۱۳۹۲ مهر ۳۰, سه‌شنبه

چاله ها و چالش ها (350)


آقای خلیق و برادران مارکس
برزویه طبیب
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com 

مسعود بهبودی
« برداشت آزاد از نظرات مارکس»  (خلیق)
«برداشت مارکسیستی از مارکس، نمی تواند آزاد باشد» (طبیب)

1

·        بهتر است که حضرات خلیق و طبیب قبل از رفتن به منبر لطف کنند و منظور خود را از مقوله «آزادی» از صراحت بگذرانند.

2

·        چون آزادی بسان خیلی از واژه های دیگر دیری است که از محتوای اصیل خود تهی شده و با زباله پر شده است
مثال

·        در کانال موسیقی موسوم به ام تی وی می گفت:
·        کریستینا گفت:
·        «من آزادم و جلوی صدها دوربین لخت شد.»

·        یکی دیگر اعلام کرده که آزاد است و با پدر خود سکس دارد.
·        دیگری با برادر خود.
·        والی آخر.
3

·        اگر مقوله آزادی را بسان هگل و یا مارکس و انگلس و لنین تعریف کنیم، باید عرض کنیم که برداشت از مارکسیسم و هر علم دیگر فقط می تواند آزاد باشد.

4

·        ضمنا برداشت مارکسیستی ـ لنینیستی از نظرات مارکس و هر کس دیگر نیز باید آزاد و آزادانه باشد.
·        مراجعه کنید به  دیالک تیک جبر و اختیار (ضرورت و آزادی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

برزویه طبیب 
1

·        معنای برداشت آزادانه از مارکسیسم این است که کارگران و سربازان و دهقاان کرنشتاد را سرکوب کرده و به گلوله ببندیم ، چون آنها برعلیه دولت پرولتری شورش کرده اند و هرکس بر علیه دولت پرولتری شورش کند نوکر بورژازی است.

2

·        معنای برداشت مقید از مارکس و مارکسیسم، این است که اگر کارگران و سربازان و دهقانان بر علیه ما شوریده اند، پس حتما نقصی درکفایت پرولتری بودن دولت ما وجود دارد که این مردم، حتی به فرض صحت، به بورژوازی پناه آورده اند  و اگر قرار باشد کسی را تیرباران کنیم، کمیسر های حزبی کرنشتاد هستند که نتوانسته اند اعتماد مردم را بدست آورند.

3

·        معنای برداشت آزادانه از مارکسیسم این است که خانواده تزار را تیرباران کنیم .

4

·        معنی برداشت مارکسیستی، این است که راه حل حفظ حکومت پرولتری نمی تواند اعدام زن و بچه باشد، حتی زن بچه بیمار تزار، حتی اگر خود کارل مارکس حکم اعدام را امضا کرده باشد.

5

·        مارکسیسم شیمی نیست که از نظر طبقاتی خنثی باشد.

6

·         برداشت رهایی بخش کارگری از مارکسیسم داریم و سوء برداشت پول پوتی و برنیشتینی هم داریم.

مسعود بهبودی

·        سؤال مسعود بهبودی علاف این بود که آزادی بزعم شما یعنی چی؟

1
·        هدف او درک منظور شما از جمله تان بود:

«برداشت مارکسیستی از مارکس، نمی تواند آزاد باشد» (طبیب)

2

·        شما حالا به جای تعریف مقوله آزادی به صحرای کربلا می زنید.

3
·        چه شده که ایرانی ها به این روز افتاده اند؟

4
·        دلیل اینهمه حواس پرتی چیست؟

5

·        آخر شما چه مارکسیستی هستید که معنی مقوله  آزادی را بلد نیستید؟

6


·        از دیالک تیک ضرورت و آزادی  (جبر و ا ختیار) خواجه شیراز حتی خبر داشت:

رضا به داده بده وز جبین گره بگشا
که بر من و تو در اختیار نگشاده است.

·        اختیار همان آزادی است از دید خواجه و هگل و مارکس.

برزویه طبیب

·         اینجا صحبت از مسئله جبر و اختیار نیست.

1

·        جبر و یا آزادی در عمل برداشت کردن ازمارکسیسم، می تواند بعنوان مثالی از مسئله جبر و اختیار مطرح شود.
·         ولی برداشت آزاد و به زبان دیگر دلبخواه و بدون تقید به روح مارکسیسم، ازنظر من سوء برداشت است، که این بحث ربطی به بحث جبر و اختیار ندارد و هیچکس نمی تواند آن را قدغن کند.

2

·        در ضمن توصیه می کنم مقاله ای درباره جبرو  اختیار بنویسید و منتشر کنید.

3

·         ولی این بحث، از نظر من  بی فایده و روشنفکری است.

4

·        اگر واقعا در جستجوی موضع مارکسیستی در این مورد هستید، به پلحانف مراجعه کنید.

5

·        دایرة المعارف ها   کسی را روشن نمی کنند و مارکسیست بودن هیچکس با میزان اطلا ع او از جبر و اختیار تعیین نمی شود و سؤال شما، «چه جورمارکسیستی هستید»، شییه پرسیدن شکیات نماز در جلسه گزینش است.

مسعود بهبودی 
1

·         شما که با مجله هفته آشنا هستید، در همانجا دیالک تیک جبر و اختیار بصورت مقاله ای منشتر شده است.

2

·        اتفاقا در تارنمای دایرة المعارف روشنگری علاوه بر آن، نظرات شما هم نقد شده اند.
·        محض اطلاع طبیب عزیز.

3
·        مفاهیم (واژه ها) سنگپایه احکام (جملات) اند.
·        بدون درک مفاهیم و یا واژه های جمله ای نمی توان منظور نویسنده آن جمله و یا آن اندیشه  را درک کرد.

4

·        در فلسفه عصر جدید و فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان (کانت و هگل و فویرباخ) و بویژه در  فلسفه مارکسیستی از مفاهیم تعریف حتی الامکان جامع و استاندارد ارائه داده شده است تا عکس با چیز عکس برداری شده منطبق باشد.

·        مفهوم درخت تصویر سرو و سپیدار و صنوبر و غیره در آئینه ضمیر آدمی است.
·        مفهوم درخت به عنوان تصویر باید با درختان واقعی انطباق داشته باشد.

·        کسی نمی تواند ـ اگر بخواهد که منظورش را دیگران بفهمند ـ  درخت را به معنی مثلا کرگدن بکار برد.

5

·        شما مفهوم و یا مقوله آزادی را بسان طبقه حاکمه معنی می کنید.
·        نتیجتا چیزی مترادف با آنارشی عرضه می شود.
·        این مغایر با روح مارکسیسم ـ لنینیسم است.

6

·        هر مارکسیستی باید معنی مفاهیمی را که بکار می برد بداند.
·         هر کس که هارت و پورت کند، مارکسیست نمی شود.

7

·        پیش شرط تغییر هر چیز، به قول انگلس و مارکس، ساختن مدل فکری آن تغییر در کله خویش است:
·        فرق عمله و بنا با زنبور همین است.

8
·        هر کاری از کله کارگر می گذرد:
·        عمله مدل فکری خانه را نخست در کله می سازد و بعد با مصالح ساختمانی بدان مادیت می بخشد. (مارکس)

9

·        شما تئوری را تحقیر می کنید و هیچ می شمارید و مدعی مارکسیست بودن هم هستید.

10

·        چنین کسی اصولا باید قبلا الفبا را بیاموزد و گرنه نمی تواند از آن چیز دفاع کند.

11

·        خیلی از مخالفان خلیق بلحاظ جهان بینی  فرق ماهوی با ایشان ندارند و بعضی ها حتی بمراتب عقب مانده تر از ایشان اند.

12
·        چه اصرای در پافشاری به نیاموختن داریم؟

13
·        آزادی یعنی درک جبر و یا ضرورت (هگل)
·        آزادی هر کس به اندازه  درک او از قوانین و قانونمندی های حاکم بر هستی طبیعی و اجتماعی و غیره است.

14
·        آزادی همیشه با شناخت و شعور مشروط می شود.
·        خر نمی تواند مختار (آزاد) باشد.

·        با پوزش از خر همراه خادم بنی بشر. 
15

·        با این تعریف مارکسیستی ـ لنینیستی از مقوله آزادی، برداشت آزاد از هر چیز یعنی برداشت مبتنی بر شناخت و شعور از آن چیز و نه برداشت دگماتیکی، دلبخواهی (سوبژکتیف) و بسته به میل و هوس و منافع خصوصی و یا گروهی.

16
·        می بینید که تفاوت از چه قرار است؟

17
·        حضرت البرز اصلا حرف ما را نمی فهمند و با شما فرق دارند.

·        و گرنه می شد به ایشان هم گفت که نگاهی به تاریخ جنبش کارگری و کمونیستی در جهان بی ضرر و ضرور است.
·        و گرنه هر ادعائی هم آسان است و هم بی ارزش.
·        با پوزش     
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر