میم حجری
نون نوشتن
محمود دولت آبادی
نه.
خصلتها تازه نیستند، حادث نشده اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم اند.
دزدی، ارتشاء، مفتخواری، تنبلی، فقدان حس مسئولیت، کلاهگذاری، فرومایگی و دونمایگی، نوکربابی، میل به تهاجم به حقوق دیگری، فقدان حسّ مسئولیت اجتماعی، ندانستن و نشناختن جای خود در مناسبات اجتماعی، گرایش به تلقّی یک شبه ره صدساله رفتن، حقد (کینه) و حسد، نفی دیگری به استنباط اثبات خود، خواری پذیری تا حدّ یک سگ در مقابل قبلهٔ قدرت، چشم بستن بر ستمی که روا بر دیگری می شود و شانه خالی کردن از زیر بار احتمال خطر، کلاه خود را دو دستی چسبیدن، دروغ گفتن، ریا کردن،
و در
همه حال جانب قدرت را گرفتن و لازم و غیرلازم آب به آسیاب ستمگر ریختن، چشمها را
به روی حقیقت بستن، زشتی را ستودن و نیکی را خوار شمردن ...
·
محمود دولت آبادی، اکنون خصایل
سرشتی و «نهفتی» اعضای جامعه را یکی پس از دیگری برمی شمرد.
·
به زعم او هیچکدام از این «خصلت ها»
ربطی به «تغییر عجیب» در جامعه ندارد.
·
این به چه معنی است؟
1
نه.
خصلتها تازه نیستند، حادث نشده اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم اند.
·
این اولا بدان معنی است که زیربنای
اقتصادی جامعه، یعنی فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی سرمایه داری نقشی در تشکیل، تقویت
و توسعه این خصلت ها ندارد.
·
این به چه معنی است؟
2
نه.
خصلتها تازه نیستند، حادث نشده اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم اند.
·
این به معنی تبرئه و تطهیر فرماسیون
اجتماعی ـ اقتصادی سرمایه داری است.
·
این به معنی انکار نقش زیربنای اقتصادی
در چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای روبنایی است.
·
این به چه معنی است؟
3
نه.
خصلتها تازه نیستند، حادث نشده اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم اند.
·
این به معنی قرائت فاتحه بلند
بالائی بر اصل علیت است.
·
اصل علیت از ماقبل تاریخ تا کنون،
بنا بر تجربه میلیون ها باره، مدعی این بوده که هیچ چیزی در جهان بدون علت معینی پدید
نمی آید.
·
هر معلولی را علتی است و هر علتی
را معلولی.
·
اصل علیت را فقها و علما و مراجع
تفلید و هر ننه مرده ای قبول دارد و برای اثبات وجود خدا به خدمت می گیرد.
·
استثناء در این میان مهندس مهدی
بازرگان بوده که با سوء استفاده از ریاضیات، وجود خدا را اثبات می کرد و نه با سوء
استفاده از اصل علیت
·
اکنون استثنای دیگری ظهور کرده که محمود
دولت آبادی نام دارد و مؤسس تئوری نهفت است و با این تسلیحات تئوریکی به جنگ بر ضد
علیت برخاسته است.
·
حتما به همین دلیل است که امپریالیسم
جایزه اش داده است.
5
نه.
خصلتها تازه نیستند، حادث نشده اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم اند.
·
وقتی کسی بگوید که همه خصلت های
اعضای جامعه در نهفت آنها «نهاده» شده اند، بدین معنی است که این خصایل بدون علت
اند.
·
خصایل طبیعی و یا الهی اند.
·
این اما ضمنا همان ایده ئولوژی دکتر
محمود احمدی نژاد است.
·
تنها فرقی که بین محمود دولت آبادی
و دکتر محمود احمدی نژاد وجود دارد، این است که محمود ثانی، دکتر است.
·
فقط معلوم نیست که دکتر ددان است و
یا دکتر خران.
6
نه.
خصلتها تازه نیستند، حادث نشده اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم اند.
·
این ثانیا بدان معنی است که روبنای
ایده ئولوژیکی جامعه، مثلا دولت اجامر جماران و جمکران، کمترین تقصیری در «خصلت»
های مطروحه ندارد.
·
به عنوان مثال، ارتشاء ( رشوه گیری)
پدیده ای اجتماعی نبوده و نیست.
·
نه، ربطی به ساختار اقتصادی جامعه دارد
و نه حتی ربطی به روبنای ایده ئولوژیکی آن.
·
چیزی است که به اراده قویا غیبی، در نهاد اعضای جامعه، نهاده شده است.
·
چیزی ذاتی و سرشتی و مادر زادی و
جبلی است.
7
نه.
خصلتها تازه نیستند، حادث نشده اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم اند.
·
فرض کنیم، قضیه از همین قرار است
که محمود دولت آبادی و دکتر محمود احمدی نژاد و اجامر دیگر ادعا می کنند.
·
اکنون باید از این تشخیص علما و
علامه جات جامعه، راه مبارزه با ارتشاء و خصلت های نهادی و «نهفتی» دیگر را استخراج
کرد.
8
نه.
خصلتها تازه نیستند، حادث نشده اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم اند.
·
سرشت آدم ها را که نمی توان عوض
کرد.
·
به قول مصلح الدین و الدنیا، سعدی
«عاقبت، گرگ زاده، گرگ
شود.
گرچه با آدمی بزرگ شود.»
·
این بدان معنی است که اعضای جامعه،
حتی اگر با محمود دولت آبادی و یا با دکتر محمود احمدی نژاد و دیگر خوبان و صالحان
انگشت شمار استثنائی بزرگ شوند، باز هم فاسد مادر زاد و مفسد فی الارض العیران خواهند بود.
·
در نتیجه، «تنها ره رهائی» از شر
مفسدان نهادی و «نهفتی» فی الارض العیران، اعدام آنها خواهد بود.
·
یعنی همان فتوای شیخ شیراز خواهد
بود:
9
شمشیر نیک از آهن بد چون کند کسی
ناکس به تربیت نشود، ای حکیم، کس
·
معنی تحت اللفظی:
·
از آهن بد، نمی توان شمشیر خوب
ساخت.
·
ای حکیم، ناکس در اثر تربیت، کس
نمی شود.
·
محمود دولت آبادی و دکتر محمود
احمدی نژاد بلحاظ باور به تئوری فاشیستی بنیاد، عملا و عینا کمترین فرقی با خواجه
و شیخ شیراز ندارند:
·
ناکسی در نهاد و «نهفت» افراد است
و در اثر تربیت، کس نمی شوند.
·
به عبارت روشن تر، تربیت بیهوده و
بی ثمر است.
·
زنده باد، جنگل عیران.
10
باران که در لطافت طبعش خلاف نیست
در باغ لاله روید و در شوره بوم خس
·
معنی تحت اللفظی:
·
در لطافت طبیعت باران شکی نیست.
·
ولی اگر باران بر باغ ببارد، لاله
می روید و اگر بر شوره زار ببارد، خار و
خس می روید.
·
شیخ شیراز هم همین تئوری بنیاد و نهاد
و نهقت محمود دولت آبادی را و اجامر جمکران و جماران را نمایندگی می کند.
·
تنها چیزی که سعدی و محمود دولت
آبادی فراموش می کنند، این است که باغ طبیعی و مادر زاد و شوره زار طبیعی و مادر
زاد وجود ندارد.
·
در ورای باغیت باغ و شوره زاریت
شوره زار، علت و یا عللی عربده می کشند.
·
فقط باید پنبه از گوش برون آید و کاری
بکند.
11
زمین شوره سنبل بر نیارد
در او تخم و عمل ضایع مگردان
نکویی با بدان کردن چنان است
که بد کردن به جای نیک مردان
·
معنی تحت اللفظی:
·
زمین شوره را شخم مزن و بذر مپاش.
·
برای اینکه در آن سنبل نخواهد
رویید.
·
خوبی کردن به بدان با بدی کردن به
خوبان یکسان است.
·
این فتوای قطعی شیخ شیراز است که ایدئولوگ
فئودالیسم بوده است.
·
جامعه و جهان را نمی توان تغییر
داد.
·
چون چند و چون جامعه و جهان، طبیعی،
سرشتی، خدا دادی و جبلی است.
·
هم تلاش در جهت روشنگری علمی و انقلابی
بیهوده و بی ثمر است و هم مبارزه عملی در جهت تحول آن.
·
قاطعیت فئودالی شیخ شیراز آدمی را
به یاد قاطعیت فئودالی روح الله می اندازد:
·
خوبی در حق بدان با بدی در حق خوبان
مساوی است.
·
فقط باید اندکی زور زد و تعریف سوبژکتیوی
از خوبان و بدان سرهم بندی کرد:
·
آنگاه مسئله هم روشن خواهد شد و هم
حل:
الف
·
محمود دولت آبادی و دکتر محمود
احمدی نژاد جزو خوبان خواهند بود و شطی از خوبی های خیلی خیلی خوب به آسیاب شان
خواهد ریخت.
ب
·
سران حزب توده خاین و وطن فروش و
جاسوس و فلان فلان شده، جزو بدان خواهند بود و بر آنها همن خواهد رفت که «بر باخه
رفته است.» (کلیله و دمنه)
ادامه دارد.
ویرایش:
پاسخحذفچیزی است که به اراده قوای غیبی، در نهاد اعضای جامعه، نهاده شده است.