۱۳۹۶ اردیبهشت ۸, جمعه

وحدت و مبارزه خدایان سه گانه (۵)


تحلیلی از 
مسعود بهبودی 
نیاکان ما
 ـ به احتمال قوی ـ 
پس از کسب توان تجرید و تفکر انتزاعی، 
به خدایان، ایزدان، رب النوع ها، الهه ها و غیره رسیده اند:

۱
می توان گفت که 
 از تجرید همه آب های جهان 
در فرم های مختلف 
به 
رب النوع آب 
رسیده اند.

۲
از تجرید انواع مختلف آتش به
رب النوع آتش
رسیده اند.

الف
رب النوع
اولا 
به  خدای هر یک از انواع موجودات
مثلا
 خدای آب، آتش ، زمین 
اطلاق می شد.

ب
ثانیا
به نمونة روحانی و ابدی موجودات در عالم معنا اطلاق می شد که
 محافظ نوع خود در جهان مادی است.

۳
نیاکان ما
از تجرید همه چیز مادی، فکری، حرفه ای و عاطفی و روحی 
زندگی و بشریت
به عنوان مثال در یونان باستان
به خدایان دوازده گانه ساکن در قله اولمپ 
رسیده اند.

۴

خدایان دوازده گانه اولمپ
حاوی و حامل همه خصوصیات مثبت و منفی آدم ها هستند.

۵
میتولوژی (اسطوره شناسی) یونان
بحث شورانگیزی است که باید مستقلا صورت گیرد و صورت خواهد گرفت.

۶
 ایزدان دوازده گانه  المپ‌ نشین 
 در قله المپ 
ـ مرتفع‌ ترین قلهٔ یونان ـ
    در فراسوی ابرهای المپ 
ساکن اند.

۷
  هر ایزدی خانگاه خاص خود را دارد،
 اگرچه معمولاً همه در کاخ زئوس، پادشاه ایزدان گرد می‌ آیند. 

۸
آنها در آنجا ضیافت می گیرند
و 
به اطعام اطعمه بهشتی و نوشیدن شراب خوشمزه 
ـ نکتار و امبروزیا ـ 
می پردازند
که به آنان زندگی ابدی می‌ بخشد.

۹
هبه
ـ ایزدبانوی زیبای جوان ـ
 ساقی و میزبان آنان  است
 و
 آپولون
  چنگ نواز آنها ست.

۱۰
این جشن ایزدان ورجاوند
برای مباحثه پیرامون امور آسمانی و زمینی است.

۱۱
همه المپ‌ نشینان 
ـ به نوعی ـ
با یکدیگر خویشاوندی دارند 
و بنا بر شرایط زمانه 
هر از گاهی 
یک یا چند تن از آنها 
بیشتر مورد توجه قرار می‌ گیرد. 

۱۲
مثلا
  اگر جنگی در میان باشد، 
معبد خدای جنگ 
 بیشتر مورد توجه قرار می‌ گیرد.

۱۳

 از این قله مرتفع
 زئوس 
ـ پادشاه خدایان ـ
فرامین خود را به سایر خدایان صادر می‌ کند.
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر