ویرایش
و تحلیل از
مسعود
بهبودی
ببخشين،
ماسک قدرت خدمتتونه
(برلين ـ 15 فوريه 2008)
(برلين ـ 15 فوريه 2008)
ادامه
کاری
به اون يارو نداشته باش
که
به خاکِ سياه نشونديش
که
داری از درون و بیرون خورد و خاکشیرش می کنی
·
دیالک تیک دیگری که جلال در این
بند شعر توسعه می دهد، دیالک تیک درون و برون است.
·
این شناخت افزار دیالک تیکی را پدر
نازنین ما ـ امیر نیک آیین ـ به عنوان دیالک تیک داخلی و خارجی ترجمه است.
·
یاد عزیزش به یاد باد.
·
شرم مان اگر از یاد بریم.
1
کاری
به اون يارو نداشته باش
که
به خاکِ سياه نشونديش
که
داری از درون و بیرون خورد و خاکشیرش می کنی
·
جلال در این دیالک تیک درون و برون،
انسان را به مثابه سیستم در نظر می کند.
·
سیستم در دیالک تیکی سه عضوی وجود
دارد:
·
دیالک تیک عنصر ـ ساختار ـ سیستم.
·
این یکی دیگر از شناخت افزارهای
دیالک تیکی است که مارکس در شاهکارش تحت عنوان «کاپیتال» توسعه داده است.
·
این دیالک تیک توسط ادامه دهندگان
سرسخت مرام مارکس به طرز همه جانبه ای توضیح و توسعه داده شده است.
2
کاری
به اون يارو نداشته باش
که
به خاکِ سياه نشونديش
که
داری از درون و بیرون خورد و خاکشیرش می کنی
·
دیالک تیک فرم و محتوا برای مارکس
در تجزیه و تحلیل جامعه سرمایه داری، نارسا، ناکافی و محدود بوده است.
·
به همین دلیل دیالک تیک عنصر ـ
ساختار ـ سیستم را کشف و فرمولبندی می کند و در انالیز و سنتز جامعه سرمایه داری
به خدمت می گیرد.
·
هر سیستمی از عناصری تشکیل می
یابد:
·
لولهنگ سیستم مادی ئی است که از
اتم های سیلیسیوم تشکیل یافته است.
·
خم شراب و کشک ساب و کوزه ی آب و
کاسه و بشقاب و قوری و فنجان هم به همین سان.
·
هر کدام از اینها سیستم مادی معینی
است.
·
هر کدام از اینها، می تواند فرم
های متنوع و متفاوت داشته باشد.
3
·
در هر کدام از اینها می توان مواد
معینی را نگهداشت.
·
هر کدام از اینها را می تواند به
عنوان ابزار شستشو، خورد و نوش، آشپزی و غیره به خدمت گرفت.
·
در هر کدام از اینها می توان اطعمه
و یا اشربه معینی را خورد و سرکشید.
·
به زبان فلسفی، هر کدام از اینها
محتوای خاص خود را دارند:
·
محتوای فنجان می تواند چای باشد و
یا قنداب.
·
محتوای کوزه می توان آب باشد و یا شراب.
·
دیالک تیک فرم و محتوا به مثابه
شناخت افزار برای مارکس ناکافی و نارسا بود.
·
به همین دلیل شناخت افزار دیگری را
کشف و فرمولبندی کرده و به میراث نهاده است:
·
دیالک تیک عنصر ـ ساختار ـ سیستم
را.
·
مراجعه کنید به ساختار، سیستم در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
4
·
اگر هر سیستمی از ترکیب عناصر
تشکیل می شود، اگر فنجان از ترکیب اتم های سیلیسیوم تشکیل می یابد، پس نقش ساختار
در این شناخت افزار دیالک تیکی چیست؟
·
ساختار بیانگر چیست؟
5
·
ساختار هر سیستم، بیانگر نحوه و
نوع پیوند عناصر آن سیستم است.
·
دلیل تفاوت لولهنگ با کشک ساب و
کاسه و بشقاب در ساختار متفاوت آنها ست:
·
در نحوه و نوع پیوند اتم های
سیلیسیوم (عناصر) با یکدیگر است.
·
اگر همه را آسیاب کنند و به صورت
پودر و گرد در آورند، کمترین فرقی با هم به چشم نخواهد خورد.
·
حالا می توان شعر جلال را بهتر و
ژرف تر درک کرد:
6
کاری
به اون يارو نداشته باش
که
به خاکِ سياه نشونديش
که
داری از درون و بیرون خورد و خاکشیرش می کنی
·
جلال با مفهوم «خرد و خاکشیر کردن همنوع
از درون و برون»، تخریب مضاعفی را به اطلاع خواننده س اندیشنده شعر می رساند.
·
تخریب مضاعف در این مفهوم جلال اما
به معنی تخریب تمامعیار بی برگشت است.
·
·
چرا و به چه دلیل؟
7
کاری
به اون يارو نداشته باش
که
به خاکِ سياه نشونديش
که
داری از درون و بیرون خورد و خاکشیرش می کنی
·
برای درک بهتر این بند شعر جلال،
باید دو شناخت افزار دیالک تیکی زیر را به خدمت گرفت:
·
از سوئی دیالک تیک درون و برون را
و از سوی دیگر، دیالک تیک عنصر ـ ساختار ـ سیستم را.
8
کاری
به اون يارو نداشته باش
که
به خاکِ سياه نشونديش
که
داری از درون و بیرون خورد و خاکشیرش می کنی
·
جلال یارو را، همنوع را، توده را،
به مثابه دیالک تیکی از سیستم درون و سیستم برون تصور و تصویر می کند:
الف
·
سیستم درون هر کس را، روندهای فکری،
روحی و روانی تشکیل می دهند.
·
در مقوله فلسفی درون همه دارائی
روحی، معرفتی، نظری، اتیکی (اخلاقی)، استه تیکی، پسیکولوژیکی، احساسی، عاطفی و
سلایق و علایق فردی و غیره و غیره تجرید می یابند.
ب
·
سیستم برون هر کس را، روندهای مادی
و روندهای تجسم (مادیت یابی) جهان درونی تشکیل
می دهند.
·
در مقوله فلسفی برون، استعدادها و
توانائی ها و خصوصیات جسمانی، طرز کرد و کار، طرز رفتار، طرز حل و فصل مشکلات،
حیثیت و اعتبار و آبروی شخصی، خانوادگی و ملی، عزت انسانی، اعتبار اجتماعی و غیره
و غیره تجرید می یابند.
9
کاری
به اون يارو نداشته باش
که
به خاکِ سياه نشونديش
که
داری از درون و بیرون خورد و خاکشیرش می کنی
·
خرد و خاکشیر کردن کسی از درون و
برون یعنی تخریب تام و تمام او.
·
یعنی درهم کوبی بی برگشت ساختار
سیستم درونی و ساختار سیستم برونی او.
·
این نوع تخریب تام و تمام را
فریدریش انگلس ـ فیلسوف بزرگ پرولتاریا ـ پس از تجزیه و تحلیل وضع کارگران لندن در
اثری تحت عنوان «کار مزدوری و سرمایه» در زمان خود به اختصار تبیین داشته است.
·
انگلس در این اثر، تخریب درون و برون
کارگران انگلیس را بمراتب بدتر از تخریب زحمتکشان در نظام برده داری می داند.
·
می توان گفت که جلال بیش از صد سال
بعد، به همان نتیجه رسیده است.
10
·
در این مفهوم «خرد و خاکشیر کردن
همنوع از درون و برون»، دهشت غیر قابل تصوری تبیین می یابد.
· ایکاش نویسنده رئالیستی داشتیم
تا از این تخریب تام و تمام توده توسط طبقه حاکمه
امپریالیستی و فئودالی ـ فوندامنتالیستی پرده بر دارد.
11
دکتر ورنر سپمن (متولد 1950)
فیلسوف
و جامعه شناس آلمانی معاصر
آثار
کتب
و مقالات بیشماری در زمینه های زیر:
نقد ایده ئولوژی
تئوری اجتماعی ـ انتقادی
جامعه
شناسی فرهنگ
انسان
و سیستم. در انتقاد از مارکسیسم ساختارگرا (1993)
دیالک
تیک تمدن زدائی.
بحران
خردستیزی
و زورگوئی (1995)
پایان
انتقاد اجتماعی؟
پسا
مدرنیته، هم واقعیت، هم ایدئولوژی (2000)
·
ورنر سپمن ـ فیلسوف و جامعه شناس
مارکسیست ـ لنینیست معاصر ـ این مفهوم
«خرد و خاکشیر کردن همنوع از درون و برون» را،
در آثار متنوع خویش با مفاهیم
تکاندهنده ی مختلفی به چالش می کشد و افشا
می کند:
·
دیالک تیک تمدن زدائی
·
خردستیزی و زورگوئی
·
پسا مدرنیته ـ هم واقعیت و هم ایده
ئولوژی
·
و غیره و غیره.
·
مراجعه کنید به ترجمه هائی از آثار ورنر
سپمن در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر