مسعود
بهبودی
پیشکش
به شاعر توده و حزب توده
سیاوش
کسرائی
ستاینده
پیگیر فرهادها
ز مال و ملک و فرزند و زن و زور
همه هستند همراه تو تا گور
روند این همرهان غمناک با تو
نیاید هیچ کس در خاک با تو
رفیقانت همه بدساز گردند
ز تو هر یک به راهی باز گردند
·
معنی تحت اللفظی:
·
مال و ملک و فرزند و زن و زور (قدرت)
فقط تا زمانی که زنده ای، با تو هستند.
·
هیچکدام تو را به گور همراهی
نخواهد کرد.
·
رفقایت همه از دم ناباب می گردند و
هر کدام به راه خویش می روند.
1
قرآن کریم
·
نظامی در این ابیات مضمون همان آیه
معروف قرآن کریم را به شعر می کشد:
·
انما اموالکم، ازواجکم، اولادکم
فتنه، عدو لکم.
·
اموال و زنان و فرزندان تان اسباب
آزمایش اند، دشمنان شما هستند.
2
·
البته بینش قرآن کریم رادیکالتر و
علمی تر و درست تر و دقیقتر از بینش نظامی است.
·
قرآن کریم در این آیه، (البته از
دید اشرافیت بنده دار و روحانی) از دیالک تیک های عینی زیر پرده برمی دارد:
الف
·
قرآن کریم از دیالک تیک زن و مرد
(شوهر) پرده برمی دارد.
·
ایراد بینشی قرآن کریم این است که تضاد
(خصومت) میان زن و مرد را یکطرفه جا می زند:
1
·
بدین ترتیب، فقط زن ضد (دشمن) مرد
(شوهر) تصور و تصویر می شود و نه برعکس.
·
این هم به معنی یکسونگری است و هم
به معنی وارونه بینی، وارونه نمائی و وارونه سازی است:
2
·
قطب تحت ستم و استثمار مادی، جنسی،
روحی و روانی دیالک تیک زن و مرد، مقصر قلمداد می شود و نه قطب ستمگر و استثمارگر.
3
·
قربانی ستم و استثمار مقصر قلمداد
می شود و نه جلاد.
4
·
اوبژکت ستم و استثمار مجرم جا زده
می شود و نه سوبژکت ستم و استثمار.
5
·
این انعکاس رئالیستی مناسبات
تولیدی فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی برده داری است.
ب
·
قرآن کریم ضمنا از دیالک تیک نو و
کهنه در فرم دیالک تیک ولد و اب و یا فرزند و پدر پرده برمی دارد.
·
این انعکاس رئالیستی رابطه نو و
کهنه از هر نوع است:
·
نو نافی دیالک تیکی کهنه است:
·
فرزند جنبه های منفی و مزاحم مادر
و پدر را نفی می کند و جنبه های مثبت آنها را حفظ می کند و توسعه می دهد.
·
دلیل توسعه و تکامل در هستی بطور
کلی همین نفی نفی است.
·
مادر و پدر نیز مادر و پدر خود را
به نوبه خود نفی دیالک تیکی کرده اند و الی آخر.
3
به مرگ و زندگی در خواب و مستی
توئی با خویشتن هر جا که هستی
·
معنی تحت اللفظی:
·
در هر حال (مرگ و زندگی و خواب و
مستی) تو تنهائی.
·
فرق هم نمی کند که کجا باشی.
·
در زیر خاک و یا بر روی خاک.
4
·
بینش پسیمیستی (بدبینی فلسفی و تاریخی)
نظامی در این بیت نمایان می گردد.
·
بینش پسیمیستی ضمنا ایراسیونالیستی
است.
·
یعنی مبتنی بر خردستیزی و خریت
است.
·
چون هر چیز هستی دیالک تیکی از منفی
و مثبت است.
·
همه چیز را نمی توان سیاه جا زد.
·
در بطن ظلمت قیرگون حتی نوری در تب
و تاب است.
·
پسیمیسم وجه مشترک ایده ئولوژیکی همه
طبقات اجتماعی واپسین است.
·
فلاسفه و هنرمندان فاشیسم و فوندامنتالیسم هم همه از دم مبلغ پسیمیسم اند.
5
به مرگ و زندگی در خواب و مستی
توئی با خویشتن هر جا که هستی
·
بر خلاف تصور نظامی انسان هرگز و
هیچ کجا تنهای مطلق نیست.
·
انسان در دیالک تیکی از تنهائی و
همبائی است.
·
حتی در عالم خواب با همنوعانش
درگیر است.
·
دلیل نادانی نظامی نسبت به این
حقیقت امر، دلیلی طبقاتی و ایده ئولوژیکی است.
·
وابستگی طبقاتی انسان ها را کور و
کر و کودن می کند.
·
دست خود آنها هم نیست.
6
·
پسیمیسم و یا ایراسیونالیسم (خردستیزی)
در هر فرم و نوع که از سوی فلاسفه و علمای
طبقات اجتماعی واپسین فرمولبندی و نمایندگی می شوند، همان پسیمیسم و ایراسیونالیسمی
اند که اعضای این طبقات اجتماعی در زندگی روزمره خود با آنها درگیر و دست به
گریبانند.
·
شیوه زیست آنها در شیوه تفکر آنها منعکس
می شود و فرم شعر و قصه و رمان و فیلم و سمفونی و ترانه و نقاشی و تندیس و غیره به
خود می گیرد.
·
اگر اشعار شعرای این طبقات اجتماعی
به فوندامنتالیسم و ایراسیونالیسم و نیهلیسم و پسیمیسم سرشته اند، دلیل اصلی اش
شیوه زیست اعضای طبقات اجتماعی مربوطه است.
7
از این مشتی خیال کاروان زن
عنان بستان علم بر آسمان زن
·
معنی تحت اللفظی:
·
از این خیالات رهزن دست بردار و به
آسمان پرداز.
·
نظامی در این بیت، ضمن خیال واهی
جا زدن زندگی مادی، مرگ را ایدئالیزه می کند.
·
کسب و کار همه نمایندگان همه طبقات
اجتماعی تحقیر زندگی و تجلیل مرگ و حتی تمرین انتحار است.
·
ما با این طرز تفکر ارتجاعی در
اشعار و آثار همه روشنفکران همه طبقات اجتماعی
واپسین در فرم های مختلف آشنا می شویم.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر