۱۳۹۹ خرداد ۱۴, چهارشنبه

قاعده مندی


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 

۱
·    قاعده مندی بیانگر همگونی فرمال در بروز پدیده ها و امور معین در توسعه گروه ها و در رفتار آنها ست.

۲
·    قاعده مندی ها در حیات جامعه، فرم نمودین تعین مندی (دترمینه) عینی توسعه جامعتی اند.

۳
·    بروز قاعده مندی ها یا در فرم مستقیم (بی واسطه) و یا در فرم باواسطه بنا بر الزامات عینی صورت می گیرد.
·    منظور از بروز قاعده مندی در فرم باواسطه، بروز مبتنی بر هنجارهای (نرماتیوهای) اخلاقی و حقوقی طرز  رفتار است.

۴
·    شناخت قاعده مندی ها، پیشمرحله مهمی برای شناخت قانونمندی ها ست.

·    (قانونمندی یعنی جریان روندها و یا حالات بر اساس قوانین ذاتی آنها.
·    هر قانونمندی همواره کلیتی از قوانین را در برمی گیرد که خود را هنوز در تأثیرگذاری قانونمندی به وضوح،  برملا نساخته اند و بدان خصلت گرایشی اعطا کرده اند. مترجم)

۵
·    تشخیص و تعیین قاعده مندی ها در پژوهش امپیریکی (تجربی) سببی برای بررسی های ژرفنده (عمق یابنده) علل این قاعده مندی ها و شرایط بروز آنها ست.

۶
·    به بررسی شرایط لازم برای بروز قاعده مندی ها باید توجه خاصی مبذول داشت.

۷
·    تغیر (واریابیلیته) این شرایط لازم برای بروز قاعده مندی ها، معیاری برای اعتبار عام ممکنه قاعده مندی تشخیص داده شده است.   

۸
·    قاعده مندی های معتبر العام چه بسا توجیهی بر وجود پیوندهای قانونمند مفروضند. 

۹
·    اما تفاوت قاعده مندی ها با قانونمندی ها فقط بنا بر درجه اعتبار عام آنها نیست.

۱۰
·    قاعده مندی ها می توانند در مغایرت با قانونمندی های اجتماعی که بیانگر پیوندهای ضرور (جبری) و ماهوی برای سیستم اجتماعی مورد نظرند، هم بیانگر پیوندهای ماهوی باشند و هم بیانگر پیوندهای فرعی.

۱۱
·    قاعده مندی هایی که بیانگر پیوندهای فرعی اند، به پدیده های جانبی  (حاشیه ای) سیستم ها و روندهای اجتماعی مربوط می شوند.

۱۲
·    کشف قاعده مندی در وهله اول، شناخت امپیریکی (تجربی) است.
·    شناختی است که سیستماتیزاسیون و آنالیز مواد امپیریکی (تجربی) را امکان پذیر می سازد.

۱۳
·    اما تصمیم گیری در این باره که آیا قاعده مندی مربوط به پیوندهای ماهوی است و یا مربوط به پیوندهای فرعی است، فقط بر اساس مواد تجربی (امپیریکی) امکان پذیر نیست.

۱۴
·     تصمیم گیری در این زمینه که آیا قاعده مندی مربوط به پیوندهای ماهوی است و یا مربوط به پیوندهای فرعی است، فقط می تواند در تداوم بخشیدن به کار تئوریکی (نظری) با توجه به انتظام  قاعده مندی شناخته شده در سیستم اجتماعی مربوطه و با توجه به توزین آن در پیوندهای سیستمی بغرنج و در ضرورت (جبریت) آن برای عملکرد این سیستم صورت گیرد.

·    (منظور این است که امپیری (تجربه) فقط در دیالک تیک امپیری و تئوری به کار می آید و نه به تنهایی.
·    مراجعه کنید به دیالک تیک تجربی و نظری. مترجم)

۱۵
·    در پژوهش سوسیولوزیکی قاعده مندی هایی که به طرز کمی درک و جمعبندی شده اند، از اهمیت خاصی برخوردارند.

۱۶
·    بررسی ژرفتر قاعده مندی هایی که به طرز کمی درک و جمعبندی شده اند، به مدد روش ایستاتیستیکی ـ مته متیکی (آماری ـ ریاضی) و آنالیز فاکتوری می تواند به کشف قانونمندی های ایستاتیستیکی منجر شود.

·    مراجعه کنید به قانون

قانون



پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر