۱۳۹۶ تیر ۱۸, یکشنبه

حقوقفلسفه (۱۳)


 پروفسور دکتر ویلهلم رایموند بایر
برگردان
شین میم شین
 

۳
تعالیم عدالتی حقوق

۱
·      تعالیم عدالتی، حقوق را بمثابه تحقق عدالت می دانند و در مفهوم عدالت متفاوت ترین کیفیات را می گنجانند.

۲

خیم پرلمان
(۱۹۱۲ ـ ۱۹۸۴)
استاد دانشگاه در رشته های منطق، متافیزیک و اخلاق
از مؤسسین نئو رتوریک
لهستانی ـ بلژیکی

·      اثبات عقلی (راسیونال) برای آن را بمثابه پرهیز از هر نوع قضاوت مبتنی بر حقوق اخیرا خیم پرلمان در کتابی تحت عنوان «راجع به عدالت» (۱۹۶۷) ارائه داده است.

۳
 
 
·      کلیه طرح های بنیادی حقوقفلسفی را می توان تراوشاتی از «عدالت» محسوب داشت که در درون این مفهوم صورت می گیرند.

۴
·      در تعالیم عدالتی حقوق ـ اغلب ـ خطوط نیرومندی از ترادیسیونالیسم (سنتگرایی) اعتبار کسب می کنند.

·      مراجعه کنید به ترادیسیونالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۵


·      عدالت مادی بسته به نقطه نظر جهان بینانه ی فلاسفه مربوطه، بطرزی مه آلود و یا صریح، بازگو می شود.

الف
تعلیمات لگازی لاکامبرا

لوئیس لگاز لاکامبرا
(۱۹۰۶ ـ ۱۹۸۰)
فیلسوف اسپانیایی در حقوق
عالم علوم سیاسی و ایده ئولوژی و مترجم
اسپانیایی

۱
·      این تعلیمات، بسیاری از جریانات بورژوائی را در کاسه گل و گشاد مفهوم عدالت مبتنی بر حقوق طبیعی، می ریزد.

۲
·      اجتماعیت انسان (اجتماعیت یک «انسان» انتزاعی و نه اجتماعیت کارگر!) همراه با جنبه های حقوقی دیگر از قبیل هنجاریت حقوق، به صورت یک تصویر تام و تمام (توتال) در آورده می شود.
·      آنسان که در حقوق «ابعاد بنیادی» اجتماعی و اخلاقی هستی انسانی به کار می افتند.

ب
تعلیمات مبتنی بر فلسفه
خوزه اورتگا ی گاسه

·      در این حقوقفلسفه، بر مبنای فلسفه خوزه اورتگا ی گاسه ـ تحت این معیار مسلط ـ کلیه تئوری های حقوقی ممکنه به صورت  تئوری واحدی در آورده می شود که بظاهر مدرن جلوه می کند، ولی در باطن سرسپرده سنت است و می توان بدان نام حقوقتئوری اونتو ـ تئولوژیکی (وجودی ـ فقهی) داد.

پ
تعلیمات حقوقی ویلیام سیگل

۱
·      «تاریخ جهانی حقوق» ویلیام سیگل ایده های حقوقفلسفه را در پیوند تاریخی شان عرضه می کند.

۲
·      اینجا هم گشتاور اقتصادی ـ هرگز ـ فراموش نمی شود، ولی بطور اکلکتیکی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

۳
·      ویلیام سیگل، حقوق را به سه دسته زیر تقسیم بندی می کند:

الف
·      حقوق ابتدائی.

ب
·      حقوق باستانی.
پ
·      حقوق به بلوغ رسیده.

۴
·      او این مسئله را برسمیت می شناسد که «هر کدام از آنها به موازات هژمونی سیستم اقتصادی خاص» بوده است.

۵
·      اما در طبقه بندی او از دوره بندی بر مبنای سیستم های مختلف مناسبات تولیدی و نتیجتا مناسبات مالکیت خبری نیست.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر