۱۳۹۲ مهر ۲۴, چهارشنبه

چاله ها و چالش ها (347)

افشاگری «یورگن تودن هوفر» خبر سازی رسانه ها برای فریب، من، تو و همه ما
یونگه ولت
ترجمه رضا نافعی
کتاب یورگن تودن هوفر – » تو نباید بکشی» سند ی است بی نظیر در باره عصر ما و دفاعیه ای پرشور از صلح.
» اگر آنچه را که من می دانم، شما هم میدانستید ، بسیار می گریستید و کمتر می خندید» این کلامی است منسوب به پیامبر اسلام. این سخن می تواند توصیفی از این کتاب نیز باشد
سرچشمه:
مجله هفته

ربابه

·        برای هشیار زیستن در جهان زیر سلطه مادی و معنوی طاعون امپریالیسم باید به ساز و برگ رادیکال ترین جهان بینی مجهز بود که مارکسیسم ـ لنینیسم نام گرفته است و به قول لنین بندرت کسی یافت می شود که آن را به معنی حقیقی کلمه از آن خود کرده باشد.

1
·        طبقه حاکمه دیگر طبقه حاکمه سابق نیست.
·        و درست به همین دلیل بر سوسیالیسم پیروز شده است.

2

·        به قول حریفی تیزاندیش، شکست سوسیالیسم علت نظری (تئوریکی) داشته است.
·        یعنی مارکسیسم ـ لنینیسم درست درک نشده و درست تعلیم داده نشده است.

3

·        طبقه حاکمه دیگر نمی تواند و نمی خواهد به تبلیغ سیخکی «حقیقت» مورد نظر خود بپردازد.
·        برای اینکه توده «آنقدر قد کشیده که دیوار را برای خود معنی کند. »  (فروغ فرخزاد) 

4

·        طبقه حاکمه بطرز بسیار ترفند آمیزی به تبلیغ ایدئولوژی خود می پردازد:

مثال

·        فیلم عاشقانه ای می سازد که ماجرای عشق دختر و پسر بسیار زیبا روئی است و در وسط ماجرا پسر زیبای خیلی خیلی روشنفکر و انقلابی را در حال فروش «اسباب بازی های»  کهنه خود برای کمک به مستضعفین افریقا نشان می دهد و تبعیت دختر زیبا ولی خرفت و خنگ از او را نیز.

الف

·        بیننده فیلم سیر دل کیف می کند، ولی عملا کلی سم ایدئولوژیکی هم سر می کشد:
·        مثلا سم ایدئولوژیکی آلترناتیو کشکی و فردی برای نجات میلیون ها انسان در جهان تحت سلطه امپریالیسم از مرگ را.

ب

·        سم ایدئولوژیکی مبتنی بر تئوری برتری ـ حتی فکری ـ جنس نر بر جنس ماده را

ت

·        در صحنه دیگر پسر روشنفکر خیلی خیلی هومانیست و انقلابی را در حال مطالعه نشان می دهد.
·        و دختر ماهروی خرفت و خر تمرکز حواس پسر را مرتب مختل می کند و می خواهد بداند که طرف چه کتابی می خواند تا او هم تهیه کند و بخواند و ارشاد شود.

پ

·        تا اینکه بالاخره، پس از کلی «مقاومت و مبارزه» و کلنجار  معلوم می شود که کتاب قطور از فریدریش نیچه ـ پیغمبر راسیسم و فاشیسم ـ است. 

ث

·        خواننده اکنون بی آنکه خود متوجه باشد، به آئین فکری و ایدئولوژیکی نیچه و عملا به حقانیت فاشیسم و راسیسم و بربریت ایمان می آورد.

5


·        حدیث تودن هوفرها و رضا نافعی ها نیز حدیثی از این دست است:

الف

·        مثلا در زمینه قتل معمر قذافی که با انتقاد ضد انتقادی از ناتو همه تقصیرات بربریت را به گردن «انقلابیون» کذائی تربیت و صادر شده از نوادا و سایر متروپول ها می اندازد، چندین ترفند ایدئولوژیکی بسته بندی شده است.

ب

·        ترفند اول تطهیر ناتو به مثابه پرچمدار هومانیسم در مقیاس جهانی است که ضمنا طبیعتا سهل انگاری ها و ایرادات ناچیزی هم دارد که هر بنی بشر دارد.
·        مثلا به جای قتل و کفن و دفن آبرومندانه ای برای معمر قذافی، به قتل فجیع و فیلمبرداری از ماجرای مبتنی بر بربریت امپریالیستی مبادرت می ورزد.

ت

·        در این انتقاد ضد انتقادی اما جدیت ایدئولوژیکی ـ استراتژیکی ئی نیز وجود دارد:
·        تودن هوفر و رضا نافعی به مثابه مدافع منافع استراتژیکی طبقه حاکمه نمی خواهند که به سبب خریت و کوته بینی عوامل سازمان سیا به عوام فریبی برنامه ریزی شده طبقه حاکمه لطمه زده شود.

پ

·        مترجم محترم در همین ترجمه به تطهیر حزب محافظه کار آلمان هم دست می زنند.
·        البته ایشان هم بطور غیرمستقیم.
·        یعنی بی آنکه مدیحه ای در رابطه با آن حزب بسرایند.

ث

·        قبلا هم در کاریکاتوری به تطهیر حزب محافظه کار امریکائی ـ ایرانی دست زده بودند.
·        یعنی کرد و کار ایشان هم چندان تصادفی و تهی از ترفند ایدئولوژیکی  بنظر نمی  رسد.

6
·        ولی مهم هم نیست.
·        مهم خود کرد و کار است و نه نیت باطنی فاعل مربوطه.

7


·        برای به محک زدن صحت تردید در اصالت این انتقاد ضد انتقادی تودن هوفر به عکسی که در رابطه با قتل قذافی در مجله هفته منتشر شده مراجعه باید کرد:
·        صحنه قتل معمر قذافی کپیه ی مو به موی صحنه قتل ارنستو چه گوارا ست.

8
 
·        ضمنا از نویسنده منتقد کذائی چه پنهان که مردم لیبی متنفر از رهبر خادم خود نبوده اند که پس از مونوپولار (تکقطبی) گشتن جهان، مجبور به عدول از خط خلقی خود شده بود.      

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر