پروفسور
دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر
نیک آیین
بخش
هشتم
پایان ماتریالیسم فلسفی در ایراسیونالیسم فلسفی
بورژوائی
و
اثبات ضد ایراسیونالیستی ماتریالیسم
اسلوبی توسط علمتئوری
ادامه
29
·
بخش اعظم آثار نظری ـ طبیعی (علوم
طبیعی) در کتابخانه بین المللی انتشارات دیتس در اشتوتگارت دال بر این حقیقت
امرند.
·
این آثار با «تئوری داروین» ئوه
لینگ شروع می شوند و از سال 1921 تحت عنوان تئوری تکامل (تئوری داروین) س. چولوک (شماره اول) ادامه می یابند.
·
بیشترین مشتری این آثار،
کتابخانه های کارگری و آموزش و پرورش نظری خلق بوده اند.
30
·
اما بر کسی پوشیده نیست که فلسفه ماتریالیستی
کمتر از آنچه که با تئوری های جهان بینی صورت می گیرد، به دانش جهان بینانه مبدل
می گردد.
·
در سال 1887 در اثری از اوستوالد
کولر تحت عنوان «آفرینش جهان و فنای آن» از انتشارات دیتس می خوانیم:
·
«فلسفه معاصر به مثابه علم معماهای بزرگ جهان
و حیات.»
·
(استوالد کولر، «خلق جهان و فنای آن»، 1887،
ص 307)
31
·
«درک ماتریالیسم علمی» که دودل ـ عالم علوم
طبیعی در دانشگاه زوریخ در سال 1898 ـ در سخنرانی ها و نوشته هایش راجع به زندگی و
علم در مطبوعات سوسیال ـ دموکراسی آلمان منتشر می کند، به اثبات «نظرات علمی راجع
به حیات» مربوط می شوند.
·
کاری که امروزه در آزمایشگاه های
علوم تجربی صورت می گیرد.
·
هدف او کمک به توضیح تصور و تصویر بزرگ
است که نسل قدیم به سبب نادانی در مقابل آن از ترس و وحشت بر خود می لرزیدند.
·
همان چیزهائی که امروزه فقط رؤیا گرایان
و خیال پردازان آنها را معما های ناگشودنی جهان تصور می کنند و از فرط بیچارگی شاعرانه اشک می ریزند.
·
(دودل، «راجع به حیات و علم»، مجموعه سخنرانی
ها و نوشته ها، ص 256، 16)
32
·
یولیوس شاکسل ـ استاد بیولوژی آزمایشی
در دانشگاه ینا و یکی از مهمترین معلمین توده ها (پوپولاریزاتورها) در انجمن آموزش
و پرورش خلق، موسوم به اورانیا ـ در سال
1924 در اثری تحت عنوان «توسعه علم از حیات» می کوشد تا با اشاره به «مبانی طبیعی
ـ تاریخی» تئوری مارکس، «شرایط علمی تعیین کننده سوسیالیسم را در رابطه بلاواسطه
با تأثیرات علمی ـ سیاسی اش» در بیولوژی نشان دهد:
·
«مارکس به پرولتاریا آموخت
که جهان واقعی را در مادیت و دینامیک (پویایی) اش درک کنند.
·
در فرهنگ خود پرولتاریا نیز اخلاق
و مذهب خاص آن رشد می کند.»
·
(شاکسل، «توسعه علم از زندگی»، 1924، ص 5، 9)
33
·
ماتریالیسم علمی ـ توده ای (پوپولار)
در فاصله میان نقطه عطف قرن و تشکیل جمهوری وایمار از اهمیت سیاسی ـ ایده ئولوژیکی
بزرگی برخوردار بوده است.
·
این ماتریالیسم اما نقش «فلسفه حیات»
پرولتری را نیز بازی می کرده است که قابل مقایسه با «فلسفه حیات» بورژوائی است:
·
مدل راسیونالیته «فلسفه حیات»
پرولتری در تضاد مستقیم با ایراسیونالیسم «فلسفه حیات» بورژوائی، بلحاظ علوم طبیعی
محدودتر بوده، ولی مفهوم قانونمندی های توسعه تاریخی آن، بطور مکانیکی ـ
دترمینیستی مختصرتر شده است.
34
·
علیرغم منافع اجتماعی متضاد و آشتی
ناپذیر میان پرولتاریا و بورژوازی، شعور پرولتری و شعور بورژوائی، حتی در مرحله امپریالیستی
شیوه تولید سرمایه داری با هم تقاطع دارند.
·
بخش هائی از فلسفه بورژوائی قرن
بیستم ابائی از آن نداشته اند که مسائل مربوط به اثبات راسیونال لیاقت معرفتی و
عملی انسان ها را بطرز ایراسیونالیستی به انجام رسانند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر