۱۳۹۶ فروردین ۱۹, شنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (۴۳۰)

 
جمعبندی از 
مسعود بهبودی
 

بودم آن روز من از طايفه دُردكشان
كه نه از تاك نشان بود و نه از تاكنشان
 
از خرابات‏ نشينان چه نشان می طلبى
بی نشان ناشده
 ز ايشان نتوان يافت نشان

هر يك از ماه وشان مظهر شأنى دگرند
شأن آن شاهد جان، جلوه‏ گرى از همه‏ شان
 
جان فدايش كه
 به دلجويى ما دل شدگان
می ‏رود كوى به كو
 دامن اجلال‏ كشان
 
در ره ميكده آن به، كه شوى خاك،
 اى دل
شايد آن مست 
بدين سو گذرد 
جرعه‏ فشان
 
نكته ی عشق
ـ به تقليد ـ
 مگو اى واعظ
پيش از آن 
باده بچش، چاشنى‏ ئى هم بچشان
 
جامى 
اين خرقه ی پرهيز
 بينداز 
كه 
يار
همدم بى سر و پايان شود و رند وشان
 
پایان
ویرایش از 
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
 
ای روی دلارایت، مجموعه ی زیبایی!
سعدی
 
ای سعدی لامصب کجای کاری؟ 
 
پس محتوای بیت معروف زیر چه می شود:
صورت زیبای ظاهر هیچ نیست
تا توانی
سیرت زیبا بیار؟
 
دوستی خیلی هم پیش شرط دارد.
 
۱
فرق عشق با دوستی اینجا ست که 
عشق 
خودپو ست. 
غیر ارادی است. 
 دست خود آدم نیست. 
یکطرفه است.
 ایراسیونال است.
 
۲
محمود دولت آبادی در کلیدر 
از عشق قربانی به جلادش گزارش می دهد.
 
۳
دوستی اما 
بر خلاف عشق
 یکطرفه نیست.
راسیونال است.
عقل اندیشنده در کار است.

 
۴
کسی با خری دوست نمی شود
خر هم نمی تواند و نمی خواهد که با کسی دوست شود.
 
۵
پیش شرط برقراری دوستی
داشتن توان تفکر و شناخت است.
 
۶
دوستی و یا دشمنی 
بر شناخت متقابل استوار است
  
ﻓﺮﻫﻨﮓ 
یعنی
 ﺑﭙﺬﯾﺮﯾﻢ ﮐﻪ وجود ﻫﺮ ﮐﺲ ﺩﻭ ﺑﺨﺶ دﺍﺭﺩ:
ﺑﺨﺶ اول: 
ﭼﯿﺰﻫﺎيى ﮐﻪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺧﻮﺩﺵ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻄﻮﺭ طبيعى ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪه اﻧﺪ ﻭ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﺷﻮﻧﺪ
 ﺑﺨﺶ ﺩوم: 
ﭼﯿﺰﻫﺎيى ﮐﻪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺧﻮﺩﺵ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺭبطى ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ.
حریف
 
میم
 
۱
این تحریف فرهنگ است.
 
۲
به نظر خواجه شیراز
معیار صحت و سقم نظر هر کس
محک تجربه 
 است.
خوش بود گر محک تجربه آید به میان
تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.

 
۳
مثال تجربی:
ریخت وقیافه خمینی، بن لادن، ترامپ و هیتلر و اجامر دیگر خدا دادی اند.
باید بپذیریم.
ما هم می پذیریم.

 
۴
نظرات این اجامر و نقشه های پلید شان 
چیزهایی اند که خودشان خواسته اند.
 
۵
اگر بگوییم این نظرات حضرات عجق ـ وجق به ما ربطی ندارند
باید شرم کنیم.
 
۶
چون کودکان مان را به بمب نفسکشنده و رونده مبدل می سازند
خواهران و مادران مان را سنگسار می کنند
به روی شان اسید می پاشند.
به جرم داشتن نژاد و مذهب و طرز تفکر دیگر 
تیرباران می کنند 
 
من به هر کس که کمتر آدم کشته
رأی خواهم داد.
حریف
 
ایراد معیار شما این است که
عاملان اصلی جنایات
(اعضای طبقه حاکمه)
دستان شان 
ـ همیشه و همه جا ـ
تر و تمیز می ماند.
 
۱
جنایات توسط عناصری از مردم صورت می گیرند. 

۲
فرح دیبا 
صلواة الله علیه
در تله ویزیون اروپا می گفت:
شاه احدی را حتی شکنجه نداده است.
 
۳
زن سید علی و یا دختر کوسه و یا پسر موسوی هم 
فردا همین حرف فرح دیبا را 
تکرار خواهند کرد.
 
۴
بهتر است که دنبال معیار بهتری بگردی.
 
۵
جلادان خونالود
چه بسا معصوم تر از شیخان و شاهان عطرالود اند.
  
«شعر نباشد ، واقعیتی نیست»
شلگل
 
جفنگ به همین جفنگ شله گل می گویند.
 
۱
واقعیت، چیزی عینی است. 
یعنی
 برای بود و نبود شعر که سهل است، 
برای بود و نبود گله عظیم شعرا
حتی
تره خرد نمی کند.
 
۲
میلیاردها سال قبل از پیدایش آدم و پیدایش شاعر و سرایش شعر، 
واقعیت عینی وجود داشته است.

۳
واقعیت عینی ازلی و ابدی است
 
 
بهترین راه زیباسازی هر چیز
دوست داشتن آن چیز است.
کاترین
 
۱
زیبایی هر چیز
ـ از هر لحاظ ـ
بر دوست داشتن آن چیز
مقدم است.
 
۲
آدم نمی تواند چیز زشت 
ـ از هر لحاظ ـ
را دوست بدارد.
 
۳
برای اینکه دوست داشتن چیزی و یا کسی 
دلبخواهی محض نیست.
سوبژکتیو محض نیست.
عمدتا اوبژکتیو است.
 
۴
خود چیز و کس 
باید قابلیت دوست داشتن را داشته باشد و بیننده را جذب کند.
 
ممنون که سؤال ما را دیدید و جواب دادید.

۱
فرق اساسی کودکان با بزرگسالان 

این است که کودکان چیزهایی را می بینند که 
بزرگسالان به دلیل عادت نمی بینند.


۲

 
کودکان کفشدوزکی را کشف می کنند 
به دست می گیرند و 
غرق زیبایی های رنگین کمانی اش
 می شوند.
 

۳
بزرگسالان این لیاقت کودکانه را از دست داده اند.
 

۴
عادت
 آدم ها را کور و کر و خر می کند.
 

۵
حریف فراری از وطن
 زن زیبایی داشت.


ولی به دلیل عادت
زیبایی خارق العاده او را درک نمی کرد و 

در فرنگ دنبال زباله ها افتاده بود.


۶

عادت می تواند آدمی را گرفتار ذلت مادی و فکری کند.

۷
دین را همه می ستایند و یا می کوبند
 

۸
ولی کسی نمی پرسد که
 این دین چیست و 
چه سیر و سرگذشت و افت و خیزی داشته است و 
چرا این چنین جانسختانه ادامه حیات می دهد و 
جان از مهلکه بدر می برد؟
 
اولا در این یاوه نیچه
خدا زیر علامت سؤال نیست. 



۱

شناخت انسانی و لیاقت شناخت انسان ها
انکار می شود.


۲
نیچه دشمن عقل کل اندیش است.
مؤسس خردستیزی است.


۳
ثانیا کفر گفتن می تواند مطلقا منفی باشد و منشاء فاشیستی داشته باشد.
در مورد نیچه هم دارد.
 

۴
نیچه ضد مذهبی است.
نه به دلیل علمگرایی.
بلکه به دلیل نیهلیسم اخلاقی.
 

۵
نیچه
با حذف مذهب
  موازین اخلاقی و خصوصیات انسانی را 

حذف می کند
تا ۶ میلیون نفر به کوره های آدمسوزی سپرده شوند و

کسی خم به ابرو نیاورد.
 
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر