «راجع به پاپ»، (۱۸۱۹ میلادی)، پطرزبورگ (۱۸۲۵ میلادی)
پ
· دبونا، «بررسی فلسفی راجع به اخلاق»، (۱۸۱۸ میلادی)
ت
· دلامنا، «مقالاتی راجع به مسئله مذهب»، (۱۸۱۷ ـ ۱۸۲۳ میلادی)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر