۱۴۰۲ تیر ۳, شنبه

خود آموز خود اندیشی (۶۷۸)

 Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت سیزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

۱

یقین، دیده مرد، بیننده کرد

شد و تکیه بر آفریننده کرد:

کزین پس، به کنجی نشینم چو مور

که روزی نخوردند، پیلان، به زور

 

معنی تحت اللفظی:

مرد به رزاقیت خدا ایمان آورد و تصمیم گرفت که مثل روباه شل گوشه ای بنشیند و منتظر رزق مقرره خود باشد.

 

محک و معیار کشف حقیقت،

از نظر مارکس و خواجه شیراز،

 پراتیک (تجربه) است.

 

مرد با تجربه شخصی ماجرای تغذیه روباه،

با تکیه بر امپیری (تجربه)،

بر اساس فاکت حاصل از پراتیک زنده زندگی،

شک و تردید از دل می زداید و به یقین می رسد.

 

سعدی در این بیت شعر

دیالک تیک شک و یقین را به خواننده می آموزد.

 

مرد

به قول شاملو

«یقین گمشده اش»

را

می یابد

و

مثل شاملو

«بازش نمی دهد.»

 

مرد همه تکیه گاه های زمینی را رها می کند و به آفریننده تکیه می کند.

سعدی

 تا اینجا

 اشکال و ایرادی به مرد اندیشنده و قادر به استنتاج منطقی نمی گیرد.

 

ادامه دارد.

 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر