۱۳۹۲ بهمن ۱۱, جمعه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (100)

 
 
پیشکش به مسعود دلیجانی
فصل پنجم
 ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش سوم
تاریخ پیدایش فلسفه حیات و پوزیتیویسم:
خردستیزی

قسمت هشتم
اعلام جزم (دگم) پوزیتیویستی  
کومته
ادامه
  
39
·        پوزیتیویسم و جامعه شناسی پوزیتیویستی از همان آغاز، بیرق جزمیات (دگم های) منزله را به دست داشته است.  

الف
 ویلفریدو پاره تو (1848 ـ 1923)
جامعه شناس، مهندس، اقتصاد دان ایتالیائی
مؤلف آثار متعدد

·        ارزیابی ویلفریدو پاره تو از آثار کومته حاکی از فقدان نگرش تاریخی تمایزمند در پوزیتیویسم او ست.
·        این ارزیابی ظاهرا تحت تأثیر آنتی راسیونالیسم (خردگرائی ستیزی) افراطی و رادیکال کومته قرار دارد.
·        ارزیابی ویلفریدو پاره تو اما علیرغم افراط و تفریطش، فاقد دلیل نیست:

ب
 ژاک بنین بوسه (1627 ـ 1704)
اسقف، فیلسوف تاریخ، نویسنده فرانسوی

·        «جامعه شناسی کومته به همان سان جزمی (دگماتیکی) است که اثر بوسه تحت عنوان «بحثی پیرامون تاریخ عمومی» دگماتیکی است.   
·        ایندو مذاهب متفاوتی اند، ولی در هر صورت، مذهب اند.»
·        (و. پاره تو، «مجموعه کامل آثار»، ص 3، 1968)

40
·        فونکسیون مذهب «یکی از همیشه همان های سیستم نظرات (دکترین) کومته است.»
·        (دوکا، «مطلبی راجع به منشاء الهامی پوزیتیویسم»، ص 17)

·        (همیشه همان و یا اینواریانت به چیزی اطلاق می شود که علیرغم تغییر شرایط، تغییر نمی یابد. مترجم)  

41
·        تداوم و استمرار تاریخی پوزیتیویسم حتی در جاهائی که تضاد میان فلسفه علم سابق و فلسفه سیاست مابعد در رابطه با درک آندو از علم و مذهب، اوج می گیرد و علنی می گردد، دچار گسست کامل نمی شود.

42
·        دعاوی کومته پیر نتیجه ناگزیر فلسفه علم آغازین نبوده است.

43
·        پوزیتیویسم نه فقط مذهب جدیدی است، بلکه در عین حال، تجسم (تجلی، جسمیت یابی) عام و سینکره تیستی مذاهب پیشین است.

·        (سینکره تیسم به درهم آمیزی مذاهب و مکاتب فلسفی مختلف اطلاق می شود. مترجم)    

الف
·        از دید پوزیتیویسم، ماهیت تاریخ بشری در تاریخ مذاهب تقطیر می یابد.

ب
·        از دید پوزیتیویسم، طبیعت فردی و جمعی بشری رفته رفته مذهبی تر می شود.
·        (کومته، «سیستم سیاست مثبت»، جلد 2، ص 19، 1852)  

ت
·        کاته شیسم (مفاتیح الجنان) علم در مجلدات اولیه اثر کومته تحت عنوان «کورس (دوره)  فلسفه مثبت» با تحقیر افراطی و رادیکال علم بیگانه بوده است:
·        «علم چیزی جز امتداد فهم عامه نبوده است.
·        علم هرگز آموزش ماهیتا مهمی عرضه نمی کند.»
·        (کومته، «کاته شیسم مثبت»، ص 133)   

44
·        کومته اما در نقد علم (علم ستیزی) برای استدلال از تفسیر پوزیتیویستی ـ امپیریستی تئوری های علمی استفاده می کند.

45
 جان استوارت میل (1806 ـ 1873)
فیلسوف و اقتصاد دان و از متفکران قرن نوزدهم
از نمایندگان کندنسیونالیسم

·        جان استوارت میل، کومته را مورد سرزنش شدید قرار می دهد و می نویسد:
·        «کومته رفته رفته نسبت به هر کرد و کار علمی و فکری کینه ای اصیل و بی غل و غش در دل می پرورد.»
·        «کومته هر انتزاع (تجرید) و هر استدلال را بلحاظ اخلاقی خطرناک می داند.»
·        (جان استوارت میل، «کومته و پوزیتیویسم»، ص 355)    

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر