جمعبندی از
مسعود بهبودی
سهراب سپهری
ﮔﺎﻫﮕﺎﻫﯽ ﮐﻪ ﺩﻟﻢ ﻣﯿﮕﯿﺮﺩ
به خودم می گویم:
«در دیاری که پر از دیوار است
ﺑﻪ ﮐﺠﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺭﻓﺖ؟
ﺑﻪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﭘﯿﻮﺳﺖ؟
ﺑﻪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﻝ ﺑﺴﺖ؟»
ﺑﻪ ﮐﺠﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺭﻓﺖ؟
ﺑﻪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﭘﯿﻮﺳﺖ؟
ﺑﻪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﻝ ﺑﺴﺖ؟»
ﺣﺲ ﺗﻨﻬﺎﯼ ﺩﺭﻭﻧﻢ ﮔﻮﯾﺪ:
«ﺑﺸﮑﻦ ﺩﯾﻮﺍﺭﯼ ، ﮐﻪ ﺩﺭﻭﻧﺖ ﺩﺍﺭﯼ!
ﭼﻪ ﺳﻮﺍﻟﯽ ﺩﺍﺭﯼ؟!
ﺗﻮ خدﺍ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﯼ
ﻭ
ﺧﺪﺍ
ﺍﻭﻝ ﻭ ﺁﺧر با تو ست»
ﺍﻭﻝ ﻭ ﺁﺧر با تو ست»
پایان
معلم من کسی است که
به من اندیشیدن را آموخت
بدور از هرگونه تعصب و تحجر .
نیما
مفهموم معلم
به چندین دلیل
معیوب است.
به چندین دلیل
معیوب است.
۱
اولا هر آموزگاری
عملا و عینا و ضمنا
آموزنده ای است.
آموزنده ای است.
۲
یعنی ما با
دیالک تیک معلم و متعلم
سر و کار داریم.
۳
ثانیا آموزگاری محض
از ریشه معیوب است.
از ریشه معیوب است.
۴
چون آموزش در هر زمینه
دیالک تیکی از یاد دادن و یاد گرفتن
دیالک تیکی از یاد دادن و یاد گرفتن
است.
۵
یعنی معلم در کلاس درس و یا در هر جای دیگر
ضمن یاد دادن
مجبور به اندیشیدن و کلنجار فکری با محصلین می شود و یاد می گیرد.
ضمن یاد دادن
مجبور به اندیشیدن و کلنجار فکری با محصلین می شود و یاد می گیرد.
۶
همه چیز در هستی
خصلت دیالک تیکی
خصلت دیالک تیکی
دارد.
۷
والدین ضمن تربیت کودکان (مربیگری)
توسط کودکان
توسط کودکان
بطور غیر مستقیم
تربیت می شوند (مرباگری)
دیالک تیک مربی و مربا
تربیت می شوند (مرباگری)
دیالک تیک مربی و مربا
۸
ثالثا
اندیشه
منشاء تجربی
دارد.
۹
زادگاه دانش تجربی
تجربه
است.
۱۰
کسی که گوشه گیری کند و دست به کاری نزند
نمی تواند کسب علم و دانش کند.
۱۱
نا برده رنج
گنج میسر نمی شود.
۱۲
رابعا
معلم
چه بخواهد و چه نخواهد
مأمور طبقه حاکمه
است.
۱۳
معلم نمی تواند فراطبقاتی و بی طرف باشد.
۱۴
اهرم های فکری و فرهنگی
در هر جامعه
در انحصار طبقه حاکمه اند.
۱۵
یعنی در انحصار طبقه ای اند
که اهرم های اقتصادی را در دست دارد.
۱۶
معلم
کتب درسی معینی
را تدریس می کند که
طبقه حاکمه در اختیارش می گذارد.
۱۷
خود معلم اندیشیدن بلد نیست تا به کسی بیاموزد.
۱۸
خامسا
معلم
چه بسا
در کلاس درس دیکتاتور وحشتناکی است
و
به آزار جسمی و به ترور مستمر روح و روان کودکان مردم
می پردازد.
۱۹
دلیل اینکه برخی از فرزندان بی پناه مردم
مجبور به ارضای نیازهای غریزی معلم می شوند،
می تواند همین دیکتاتوری بی بند و بار معلم باشد.
میت
یکی از سازمان های امنیتی و اطلاعاتی مهم است که
زیر نظر سازمان سیا
تأسیس شده
و با سازمان ام ـ ۱۶ و موساد و ساواک سابق
حلقه اطلاعاتی - امنیتی ارتش ناتو
برای کنترل خاورمیانه بوده است.
اگر مسئول حوزه از رأی دهندگان
برگۀ پزشکی سلامت روانی
درخواست کند،
چه می شود؟
حریف
میم
۱
در آن صورت
صندوق رأی، خالی می ماند.
صندوق رأی، خالی می ماند.
۲
عیران تیمارستان است.
عیران تیمارستان است.
۳
ظاهر فریبای آن به دلیل
«نیاز مجانین عیرانی به تخم مرغ است.»
۴
قضیه نیاز به تخم مرغ چیست؟
۵
حریفی نزد رئیس تیمارستان رفت
و
گفت:
«برادرم دیوانه شده.
ادعا می کند که مرغ است و نه آدم.»
۶
رئیس تیمارستان گفت:
«پس چرا برادرت را با خودت نیاوردی تا معالجه شود و بفهمد که آدم است؟»
۷
حریف گفت:
«راستش را بخواهید، می خواستم با خودم بیاورم.
ولی مسئله این است که
به تخم مرغ نیاز دارم.»
ما باید قبل از هر کاری با مفاهیم آشنا شویم.
مفاهیم اجرهای اساسی عمارت اندیشه اند.
حتی طلاب حوزه های علمیه
مفاهیم فقه را پیشاپیش می آموزند.
نماز
حتی طلاب حوزه های علمیه
مفاهیم فقه را پیشاپیش می آموزند.
نماز
روزه
زکات
خمس
فاتحه
امر به معروف
وضو
تیمم
و غیره
مفاهیم فقه اند.
انقلاب
چیست که مدعی انجامش هستیم؟
خمینی به هنگام صدور فتوای قتل عام اسرا در زندان ها
گفت:
«ما تاکنون انقلابی عمل نکرده ایم.
حالا باید انقلابی عمل کنیم.»
«ما تاکنون انقلابی عمل نکرده ایم.
حالا باید انقلابی عمل کنیم.»
انقلاب از دید اشرافیت فئودال و روحانی
یعنی قتل عام فرزندان مردم.
انقلاب اما مفهومی فلسفی است و تعریف استاندارد دارد.
مثل مفهوم اکسیداسیون در علم منفرد شیمی.
مثل مفهوم سلول در بیولوژی
مثل مفهوم سلول در بیولوژی
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر