۱۳۹۶ فروردین ۱۹, شنبه

تاریخفلسفه (فلسفه تاریخ) (۵)


پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
 شین میم شین

 III
تاریخفلسفه در عصر جدید
ادامه 
 
۱۱
·      مسئله آینده اما از سوی دیگر، محدودیت تاریخی و اسارت ایدئالیستی فلسفه کلاسیک بورژوائی تاریخ را نیز برملا می سازد.

۱۲
·      اگرچه گام هائی در جهت بررسی علمی این مسئله برداشته می شود، با این حال سرانجام توسعه تاریخی آینده همواره از دو نقطه نظر زیر مطرح می گردد:

الف
·      یا از نقطه نظر نظام مقدر از قبل، مبتنی بر طبیعت انسانی و عقل در نظر گرفته می شود.

ب
·      و یا از نقطه نظر ساخت های اجتماعی ایدئال و نقشه های اوتوپیکی.

۱۳
·      توسعه تاریخفلسفه ما قبل مارکس نظرات اصلی راجع به روند تاریخ را به همراه می آورد که برای تدوین درک ماتریالیستی تاریخ و تاریخعلم مارکسیستی ـ لنینیستی (تاریخ شناسی) از اهمیت بزرگی برخوردار بوده اند.

۱۴
·      اما در عین حال، ایدئالیسم مشخصه این تاریخفلسفه می ماند و از این رو ست که آن از پیوندهای تاریخی، اصولا تحلیل فلسفی نادرستی ارائه می دهد.

۱۵
·      این امر حاکی از آن است که تفکر اجتماعی ـ نظری هنوز به روندهای توسعه تاریخی واقعی، یعنی به روندهای زندگی مادی عملی انسان ها نفوذ نکرده و لذا هنوز در مرحله ما قبل علمی خود درجا می زند.

۱۶
·      بدین سان است که براهین فلسفی، علیرغم کلیه تلاش های واقع بینانه نه از پیوندهای موجود استخراج می شوند و نه از خود روندهای تاریخی.

۱۷
·      در نتیجه، پیش ساخته های ایدئالیستی و گمانورزی ها (اسپه کولاسیون)  جای پیوندهای واقعی و دانش مربوط بدان را می گیرند.

۱۸
·      این نوع تاریخفلسفه حاکی از حقایق امور زیر است:

الف
·      حاکی از آن است که بشریت هنوز در ماقبل تاریخ خود بسر می برد.

ب
·      حاکی از آن است که که بشریت باید شرایط مادی و فکری و روحی تاریخ واقعی خود را که با سوسیالیسم آغاز می شود، فراهم آورد.

ت
·      حاکی از آن است که که ـ قبل از همه ـ هنوز پیش شرط های طبقاتی برای تحول سوسیالیستی جامعه و برای گذار به تشکیل  آگاهانه روند توسعه تاریخی موجود نیست.

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر