۱۳۹۲ دی ۲۹, یکشنبه

سیری در جهان بینی بهمن محصص (3)


سرچشمه:
صفحه قیسبوک بهمن محصص
 تحلیلی از شین میم شین

·        عناصر متشکله اصلی این اثر بهمن محصص را حسین رزاقی برشمرده اند که در بخش پیشین منتشر شده است.
·        بیشک بدون ابراز نظر از سوی ایشان، ما نمی توانستیم نظری در زمینه این  اثر بر زبان رانیم.
·        سیر و سرگذشت کرد و کار ها در جامعه بشری هم از همین قرار است.
·        اشاره یکی به نکته ای، چه بسا به مثابه تلنگری در کارگاه ضمیر دیگری بکار می افتد و اثر مهمی از طراز «کاپیتال» تحریر می یابد.
·        نقش مؤثر انگلس در زندگی پربار و خلاق مارکس به احتمال قوی از این لحاظ و نظر نیز بوده است.
·        یاد خروشان دایرة المعارف سیار پرولتاریا به یاد باد!

·        ما با نگاهی به این اثر از چپ به راست شروع می کنیم:

1

·        تصویر اول این اثر، تصویر دختری است با موهای مزین به نوارهای رنگارنگ و  با ماسک خوکی بر چهره.

·        شاید همین تصویر را بتوان جمع بندی ئی از این اثر و از این جهان محسوب داشت:
·        تبیین محتوا و معنای این جمعبندی را ما مدیون شاعری به نام برزین آذرمهر هستیم.

·        ایشان چندین ماه پیش، برداشت خود از توطئه فرهنگی ـ استراتژیکی تمام ارضی طبقه حاکمه را در جمله موجز و مختصری با سادگی و فروتنی خاصی تقطیر کرده بودند:
·        طبقه حاکمه هر آنچه را که حیوانی است، به عالم انسانی رخنه  داده است. (فرمولبندی به مضمون)
  
·        به عبارت دیگر، بنی آدم، آدمیت زدائی شده و به کپیه مو به موی کرد و خوی جانوران پرداخته است.

·        ما بعد به این موضوع برمی گردیم تا اندیشه شاعر را دقیقتر و عمیقتر پی جوئی کنیم.

2
·        تصویر دوم نشاندهنده زنان زیبائی است که پائین تنه شان لخت است و واژه سکس بر باسن شان نگاشته شده است، زنانی که کمترین شباهتی به یکدیگر ندارند.
·        کالا واره اند و برای سلایق مختلف تولید شده اند و عرضه می شوند.

·        چون «گروهی آن، گروهی این پسندند.»

·        در داد و ستد کالا، تعیین کننده مشتری است!
·        حق همیشه با مشتری است! 

·        شاید محصص قصد تبیین همین ایده را هم داشته است:
·        کالای سکس در تنوعی شگفت انگیز تولید و توزیع می شود.

·        مسئله در این زمینه،  دقیقا و موشکافانه بررسی، تئوریزه و عملی شده است.
·        چیزی از قلم نیافتاده است.
·        برای هر سنی، هر سلیقه ای، هر تعلق طبقاتی، ملی، مذهبی، ایدئولوژیکی و غیره کالای سکس درخور تولید شده و به وفور عرضه می شود.

3
·        تصویر سوم، سمبل انتزاعی رسانه های تمام ارضی است که به تولید کالای پرمشتری سکس اختصاص یافته است، سخن از تولید انبوه سکس است:
·        بسط و تعمیم این سمبل انتزاعی می تواند رادیو، تلویزیون، کامپیوتر، سینما، تئاتر و غیره باشد.

·        تولید و توزیع سکس البته فراتر و متنوع تر از اینها ست.
·        چون سکس بصور مختلف دیگری نیز از دیرباز تولید و توزیع شده است:
·        به شکل کتاب، مجله، روزنامه، فاحشه خانه، تابلوی نقاشی و غیره.

4
·        تصویر چهارم، تصویر موتورسواری است همراه با زن لخت زیبائی.

·        در کشور رؤیاها به وفور می توان به این جور چیزها برخورد کرد.
·        ثروتمند ترین هنرپیشه ها، خواننده ها و مشاهیر بین المللی به این ترفندها و طریق ها هم برای رسانه ها موضوع می تراشند و آوازه بیشتری در می کنند.

·        سکس در جهان کنونی، فقط سکس خالی نیست.
·        سکس چاشنی هر چیز از فیلم تا ورزش، از مد تا موزیک، از تبلیغ کالاهای صنعتی تا تبلیغ کالاهای ایدئولوژیکی، از تبلیغ ایده فلسفی تا تبلیغ استیل زندگی است. 

·        شاید منظور بهمن محصص همین تنوع چشمگیر کاربست سکس هم بوده است.

5
·        عکس پنجم هم بیانگر پانک ها ست و هم بیانگر مد مدرن همجنسگرائی است.

·        پانکیسم استیل زندگی جوانان چه بسا متعلق به طبقه حاکمه است که از فرط نعمت و لذت به قهقرای ریاضت گریخته اند و از طریق گدائی در خیابان ها، در بیغوله ها بسان جانوران زندگی می کنند.

·        همجنسگرائی را نباید فقط در رابطه جنسی با همجنس خلاصه کرد.
·        در لفافه مد ایدئولوژیکی همجنسگرائی، چه بسا آنتی کمونیسم و تئوری تفاوت و دیگر جنبه ها و جوانب ایدئولوژی  طبقه حاکمه، بی سر و صدا و بطور غیرمستقیم تبلیغ می شود.

6
·        تصویر ششم احتمالا بیانگر اشاعه خرافه و شعبده است.

7
·        تصاویر بعدی، نشاندهنده شلیک و انفجار و جنگ اند.

·        اکنون این سؤال به ذهن بیننده این اثر محصص خطور می کند که چرا محصص در این هفت تصویر به تصویر جهان کنونی مبادرت ورزیده است؟

·        قصد ابلاغ کدامین حقایق امور را بر سر داشته است؟

·        ما برای پاسخ به این پرسش باید این مسائل را دقیقتر و عمیقتر مورد تأمل قرار دهیم.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر