۱۳۹۶ فروردین ۲۵, جمعه

حقوقفلسفه (فلسفه حقوق) (۱)

پروفسور دکتر ویلهلم رایموند بایر

(۱۹۰۲ ـ ۱۹۹۰)

فیلسوف حقوق

حقوقدان آلمانی

مارکسیست ـ لنینیست

مؤسس انجمن بین المللی هگل

در سال ۱۹۷۴

مانع شرکت یورگن هابرمس

در کنگره هگل در دانشگاه لومونوسف در مسکو شد.



برگردان

شین میم شین



۱

·      حقوقفلسفه (فلسفه حقوق) به رشته فلسفی مستقل متشکل از تئوری های عام دولت و حقوق در فلسفه ماقبل مارکسیستی و فلسفه بورژوائی معاصر اطلاق می شود که اغلب به جدا سازی جنبه های حقوقی از جنبه های دولتی می پردازد.
 ·     با این ادعا که حقوق ـ بر خلاف دولت ـ چیزی اپریوری (ماورای تجربی) است.



۲

·      ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی همواره بر آن بوده اند که حقوق ـ بمثابه حقوق ـ هرگز از استقلال ایدئولوژیکی برخوردار نیست و لذا نمی تواند فلسفه خاصی در ورای و یا بر ضد یک سیستم فلسفی باشد.



۳

·      ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی از اصطلاح «حقوقفلسفه» ـ عمدتا ـ در چالش های فلسفی خود  در زمینه وضع و سطح توسعه مناسبات اجتماعی کاپیتالیستی  استفاده می کنند و همواره در مد نظر دارند که حقوقفلسفه ـ همانند زبانفلسفه، هنر، مذهب و امثالهم ـ جوانب خاصی از مناسبات کلی اجتماعی را موضوع بررسی خود قرار می دهد.



۴

·      در فلسفه ماقبل مارکسیستی ـ از سیستماتیسین های  بزرگ فلسفه یونان تا فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان و قبل از همه، از فلاسفه فرانسوی از قبیل دکارت تا دایرة المعارفی ها و ماتریالیست ها ـ ابزارهای فکری مبتنی بر حقوقفلسفه تشکیل یافته اند که آشکارترین کلیدها برای تخمین درجه پیشرفت فلسفه مربوطه بوده اند.



ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر