۱۳۹۴ مرداد ۱۸, یکشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (305)


پروفسور دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم 
برگردان شین میم شین

پیشکش
 به 

 امیر نیک آیین 

بخش هشتم
 پایان ماتریالیسم فلسفی در ایراسیونالیسم فلسفی بورژوائی
و اثبات  ضد ایراسیونالیستی ماتریالیسم اسلوبی توسط علمتئوری
ادامه

29
·        بخش اعظم آثار نظری ـ طبیعی (علوم طبیعی) در کتابخانه بین المللی انتشارات دیتس در اشتوتگارت دال بر این حقیقت امرند.
·        این آثار با «تئوری داروین» ئوه لینگ شروع می شوند و از سال 1921 تحت عنوان تئوری تکامل (تئوری داروین)    س. چولوک (شماره اول) ادامه می یابند.
·         بیشترین مشتری این آثار، کتابخانه های کارگری و آموزش و پرورش نظری خلق بوده اند.

30
·        اما بر کسی پوشیده نیست که فلسفه ماتریالیستی کمتر از آنچه که با تئوری های جهان بینی صورت می گیرد، به دانش جهان بینانه مبدل می گردد.
·        در سال 1887 در اثری از اوستوالد کولر تحت عنوان «آفرینش جهان و فنای آن» از انتشارات دیتس می خوانیم:
·        «فلسفه معاصر به مثابه علم معماهای بزرگ جهان و حیات.»
·        (استوالد کولر، «خلق جهان و فنای آن»، 1887، ص 307)

31
·        «درک ماتریالیسم علمی» که دودل ـ عالم علوم طبیعی در دانشگاه زوریخ در سال 1898 ـ در سخنرانی ها و نوشته هایش راجع به زندگی و علم در مطبوعات سوسیال ـ دموکراسی آلمان منتشر می کند، به اثبات «نظرات علمی راجع به حیات» مربوط می شوند.
·        کاری که امروزه در آزمایشگاه های علوم تجربی صورت می گیرد.  
·        هدف او کمک به توضیح تصور و تصویر بزرگ است که نسل قدیم به سبب نادانی در مقابل آن از ترس و وحشت بر خود می لرزیدند.
·        همان چیزهائی که امروزه فقط رؤیا گرایان و خیال پردازان آنها را معما های ناگشودنی جهان تصور می کنند و از فرط  بیچارگی شاعرانه اشک می ریزند.
·        (دودل، «راجع به حیات و علم»، مجموعه سخنرانی ها و نوشته ها، ص 256، 16)

32
·        یولیوس شاکسل ـ استاد بیولوژی آزمایشی در دانشگاه ینا و یکی از مهمترین معلمین توده ها (پوپولاریزاتورها) در انجمن آموزش و پرورش خلق، موسوم به اورانیا ـ  در سال 1924 در اثری تحت عنوان «توسعه علم از حیات» می کوشد تا با اشاره به «مبانی طبیعی ـ تاریخی» تئوری مارکس، «شرایط علمی تعیین کننده سوسیالیسم را در رابطه بلاواسطه با تأثیرات علمی ـ سیاسی اش» در بیولوژی نشان دهد:
·         «مارکس به پرولتاریا آموخت که جهان واقعی را در مادیت و دینامیک (پویایی) اش درک کنند.
·        در فرهنگ خود پرولتاریا نیز اخلاق و مذهب خاص آن رشد می کند.»
·        (شاکسل، «توسعه علم از زندگی»، 1924، ص 5، 9)

33
·        ماتریالیسم علمی ـ توده ای (پوپولار) در فاصله میان نقطه عطف قرن و تشکیل جمهوری وایمار از اهمیت سیاسی ـ ایده ئولوژیکی بزرگی برخوردار بوده است.
·        این ماتریالیسم اما نقش «فلسفه حیات» پرولتری را نیز بازی می کرده است که قابل مقایسه با «فلسفه حیات» بورژوائی است:
·        مدل راسیونالیته «فلسفه حیات» پرولتری در تضاد مستقیم با ایراسیونالیسم «فلسفه حیات» بورژوائی، بلحاظ علوم طبیعی محدودتر بوده، ولی مفهوم قانونمندی های توسعه تاریخی آن، بطور مکانیکی ـ دترمینیستی مختصرتر شده است.

34
·        علیرغم منافع اجتماعی متضاد و آشتی ناپذیر میان پرولتاریا و بورژوازی، شعور پرولتری و شعور بورژوائی، حتی در مرحله امپریالیستی شیوه تولید سرمایه داری با هم تقاطع دارند.
·        بخش هائی از فلسفه بورژوائی قرن بیستم ابائی از آن نداشته اند که مسائل مربوط به اثبات راسیونال لیاقت معرفتی و عملی انسان ها را بطرز ایراسیونالیستی به انجام رسانند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر