پروفسور
دکتر گونتر کروبر
برگردان شین
میم شین
9
·
از این رو، ماده جوهر
مرده و منجمدی نیست.
10
·
وجود ماده ـ از سوئی ـ در
رابطه با تنوع فرم های حرکت و توسعه مشخص آن امکان پذیر است و از سوی دیگر، حرکت
«در خود»، فی نفسه و مستقل و گسیخته از ماده وجود ندارد.
11
·
هر آنچه که وجود دارد، عبارت است از حرکت ماده، در تنوع
فرم ها و صور مشخص آن.
12
·
از این رو، احکامی از قبیل «جهان عبارت است از ماده در
حال جنبش» و یا «جهان عبارت است از حرکت مادی» معنی یکسانی دارند.
·
(کلیات لنین، جلد 14، ص
270)
13
·
ماتریالیسم دیالک تیکی که درک دیالک تیکی حرکت را به
عنوان خود جنبی ماده با مونیسم (یکتاگرائی) ماتریالیستی
بی چون و چرا پیوند می دهد، بر آن است که حرکت گسیخته و مجزا از ماده قابل تصور
نیست و گرنه انسان به منجلاب ایدئالیسم فلسفی سقوط خواهد کرد:
الف
·
قبول حرکت و انکار همزمان وجود ماده منجر
بدان می شود که ما تنها حرکت احساسات، تصورات، مفاهیم و ... را بپذیریم، یعنی به
باتلاق ایدئالیسم ذهنی بیفتیم.
ب
·
قبول وجود ماده و انکار همزمان حرکت آن ما
را به منجلاب ایدئالیسم عینی می اندازد.
·
زیرا نتیجه حاصل از این نظر این است که
حرکت چیزی در خارج از ماده است و ماده برای حرکت خود به تلنگر اولیه الهی نیاز
دارد.
14
·
تأکید ماتریالیسم دیالک تیکی بر
پیوند ناگسستنی ماده و حرکت با علوم طبیعی
مدرن مطابقت دارد.
15
·
بنا بر تئوری نسبیت، انرژی و جرم در فرمول ( E = m . c2
) (انرژی برابر است با جرم ضربدر مربع سرعت نور) همواره پیوسته با هم عرض اندام می
کنند.
·
زیرا حرکت فیزیکی وابسته
به انرژی است و جرم
فرم مخصوصی از ماده است.
·
این تئوری فیزیکی صحت تز فلسفی مبنی بر پیوند
ناگسستنی حرکت و ماده را اثبات می کند.
16
·
لنین نشان می دهد که هرنوع کوششی
برای جدا کردن انرژی (و یا حرکت) از ماده، بلحاظ فیزیکی بی ثمر خواهد بود و بلحاظ فلسفی به
ایدئالیسم منجر خواهد شد.
·
مراجعه کنید به انرژی و
انرژتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
17
·
جدا کردن ماده از حرکت یعنی ترک موضع ماتریالیستی و رد دستاوردهای علوم
طبیعی مدرن.
18
·
نتیجه حاصل از پیوند
ناگسستنی ماده و حرکت عبارت است از اینکه حرکت نه خلق کردنی است و نه نابود کردنی، ماده نیز همین سان.
·
(کلیات مارکس و انگلس، جلد
20، ص 55)
الف
·
معنی فیزیکی ـ کمی این تز فلسفی
عبارت است از قانون بقاء انرژی.
·
(کلیات مارکس و انگلس، جلد
20، ص 55)
ب
·
معنی فیزیکی ـ کیفی آن عبارت است از امکان تبدیل فرمی از حرکت ماده به فرم های
کیفی دیگر آن.
19
·
نادیده گرفتن این جنبه کیفی به نتایج وخیمی در جهان بینی منجر می شود و راه را بویژه برای یاوه هائی
از قبیل مرگ گرمائی کاینات هموار می سازد.
·
(مرگ
گرمائی کاینات فرضیه ای راجع به حالت پایانی کاینات است.
·
در چنین حالتی در همه جا درجه حرارت نازل یکسانی حاکم می
شود، آن سان که روندهای ترمودینامیکی دیگر نمی
توانند صورت گیرند. مترجم)
·
مراجعه کنید به مرگ گرمای
کاینات در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر