۱۳۹۶ اردیبهشت ۳, یکشنبه

حقوقفلسفه (فلسفه حقوق) (۱۰)

پروفسور دکتر ویلهلم رایموند بایر
(۱۹۰۲ ـ ۱۹۹۰)
فیلسوف حقوق
حقوقدان آلمانی
مارکسیست ـ لنینیست
مؤسس انجمن بین المللی هگل
در سال ۱۹۷۴
مانع شرکت یورگن هابرمس
در کنگره هگل در دانشگاه لومونوسف در مسکو شد.
 
برگردان
شین میم شین
 
III
  جریانات مختلف حقوقفلسفه   
 ادامه
 

  ث
حقوقفلسفه اکلکتیسیستی

 ۱
·      این حقیقت امر را امروزه می توان به مثابه یک پدیده فلسفی عام باز شناخت که فلسفه مارکسیستی مخالفان خود را به تغییر فکر وامی دارد.

۲
·      امروز ـ قبل از همه ـ به عوض محتوای طبقاتی حقوق،  گشتاور اقتصادی ـ با تأکید، ولی بطرزی دست و پا شکسته ـ وارد حقوقفلسفه  می شود.

۳
·      حقوق فونکسیون معین و نهائی خود را در تشکیل نگرش های اجتماعی  و نتیجتا در تشکیل نگرش های حقوقی از دست می دهد.

۴
·      حقوقفلسفه ایدئالیستی ـ امروزه ـ مناسبات زندگی مادی را به مثابه جزئی، جنبه ای، جانبی و گشتاوری از تشکیل شعور و ایده ها وارد برنامه خویش می سازد.
·      اما در نهایت برای ایده ها و احساس ها بمثابه علل نهائی حوادث تاریخی جا باز می کند.

·      (یعنی دیالک تیک ماده و روح را وارونه می سازد.
·      چون بدین طریق، نقش تعیین کننده را از ان روح (ایده ها، احساس ها) قلمداد می کند. مترجم)

۵
·      ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی ـ اما ـ نکات زیر را با صراحت و روشنی اثبات کرده است:

الف
·      خصلت جامعه ـ در حقیقت ـ نه بوسیله حقوق، بلکه بوسیله ساختار اقتصادی تعیین می شود.

ب
·      حقوق محصول ساختار اقتصادی است.

پ
·      حقوق انعکاس ساختار اقتصادی است.

۶
·      از این نظر، پذیرش فاکتور اقتصادی در طرح ایدئالیستی حقوقفلسفه، اگرچه پیشرفت محسوب می شود، ولی پیشرفت ناقصی است که بر مسئله اساسی فلسفه سرپوش می نهد.

۷
·      در این برسمیت شناسی گشتاور اقتصادی بمثابه فاکتور مؤثر در تشکیل حقوق، اکلکتیسیسمی نشو و نما می یابد که اجزاء مختلف بیشمار تشکیل حقوق و کاربست حقوق را مجاز می دارد.

۸
·      تئوری های مهم حقوقفلسفه اکلکتیسیستی به شرح زیرند:

ادامه دارد.
 

۱ نظر:

  1. از جواب متشکریم لطفا به دو سوال نیز جواب دهید.
    رابطه ی بین سیگنالواطلاع /اطلاعات را می توان رابطه ی ظرف و مظروف دانست ؟
    یا رابطه ی بین فرم و محتوی ؟
    تفاوت خصلت شیئی، انرژتیکی و اطلاعی ماده در چیست ؟
    لطفا چند مثال نیز...

    پاسخحذف