۱۳۹۲ مهر ۲۲, دوشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (42)

اثری از طراح ارجمند مجله هفته

فصل دوم

مبارزه بر سر فلسفه و «نا فلسفه»

پروفسور دکتر اندراس گدو

برگردان شین میم شین

بخش ششم

معیار مرزبندی فلسفه باید خرد و  ناخرد (عقل و جهل)  باشد.

24
·        اگر تفاوتگذاری فلسفه بر اساس خرد و ناخرد مورد صرفنظر قرار گیرد، آنگاه سنت فلسفه خرد مردود شناخته می شود و محکوم می شود و یا به سلیقه فلسفه «ناخرد» تحریف و تخریب می گردد.   

25

 اندره گلوکس من (1937)

فیلسوف و مقاله نویس ضد کمونیست فرانسوی

از منتقدان توتالیتاریسم

·        آنگاه اعتبار مارکس به لجن کشیده می شود و همراه با هگل، در ردیف «اربابان تفکر» قرار داده می شود.
·        آنهم نه فقط بدستیاری امثال اندره گلوکس من در فرانسه.  
·        (اندره گلوکس من، «اربابان تفکر»، 1977)  
26

·        آنگاه در جهان فکری آلمان غربی به مثابه عارضه مرضی بدستیاری اشلافر با شعار «رژه رومانتیک های نوین» به جای هگل، نیچه کشف و نصب می شود.   
·        (ه. اشلافر، «رژه رومانتیک های نوین»، روزنامه فرانکفورتر الگماینه، ص 19، 1979)

27

 اثری از طراح ارجمند مجله هفته

·        در فلسفه و در خارج از فلسفه، موضع فکری ئی کسب اهمیت می کند که بطور کلی به جهان فکری بورژوائی واپسین تعلق دارد و بر ضد فرم آغازین آن هگل رزمیده است:


الف
·         «مرض زمان ما که دستخوش تردید گشته، این است که شناخت ما شناختی سوبژکتیف است و این شناخت سوبژکتیف شناخت نهائی است.
ب
·        در حالیکه حقیقت در شناخت اوبژکتیف (عینی) است و قاعدتا همه باید بر اساس شناخت اوبژکتیف سمتگیری کنند.»
·        (هگل، «مجموعه آثار 20 جلدی»، جلد 8، ص 79)      

28
·        در حال حاضر، در این تزلزل و تردید، یعنی در این مطلق کردن شناخت سوبژکتیف، دو جریان زیر به هم می رسند:

الف
·        «نا فلسفه»ی فلسفی ئی که ناقوس مرگ فلسفه پس از مرگ هگل را به صدا در می آورد.

ب
·        فلسفه «نا فلسفی» ئی که اسطوره سازی فلسفی ـ حیاتی (بر طبق فلسفه حیات) و یا تفسیر پوزیتیویستی از علم و انتقاد پوزیتیویستی از علم را به مثابه احیای فلسفه و یا بازتولید فلسفه نمایندگی می کند.

·        مراجعه کنید به فلسفه حیات، پوزیتیویسم  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

29


·        تئوری علمی ـ فلسفی ماتریالیسم دیالک تیکی را که سوبژکتیف  را در شناخت و عمل در مشروط بودن عینی اش و در تاریخیت و اجتماعیتش درک می کند، نمی توان تابع تز مرگ فلسفه پس از مرگ هگل تلقی کرد.  

30
·        تئوری علمی ـ فلسفی ماتریالیسم دیالک تیکی پس از خاتمه و پایان عصر تفکر کلاسیک بورژوائی، به مثابه نوع نوینی از شناخت فلسفی و به مثابه نوع نوینی از توسعه شناخت فلسفی در مقابل بدیل های دروغین «نا فلسفه» ی فلسفی و فلسفه ی «نا فلسفی» به مثابه یگانه بدیل راستین گام به عرصه تاریخ می نهد.  

پایان

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر